فلو (Flow)، بلاک چینی است که به دنبال ایجاد زیر ساخت هایی برای بازی های مبتنی بر بلاک چین و بازار توکن های غیر مثلثی است. بلاک چین فلو با روش اثبات سهام کار کرده و توسط شرکت دپر لبز (Dapper Labs) ساخته شده است. بازی کریپتوکیتیز (CryptoKitties) در اواخر سال 2017 باعث شد تا شبکه اتریوم کند شود، دپر لبز تصمیم گرفت تا بلاک چین فلو را به عنوان یک جایگزین توسعه دهد.شرکت دپر لبز قصد دارد تا بلاک چین فلو را به بستری انتخاب شده برای توکن های غیر مثلثی (NFT) در آینده تبدیل سازد. بنابراین بلاک چین فلو، ساختار سازگار، غیر متمرکز و سریع بوده که برای نسل جدید برنامه ها، بازی ها و اموال دیجیتالی، به عنوان یک پایه فعالیت کند. ایجاد این بلاک چین به این صورت است که شرکت دپر لبز (Dapper Labs) روی بلاک چین ذخود با یک چالش مواجه شد. دلیل به وجود آمدن این چالش، شلوغی و ازدحام بر روی بلاک چین این شرکت بوده است. به همین دلیل بود که مدیران شرکت دپر لبز تصمیم گرفتند تا بلاک چین جدیدی ایجاد کنند تا سایر تجربیات تعاملی و بازی های خود را به آن انتقال دهند.

مدیر عامل شرکت دپر لبز روهام قره گوزلو(Roham Gharegozlou) در مورد پلتفرم ارتقا داده می گوید:

در بلاک چین فلو، کریپتوکیتیز برای نرم افزار های مصرف کننده قدرت کاملی از ترکیب پذیری، درون زنجیره ای، ذخیره سازی و رمز نگاری ارائه خواهد کرد. همچنین می توانیم اجزای تولید مثل و توانایی گسترش به توسعه دهندگان ثالث را بدون تحت تأثیر قرار دادن اعتماد کلکسیون داران، ژن، ویژگی ها اضافه کنیم.

امکان ثبت نام توسعه دهندگان و وجود پلتفرم NBA Top Shot برای کاربران بر روی فلو بسیار هیجان انگیز است. برای نمونه کاربر این امکان را دارد تا کارت های دیجیتالی بازیکنان لیگ برتر مسابقات مجازی آمریکا را مبادله و خریداری کنند.

معرفی رمز ارز فلو

فلو بلاک چینی است که به منظور تراکنش های سریع و ارزان تر ، مقیاس پذیری به وجود آمد. البته باید گفت در ساخت این محیط از تکنیک های شاردینگ هیچ استفاده نشده است. زنجیره بلوکی رمز ارز فلو، برای نرم افزار های غیر متمرکز بستری می سازد. شرکت دپر لبز امروزه فلو را برای تمامی پروژه های خود مانند ان بی ای تاپ شات، مورد استفاده قرار می دهد.

رمزارز فلو چیست

نحوه کارکرد ارز دیجیتال فلو چگونه است؟

رمز ارز فلو به چهار نوع نود (node به معنای اعتبار سنجی، مانند ماینر ها در شبکه بیت کوین) تقسیم بندی می شود. دلیل این تقسیم بندی ها، دست یابی به پیشرفت های بزرگ در زمینه سرعت و توان عملیاتی است. این نود های چهار گانه در انواع زیر دسته بندی می شوند:

  • نود های کالکتور یا جمع کننده (Collector Nodes) باعث افزایش کارایی شبکه می شوند.
  • نود های اگزکیوشن یا اجرا کننده (Execution Nodes) سبب سرعت و مقیاس پذیری می شود.
  • نود های ریفای یا تایید کننده (Verifier Nodes) که وظیفه صحت تراکنش ها را بر عهده دارند.
  • نود های کانسنس یا اجماع (Consensus Nodes) که عدم تمرکز را تضمین می کنند.

باید گفت نحوه اعتبار سنجی در شبکه فلو، ایده آل است. پلتفرم فلو وظایف اعتبار سنجی را به چهار نود اجماع، تایید کننده، اجرا و جمع آوری تقسیم می کند. دپر لبز اعتقاد دارد که با تقسیم وظایف می توان نسبت به رقبا برتری داشته و بالا رفتن کار آمدی پردازش تراکنش ها را در شبکه مشاهده خواهیم کرد. می توان این روش را به عنوان جایگزینی برای شاردینگ یا پراکنده سازی نیاز های ذخیره سازی و محاسباتی بلاک چین در میان چند نود استفاده نمود.

فلو از شاردینگ استفاده نمی کند به همین دلیل باعث شده تا تراکنش ها خرد، سازگار، مجزا و بادوام نگه داشته شده که به اختصار(ACID) و یا (atomic, consistent, isolated, and durable) گفته می شود. همچنین امکان هم افزایی نیز در اختیار توسعه دهندگان قرار می دهد. فلو قرار داد های هوشمندی را ارائه می دهد که امکان استفاده از آن ها در نسخه بتا و اصلاح شده یا ارتقا یافته را پیش از نهایی شدن فراهم می کند.

بیشتر بخوانید: نکاتی درباره ارزهای دیجیتال و پرفکت مانی

ویژگی های ارز دیجیتال فلو

تجربه های تعاملی و کلکسیونی بر پایه بلاک چین که با گذر زمان دارای محبوبیت بیشتری شده و مخاطبان زیادی را به خود جذب می کند، از مهم ترین اهداف رمز ارز فلو می باشند. برای نمونه شرکت های بازی سازی می توانند با استفاده از بلاک چین فلو اقلام داخل بازی را به توکن تبدیل کرده و بازیکنانی که مالک واقعی اقلام هستند می توانند داخل بازی قرار بگیرند و توان مبادله را در خارج از بازی نیز داشته باشند.

موفقیت فلو در زمینه کارت های دیجیتالی بازیکنان افزایش یافته است که دلیل آن، امضای قرار داد هایی مانند یو اف سی (UFC) یا شرکت مبارزه قهرمانی نهایی و شرکت دکتر سوئس (Dr.Sues) می باشد. علاوه بر این برند ها، یوبی سافت (Ubisoft)، سامسنگ و گروه موسیقی وانر، از شریک های قدرتمند دپر هستند.

با استفاده از فلو چه اقداماتی می توان انجام داد؟

از فروشگاه های NBA Top Shot و بازار VIV3 NFT می توانید به عنوان یک کاربر، برای خرید آثار هنری اقدام کرده و یا به وسیله نرم افزار ها تعامل ایجاد کنید. ابزار های گوناگونی در فلو وجود دارند که در پلتفرم از طریق توسعه دهندگان قرار گرفته شده که با استفاده از آن ها می توانید نرم افزار های غیر متمرکز خود را بسازید.

خرید توکن رمز ارز فلو

توکن فلو (FLOW)، از طریق صرافی کوین لیست (CoinList) در اکتبر سال 2020 ارائه شد. اما با این نکته که فلو در آمریکا و کانادا قابلیت دسترسی و اجرا نداشت. ابتدا این توکن ها پس از فروش، تا یک سال گردش نشده و قفل بودند؛ پس از آن توکن ها به وسیله صرافی های زیادی مورد پشتیبانی قرار گرفته و قابلیت تراکنش یافتند. اگر قصد خرید ارز دیجیتال فلو را دارید، ابتدا به وسیله یک صرافی معتبر ایرانی اقدام به تهیه یک کوین راج تر کنید و با کمک صرافی های خارجی که از این توکن پشتیبانی می کنند مانند : کراکن (Kraken) و هوبی (Houbi) ارز های خود را منتقل کنید. به زبان ساده تر برای خرید فلو در ایران باید اقدامات زیر را انجام دهید:

  1. خرید بیت کوین، لایت کوین، تتر، اتریوم و یا هر ارز دیجیتال دیگر در صرافی های ایرانی.
  2. منتقل سازی ارز های خریداری شده به صرافی هایی که از توکن فلو پشتیبانی می کنند و تبدیل آن ها به توکن فلو

کیف پول های ارز دیجیتال فلو

در زمان تایپ این مقاله، رمز ارز فلو در حال توسعه است، به همین دلیل قصد دارند تا یک کیف پول رسمی به نام دپر والت (Dapper Wallet) برای آن ارائه دهند. این کیف پول بعد از راه اندازی در وب سایت meetdapper.com قرار خواهد گرفت. اما باز هم وب سایت رسمی فلو اعلام کرده است که از طریق وب سایت رسمی شرکت می توانید به صورت موقت تا راه اندازی کامل کیف پول رسمی، یک کیف پول برای خود بسازید.

روند قیمت ارز دیجیتال فلو

در اواخر سال 2020 و اوایل سال 2021 میلادی، توکن های فلو مانند سایر توکن های NFT رشد بالای چند درصدی داشتند. با این که هنوز توکن های فلو در فهرست صرافی های مهمی مانند کوین بیس و بایننس قرار نگرفته است. پیش بینی می شود در آینده موج بزرگی از افزایش قیمت را برای این توکن داشته باشیم، اما به شرطی که فلو بتواند به وعده های خود عمل کند.

خلاصه مطالب

در این مقاله با رمز ارز فلو، ویژگی ها، اهداف، کارکرد، روند قیمتی، کیف پول ها و صرافی های آن آشنا شدیم. نکته ای که نباید فراموش کرد  این است که پروژه های در حال توسعه ای مانند فلو هم می توانند دارای ریسک های بزرگی باشند و اصلی ترین ریسک می تواند در مورد مسائل فنی باشد. همان طور که گفته شد، در صورتی که فلو به وعده های خود عمل نکند، با سقوط قیمت شدیدی مواجه خواهیم شد.