یکی از رایج ترین اصطلاحات در بازار رمزارزها پامپ و دامپ در ارز دیجیتال است. این اتفاق محدود به حوزه رمزارزها نبوده و در بازارهای مالی رخ می دهد. در واقع چیزی که منجر به وقوع کلاهبرداری های پامپ و دامپ در ارزهای دیجیتال می شود عدم وجود قوانین و مقررات نظارتی روی این حوزه است. ارزهای دیجیتال به دلیل اینکه در یک فضای آنلاین دیجیتالی قرار دارند و تمام معاملات آنها به صورت آنلاین انجام می گیرد در معرض کلاهبرداری هایی به ویژه با روش پامپ و دامپ ارز دیجیتال قرار دارند. در ادامه می خواهیم بدانیم پامپ و دامپ در ارز دیجیتال چیست و چگونه اتفاق می افتد.

پامپ(Pump) چیست؟

به فرآیند رشد غیرمنتظره یک سهام یا ارز که توسط گروهی از سرمایه گذاران برای کسب سود کلان ایجاد می شود پامپ می گویند. این عمل توسط نهنگ های بازار با خرید حجم زیادی از یک رمزارز با قیمت پایین اتفاق می افتد. این نهنگ ها می توانند شخصیت های قدرتمند، بانک ها یا شرکت ها باشند.

دامپ(Dump) چیست؟

دامپ در لغت به معنی کاهش و افت است. به فرآیند ریزش غیرمنتظره و شدید ارزش یک سهام یا ارز بر اثر فروش حجم بالای آن توسط گروهی از سرمایه گذاران دامپ می گویند. این فرآیند نیز با فروش ناگهانی یک ارز توسط نهنگ ها یا افراد سودجو و کلاهبردار اتفاق می افتد.

پامپ و دامپ در ارز دیجیتال

پامپ و دامپ چه زمانی اتفاق می افتد؟

زمانی که فرد یا گروهی از سرمایه گذاران بزرگ یک شرکت تصمیم به افزایش یا کاهش قیمت یک کالا، ارز یا سهام می گیرند پامپ و دامپ اتفاق می افتد. این افراد قبل از انجام این کار حجم زیادی از آن دارایی را خریده اند. آنها با بالا بردن قیمت آن دارایی سودهای شگفت انگیزی به دست می آورند.

این دسته از افراد با استفاده از ابزارهای مختلف مردم را ترغیب به خرید دارایی مورد نظرشان می کنند. این کار منجر به افزایش تقاضا برای خرید رمزارز مورد نظر شده و قیمت آن را افزایش می دهد. پس از این اتفاق آنها دارایی خود را با بالاترین قیمت می فروشند. این کار منجر به کسب سودهای هنگفتی خواهد شد. پس از انجام این کار عرضه رمزارز مورد نظر در بازار زیاد شده و قیمت آن به شدت افت می کند. در نتیجه می توان گفت ارز مورد نظر پامپ و دامپ شده است.

پس از وقوع این اتفاق افراد که بر اثر تبلیغات این ارز را خریداری کرده اند با افت قیمت رمزارز مواجه شده و به دلیل ترسی که به آنها غلبه شده دست به فروش دارایی خود با قیمتی بسیار کمتر از قیمت خرید می زنند. این موضوع منجر به کاهش شدیدتر قیمت رمزارز مورد نظر می شود.

بنابراین می توان گفت بالا رفتن غیرطبیعی قیمت توسط کلاهبرداران پامپ (Pump) و کاهش شدید قیمت به محض خروج آنها از بازار دامپ(Dump) گفته می شود.

در کدام بازارها پامپ و دامپ اتفاق می افتد؟

بازارهای با عمق کم معمولا بیشتر مستعد پامپ و دامپ هستند. بنابراین بیشتر دارایی هایی در معرض خطر پامپ و دامپ قرار دارند که ارزش بازار آنها پایین است. بنابراین رمزارزهای قدرتمندی نظیر بیت کوین، اتریوم و کاردانو توسط یک یا چند کلاهبردار قابل پامپ و دامپ نیستند. بلکه این کار تنها توسط نهنگ ها و صرافی های بزرگ ارز دیجیتال امکان پذیر است.

با وجود اینکه ارزش کل بازار رمزارزها به بیش از 2 تریلیون دلار رسیده است اما در مقایسه با دیگر بازارهای مالی دارای مارکت کپ بسیار کمی است. به همین خاطر این امکان وجود دارد که حتی بیت کوین با میزان سرمایه در گردش بیش از یک تریلیون دلار، دارندگان حجم زیادی از این رمزارز با نوسانات قیمت شدید آن مواجه می شوند.

بنابراین به طور کلی می توان گفت بازارهای با گردش سرمایه پایین بیشتر دچار پامپ و دامپ خواهند شد. پایین بودن مارکت کپ یک ارز دیجیتال امکان جمع آوری تعداد زیادی از کوین ها و توکن های آن را از بازار فراهم کرده و منجر می شود بیشتر قیمت تحت تاثیر قرار گیرد. یکی دیگر از معیارهای مهم و موثر قیمت هر واحد است که نسبت به سرمایه در گردش تاثیر کمتری در موفقیت عمل پامپ و دامپ یک ارز دیجیتال به وسیله کلاهبرداران دارد. به طور مثال در مارکت رمزارزها، توکن های با قیمت کمتر از یک سنت نسبت به توکن های با قیمت بالای 20 دلار بیشتر تحت تاثیر پامپ و دامپ قرار دارند.

موضوع مهم دیگری که باید به آن توجه شود اعتبار یک دارایی است. اکثر کلاهبرداران در بسیاری از مواقع به جای اینکه روی یک رمزارز موجود تمرکز کنند خودشان یک توکن ایجاد می کنند. از آنجا که عرضه کامل این توکن توسط سازنده توکن کنترل می گردد به راحتی امکان پامپ و دامپ این رمزارز وجود دارد.

بیشتر بخوانید: عرضه اولیه در کریپتوکارنسی چیست؟

نحوه تشخیص پامپ و دامپ در ارز دیجیتال

اکنون که به طور کامل با پامپ و دامپ آشنا شدید لازم است  بدانید چگونه می توان پامپ و دامپ را تشخیص داد. شناسایی زمان های وقوع پامپ و دامپ می تواند تا حد زیادی مانع از دست دادن دارایی و ضرر و زیان مالی شود.

در ادامه با برخی از استراتژی های تشخیص وقوع پامپ و دامپ آشنا می شوید:

راه های تشخیص پامپ عبارتند از:

  • انتشار خبر دروغ در رابطه با یک رمزارز
  • تبلیغات وسیع در مورد یک رمزارز ناشناس
  • بالا رفتن ناگهانی آمار خرید
  • ایجاد یک واقع پر خبر

نحوه تشخیص پامپ و دامپ در ارز دیجیتال

به منظور جلوگیری از وقوع پامپ و دامپ پیشنهاد می شود موارد زیر را رعایت کنید:

  • بررسی کامل توکن قبل از سرمایه گذاری روی آن به شما کمک می کند تا روندهای غیرطبیعی بازار را تشخیص دهید.
  • در رابطه با سرمایه گذاری روی یک رمزارز احساساتی عمل نکنید.
  • کل دارایی خود را تنها روی یک رمزارز خاص سرمایه گذاری نکنید تا در صورت وقوع پامپ و دامپ کل دارایی تان از دست نرود.
  • اقدام به خرید ارزهای دیجیتال دارای اعتبار و قابل اطمینان کنید. به طور نمونه رمزارزهایی که توسط افراد مشهور و شناخته شده حمایت شده اند مانند ویتالک بوترین یا دن لاریمر می توانند برای سرمایه گذاری مناسب باشند.

بیشتر بخوانید: قرارداد هوشمند در ارز دیجیتال چیست؟

آیا وقوع پامپ و دامپ خطرناک است؟

از آنجا که در حوزه ارزهای دیجیتال هیچ قانونی وجود ندارد وقوع اتفاقاتی نظیر پامپ و دامپ کاملا طبیعی است. با این وجود این اتفاق در رابطه با رمزارزهای معتبر کمتر دیده می شود. دلیل آن بالا بودن حجم سرمایه گذاران آن است. به همین خاطر یک گروه خاص از سرمایه گذاران توانایی کنترل بازار را نخواهند داشت. با این وجود می توان گفت وقوع پامپ و دامپ خطرناک است زیرا سرمایه گذاران تحت تاثیر تبلیغات کذب در رابطه با یک رمزارز ناشناس اقدام به سرمایه گذاری کرده و سرمایه خود را به یکباره از دست بدهند.

نحوه تشخیص پامپ و دامپ

انواع پامپ و دامپ

در حالت کلی دو نوع پامپ و دامپ وجود دارد:

کوتاه مدت

پامپ و دامپ های کوتاه مدت در کمتر از یک ثانیه به بیشترین حد خود می رسند. این اتفاق در زمانی رخ می دهد که تریدرهای زیادی دور هم جمع شوند. در این روش تریدرها یک زمان معین را مشخص کرده و شروع به ترید می کنند. این اتفاق منجر به افزایش حجم بازار می شود. این روش نیاز به مشارکت افراد بیشتری دارد.

بنابراین در روش کوتاه مدت قیمت ارز در طی چند ثانیه یا دقیقه به بالاترین قیمت می رسد.

دراز مدت

در این نوع پامپ دامپ ها بیشتر تبلیغات خبری در تمام مکان های مختلف عمومی منتشر می گردد. مدت زمان انجام پامپ و دامپ چیزی بین چند ساعت الی یک روز است. در این روش افراد اخبار مربوط به رمزارز را در همه جا منتشر کرده و منجر به افزایش لحظه به لحظه قیمت رمزارز می شوند.

بیشتر بخوانید: تفاوت توکن و کوین در ارز دیجیتال

جمع بندی

با توجه به افزایش استفاده از رمز ارزها در دنیای امروز احتمال افزایش پامپ و دامپ در آینده بیشتر است. برای تشخیص وقوع پامپ و دامپ لازم است در رابطه با معامله هر کدام از رمزارزها اطلاعات لازم را به دست آورده و سعی کنید روندهای غیرطبیعی را شناسایی کنید. با این وجود در مدت زمان وقوع پامپ و دامپ بهتر است وارد بازار نشوید. زیرا در این زمان ها احتمال از دست دادن سرمایه بسیار زیاد است.