حتما تا به حال در اخبار و یا فضای مجازی در مورد کریپتوکارنسی ها چیزهای زیادی به گوشتان خورده است و تا حدودی با رمزارزها از جمله بیت کوین آشنایی دارید. اولین رمزارزی که در حوزه کریپتوکارنسی توسط شخصی ناشناس به نام ساتوشی ناکاموتو به وجود آمد بیت کوین نام داشت. پس از مطالعه این مطلب خواهید دانست بیت کوین چیست، کیف پول های بیتکوین کدامند؟ چگونه کار می کند؟ ویژگی ها و آینده بیت کوین چگونه است؟

بیشتر بخوانید: آشنایی با مفهوم ارز دیجیتال

ارز دیجیتال بیت کوین (Bitcoin) چیست؟

بیت کوین اختراعی در سال 2009 توسط شخصی ناشناس بود که تحولی بزرگ در بازارهای مالی به وجود آورد.

ارز دیجیتال بیت کوین با نماد BTC در بازار رمزارزها نمایش داده می شود و یک پول دیجیتالی محسوب می شود اما تفاوت هایی با پول های موجود در عابر بانک دارد. ایده بیتکوین برای اولین بار توسط ساتوشی ناکاموتو در دنیا مطرح شد. نرم افزاری که برای بیت کوین طراحی شد این امکان را داشت تا روی چندین سیستم کامپیوتری در سراسر جهان در یک لحظه و همزمان اجرا شود. این امکان برای تمامی نودهای شبکه بیت کوین فراهم شد تا یک نسخه از داده های موجود در شبکه را روی سیستم خود داشته باشند.

ارز دیجیتال بیت کوین چیست

یک نوع پول الکترونیکی که امکان ارسال به هر نقطه از جهان را فراهم می کند و می توان از آن برای خرید کالا و یا خدمات و حتی سرمایه گذاری استفاده نمود بیت کوین نام دارد.

سیستم به کار رفته در شبکه بیت کوین پایگاه داده متمرکزی ندارد به همین خاطر دفتر کل توزیع شده(DLT) نامیده می شود. این DLT ها انواع مختلفی دارند. یکی از انواع آنها بلاک چین نام دارد که بیت کوین از آن استفاده می کند. شبکه های غیرمتمرکز شبکه هایی هستند که از دفتر کل توزیع شده استفاده می کنند.

این ارز کاربردهای فراوانی داشته و علاوه بر امکان خرید و یا سفارش آنلاین یک روش سرمایه گذاری به منظور حفظ دارایی های شما محسوب می گردد. همچنین یک بستر مناسب برای برنامه های غیرمتمرکز در آینده به شمار می رود. امکان معامله بیت کوین بدون نیاز به وجود واسطه و به صورت همتا به همتا توسط کاربران فراهم شده است. تمامی معاملات صورت گرفته در یک دفتر توزیع شده تحت عنوان بلاک چین ثبت شده و نگهداری می گردد. تعداد واحدهای تولیدی از ارز دیجیتال بیت کوین تنها 21 میلیون واحد است. هر واحد بیت کوین قابل تقسیم به 8 رقم اعشار است.

بیشتر بخوانید: فناوری بلاک چین چیست و چه کاربردی دارد؟

بلاک چین چیست؟

یک دفتر کل که تنها امکان اضافه کردن داده ها در آن وجود دارد، اما نمی توان داده های موجود را حذف و یا ویرایش نمود را بلاک چین می گویند. داده ها درون یک سری بسته به نام بلاک قرار دارد. این داده ها رمزنگاری شده و به بلاک های قبلی اضافه می گردند.

مزایای سرمایه گذاری در بیت کوین

سرمایه گذاری در ارز دیجیتال بیت کوین مزایای زیادی به همراه دارد. در ادامه با برخی از این مزایا آشنا می شویم:

  • امنیت بالای شبکه بلاک چین بیت کوین و عدم امکان تغییر داده های ثبت شده درون شبکه منجر به حفظ اطلاعات و غیرقابل هک شدن آن شده است.
  • انجام معاملات درون بیت کوین بدون نیاز به دخالت واسطه ها و نهادهای مرکزی نظیر دولت و یا بانک مرکزی صورت می گیرد. در این صورت هیچ کسی قادر به نظارت و ایجاد محدودیت روی فعالیت های بیت کوین نیست.
  • امکان مبادله بیت کوین با ارزهای سنتی وجود دارد. زیرا بیت کوین توسط هیچ دولت یا بانکی پشتیبانی نمی شود.
  • امکان ذخیره بیت کوین روی کیف پول های سخت افزاری به روش سرد فراهم شده است. در این صورت درصد هک شدن و به سرقت رفتن دارایی ها به صفر می رسد.
  • سیستم پرداخت بیت کوین به دلیل عدم نیاز به حضور واسطه ها در معاملات بسیار سریعتر و کم هزینه تر است.
  • استفاده از بیت کوین برای کشورهایی که دچار تحریم اقتصادی شده اند بسیار کاربردی است. به این خاطر که می توان محدودیت های به وجود آمده بر اثر تحریم ها را برای مبادلات بین المللی به طور کامل از بین برد.

مزایای سرمایه گذاری در بیت کوین

بیشتر بخوانید: معرفی انواع کیف پول های بیت کوین 

معایب استفاده از ارز دیجیتال بیت کوین

ارز دیجیتال بیت کوین علاوه بر مزیت های فراوان دارای معایبی است. در ادامه برخی از آنها را برای شما بازگو می کنیم:

  • یکی از معایب بیت کوین ناشناخته بودن این رمزارز است و بسیاری از کشورها در برابر استفاده از بیت کوین مقابله می کنند.
  • مدت زمان انجام تراکنش ها در بیت کوین چیزی معادل 10-20 دقیقه است. این زمان نسبت به سیستم بانکداری قدیمی بسیار کم است اما این در حالی است که مدت زمان انجام تراکنش برخی از رمزارزهای جدید وارد شده به بازار رمزارزها نسبت به بیت کوین بسیار کوتاه تر است.
  • استخراج ارز دیجیتال بیت کوین توسط ماینرها همراه با مصرف برق زیاد است.
  • کلیه معاملات انجام شده بیت کوین به صورت دائمی و غیرقابل بازگشت هستند. بنابراین در صورت وقوع اشتباه یا سرقت ممکن است کل دارایی بیت کوین شما از دست برود.
  • نوسانات شدید بیت کوین و دیگر رمزارزها باعث شده است سرمایه گذاری روی آنها با ریسک بالایی همراه باشد. برای مثال در سال 2014 قیمت بیت کوین در یک روز به میزان 80 درصد کاهش یافت.
  • با توجه به ناشناس بودن تراکنش ها در بیت کوین امکان استفاده از بیت کوین در معاملات پولشویی و فعالیت های غیرقانونی وجود داد. در چنین حالتی این امکان وجود دارد دولت ها با ایجاد و تنظیم یک سری قوانین خرید و فروش بیت کوین را ممنوع اعلام کنند.
  • با توجه به اینکه صرافی های ارز دیجیتال مجازی هستند هر لحظه امکان هک شدن اطلاعات و به سرقت رفتن دارایی آنها وجود دارد. بنابراین لازم است به منظور حفظ امنیت بیشتر دارایی بیت کوین خود آنها را روی کیف پول های سرد نگهداری کنید.

خرید ارز دیجیتال بیت کوین

در بسیاری از صرافی های ارز دیجیتال جهان بیت کوین لیست شده است و امکان خرید و فروش و معامله آن درون این صرافی ها برای کاربران فراهم شده است. بایننس و کوین بیس نمونه ای از این پلتفرم های رایج مبادله بیت کوین به شمار می روند.

خرید ارز دیجیتال بیت کوین

بیشتر بخوانید: تفاوت پرفکت مانی و ارزهای دیجیتال

جمع بندی

اولین، تاثیرگذارترین و ارزشمندترین رمزارزی که در دنیای کریپتوکارنسی طراحی و ایجاد شد و پس از آن طیف گسترده ای از رمزارزها به دنیای ارزهای دیجیتال وارد شدند بیت کوین نام داشت. بیت کوین در واقع یک پول مجازی یا الکترونیکی است و امکان مبادله پول در هر نقطه از جهان را فراهم می کند. فرآیند تجارت و معامله بیت کوین کاملا بدون دخالت کارگزاران و واسطه ها به صورت ناشناس صورت می گیرد. به طور کلی می توان گفت یکی از ابزارهای سریع و ارزان برای انجام معاملات بیت کوین و دیگر ارزهای دیجیتال است.