یکی از انواع ارزهای دیجیتال بسیار پرکاربرد در حوزه رمزارزها تتر نام دارد.در حوزه رمزارزها برخی از ارزهای دیجیتال دارای ارزش ثابت هستند. این گونه ارزها تحت تاثیر نوسانات بازار قرار نمی گیرند و همواره قیمتی ثابت دارند. ارز دیجیتال تتر نیز جزو دسته استیبل کوین ها است و دارای ارزش ثابت معادل یک دلار است. این ارز با نماد USDT در بازار رمزارزها نمایش داده می شود. پشتوانه این ارز دلار آمریکاست و تنها با تغییر قیمت دلار تغییر می یابد. به منظور آشنایی بیشتر با ارز دیجیتال تتر این مطلب را تا انتها دنبال کنید. 

آشنایی با رمزارز تتر

مالک اصلی تتر و گرداننده صرافی بیت فینیکس شرکت iFinex در هنگ کنگ بود. ارز دیجیتال تتر در سال 2014 توسط توسعه دهنده نرم افزار "کریگ سلرز"،  سرمایه گذار مطرح بیت کوین "براک پیرس" و کارآفرین "ریو کالینز" به نام “Realcoin” عرضه گردید. نام آن در مدت زمان کوتاهی به تتر تغییر یافت. این ارز در دسته ارزهای دیجیتال پایدار یا با ثبات قرار می گیرد.

هر تتر همواره ارزشی معادل یک دلار آمریکا دارد. بر حسب ادعای شرکت آیفینکس مبنی بر ثابت بودن قیمت تتر به این صورت است که به ازای هر توکن تتر ایجاد شده در بلاک چین تتر یک دلار آمریکا به صندوق سپرده گذاری بانک اضافه می گردد. میزان حجم معاملات ارز دیجیتال تتر به صورت روزانه بسیار زیاد بوده و حتی از معاملات بیت کوین بالاتر است.

می توان گفت USDT هم اکنون به عنوان یکی از قدرتمندترین رمزارزهای با ثبات است و بعد از بیت کوین، اتریوم و ریپل در رده چهارم بازار رمزارزها قرار گرفته است. 

ارز دیجیتال تتر چیست

بیشتر بخوانید: نکاتی درباره ارزهای دیجیتال و پرفکت مانی

 تاریخچه پیدایش تتر

سال 2010 زمان شروع به کار ارز دیجیتال تتر است. در این زمان بسیاری از کارشناسان در زمینه تکنولوژی بر این عقیده بودند بلاک چین بیت کوین این قابلیت را دارد تا دیگر ارزهای دیجیتال روی آن کار کنند. در هنگ کنگ دو گروه به نام ریل کوین و صرافی ارز دیجیتال بیت فینکس روی این ایده کار کردند. در نهایت هر دو گروه با ترکیب تلاش های خود تتر را به وجود آوردند.

آلت کوین تتر با ترکیب ارزش ارزهای فیات نظیر دلار آمریکا و تکنولوژی رمزارزها یک ویژگی غیرقابل انکاری را پدید آورد و منجر به ایجاد تحول بزرگی در انجام مبادلات گردید. در حال حاضر شرکت تتر این امکان را برای کاربران خود فراهم کرده تا بتوانند ارز دیجیتال تتر را روی صرافی های مطرح جهان انتقال داده و ذخیره کنند.

ارز دیجیتال تتر چگونه کار می کند؟

ارز دیجیتال تتر در ابتدای شروع به کار خود بر بستر پلتفرم "Omni" قرار داشت. این پلتفرم قابل استفاده برای دارایی های دیجیتالی بود که به بلاک چین بیت کوین متصل بودند. بعد از آن تترها بر بستر بلاک چین اتریوم معامله می شدند. در حال حاضر توکن های ارز دیجیتال تتر قابل معامله روی بیش از 8 بلاک چین مختلف از جمله سولانا و ترون هستند.

برای اینکه ارزش این رمزارز همواره ثابت باقی بماند به ازای هر توکن تتر تولید شده یک دلار در صندوق سپرده گذاری بانک ذخیره می گردد.

موارد کاربرد ارز دیجیتال تتر

ارز دیجیتال تتر برای افراد معامله گر در بازار رمزارزها دو کاربرد اصلی دارد:

  • قابلیت انتقال آسان پول به کیف پول ها و صرافی ها به صورت دلاری
  • محفوظ ماندن در برابر نوسانات شدید بازار رمزارزها

اما موارد استفاده از تتر در بازار رمزارزها عبارتند از:

  • حفظ سرمایه
    کشورهایی که تورم سالانه زیادی دارند می توانند به منظور حفظ ارزش سرمایه خود طلا و دلار خریداری کنند. سرمایه گذاری روی رمزارزهای معمولی ریسک زیادی به همراه دارد. اما تتر به دلیل ارزش ثابت آن ریسکی برای سرمایه گذاران ندارد.
  • عدم نیاز به استفاده از سیستم بانکی
    برای انجام معاملات در بازار رمزارزها با ارزهای فیات نظیر دلار نیاز به ثبت تراکنش ها از طریق سیستم بانکی خواهیم داشت. در این صورت ممکن است یک معامله چندین روز طول بکشد. استفاده از رمزارز تتر منجر به حل این مشکل شده و در کوتاه ترین زمان ممکن امکان انجام معاملات را برای شما فراهم می کند.
  • قابلیت انتقال سریع و ارزان پول
    در بستر بانکی هزینه نقل و انتقال پول در سطح بین المللی بسیار بالاست. با استفاده از تتر شما می توانید بدون نیاز به مراجعه به صرافی ها تنها با پرداخت هزینه کارمزد شبکه بلاک چین هر مقدار پول را از یک نقطه جهان به نقطه دیگر انتقال دهید.
  • سهولت انتقال وجوه بین صرافی ها
    با استفاده از تتر می توان وجوه خود را به راحتی و بسیار سریع بین صرافی ها انتقال داد.
  • دسترسی سریع به ثبات بازار
    در نظر بگیرید یک واحد بیت کوین معادل 4000 دلار خریداری کرده اید. قیمت آن در مدت زمان کوتاهی به 6000 دلار افزایش می یابد. پیش از سقوط قیمت اقدام به فروش بیت کوین و تبدیل به تتر می کنید. زمانی که قیمت بیت کوین به 5000 دلار کاهش می یابد ارزش دارایی شما معادل همان 6000 دلار است. بنابراین شما می توانید میزان بیت کوین بیشتری را خریداری کنید.

بیشتر بخوانید: دلایل ثابت ماندن قیمت تتر چیست؟

نحوه خرید رمزارز تتر

به طور کلی برای خرید رمزارز تتر همانند دیگر ارزهای دیجیتال دو روش وجود دارد:

  • خرید مستقیم تتر از صرافی های ایرانی با کارت بانکی و واحد ریال
  • خرید ارزهای دیگر نظیر بیت کوین و اتریوم از صرافی های داخلی و تبدیل آن به تتر در صرافی های خارجی نظیر بایننس

نکته: لازم به ذکر است برای خرید از صرافی ها ابتدا نیاز به ثبت نام و احراز هویت در آن صرافی را دارید. پس از آن می توانید با کارت بانکی خود خریدتان را انجام دهید.

توجه داشته باشید صرافی ای که قصد ثبت نام در آن را دارید از ارز تتر پشتیبانی کند.

هشدار: صرافی های بین المللی خارجی نظیر بایننس به دلیل وجود تحریم ها برای ایرانیان قابل دسترسی نیست. بنابراین خطر مسدود شدن حساب کاربران ایرانی در این صرافی وجود دارد. با این وجود بسیاری از کاربران ایرانی همچنان با تغییر آی پی خود از امکانات و خدمات این صرافی استفاده می کنند.

بیشتر بخوانید: بهترین کیف پول های تتر کدامند؟

مزایای ارز دیجیتال تتر

استفاده از رمزارز تتر برای کاربران مزیت هایی را به همراه دارد. این مزیت ها عبارتند از:

  • ثبات قیمت
    قیمت تتر برخلاف دیگر رمزارزها تقریبات ثابت بوده و نوسان قیمت چندانی ندارد. در واقع استفاده از تتر یک روش حفظ ارزش سرمایه در برابر تغییرات و نوسانات بازار رمزارزها برای تریدرها به شمار می رود. علاوه بر این تریدرها می توانند در زمان کاهش قیمت رمزارز خریداری شده خود برای جلوگیری از ضرر بیشتر دارایی خود را به تتر تبدیل کنند. میزان نوسان قیمت تتر بر اثر عرضه و تقاضا نهایتا به 1.05 دلار و حداقل به 0.95 دلار می رسد.
    این یک روش کسب سود به شمار می رود. زیرا تریدرها می توانند با کاهش بیشتر قیمت رمزارز مورد نظر با آن میزان تتری که در اختیار دارند مقدار رمزارز بیشتری خریداری کنند.
  • تراکنش سریع
    با استفاده از تتر سرعت انجام تراکنش ها نهایتا چند دقیقه خواهد بود. این یکی از ویژگی های مهم رمزارز تتر برای معامله گران است تا از طریق آن بتوانند معاملات خود را در کمتر از چند دقیقه در سطح بین المللی انجام دهند. در صورتی که اگر بخواهید نقل و انتقالات خود بین کشورها را از طریق سیستم بانکی انجام دهید ممکن است چند روز طول بکشد.
  • کارمزد ارزان
    میزان کارمزد تراکنش های انجام شده بین کیف پول های تتر بسیار کم و تقریبا معادل صفر است. بنابراین نقل و انتقال با تتر در مقایسه با دیگر ارزهای سنتی بسیار سریعتر و ارزان تر است و ریسک کمتری دارد.

معرفی کیف پول های تتر

با توجه به اینکه ارز دیجیتال تتر یکی از پرکاربردترین رمزارزها محسوب می گردد، تقریبا توسط اکثر کیف پول ها پشتیبانی شده و روی بیش از ده ها کیف پول نرم افزاری و سخت افزاری قابلیت ذخیره و انتقال دارد. تراست ولت، اتمیک، کوینومی و مای اتر والت از جمله بهترین کیف پول های نرم افزاری هستند که برای ذخیره این رمزارز مورد استفاده قرار می گیرند. از میان کیف پول های سخت افزاری پشتیبان کننده از رمزارز تتر نیز می توان به لجر و ترزور اشاره کرد.

کیف پول های تتر

یکی از ارزهای دیجیتال بسیار مفید و پرکاربرد در حوزه ارزهای دیجیتال تتر نام دارد. این ارز با نماد اختصاری USDT نمایش داده می شود و دارای ارزش ثابت معادل یک دلار آمریکا است. تتر با ترکیب ارزهای فیات و تکنولوژی رمزارزها تحول وسیعی در انجام مبادلات بین المللی به وجود آورد. انجام معاملات در کوتاه ترین زمان ممکن و کارمزد بسیار کم آنها از مهم ترین مزیت های استفاده از رمزارز تتر به شمار می رود.