کیف پول های ارز دیجیتال مانند سایر کیف پول های موجود در سراسر دنیا، وظیفه حفظ و نگهداری رمز ارز ها را بر عهده دارد. کیف پول ها در انواع مختلفی وجود دارند، که کاربر باید با توجه به نیاز و نحوه استفاده خود کیف پول مناسب را انتخاب کند. کیف پول های بیت کوین اجازه ارسال، دریافت و ذخیره بیت کوین ها را به کاربران می دهند. به همین دلیل می توان گفت کیف پول های بیت کوین شباهت های زیادی به حساب های بانکی دارند. در ادامه مقاله با انواع مختلف کیف پول های بیت کوین به طور کامل آشنا خواهید شد.

انواع کیف پول های ارز دیجیتال

به طور کلی تمامی کیف پول ها به دو دسته کیف پول داغ (Hot) و سرد (Cold) تقسیم بندی می شوند. ضرورت اتصال به اینترنت در دسترسی به والت ها، دلیل اصلی این نوع نام گذاری است.

کیف پول های داغ و سرد

کیف پول های سرد (Cold Wallets)، به صورت آفلاین کلید های خصوصی را نگهداری می کنند. همین دلیل باعث شده تا انتخاب اول کاربرانی باشد که می خواهند سرمایه زیادی را به ارز های دیجیتال اختصاص دهند. بهترین فضا برای نگهداری امن سرمایه های شما، کیف پول های سرد هستند. در اختیار قرار دادن فضای ذخیره سازی کلید های خصوصی به شکل فیزیکی به کاربر، دلیل اصلی ایجاد امنیت بالا در کیف پول های سرد می باشد. از انواع مختلف کیف پول های سرد، می توان به کیف پول های سخت افزاری و کاغذی اشاره کرد. این والت بهترین گزینه در زمینه سرمایه گذاری های بالا و بلند مدت است.

همان طور که گفته شد، کیف پول های سرد امنیت بالاتری در مقایسه با کیف پول های داغ دارند؛ اما این به معنای امن نبودن کیف پول های داغ نمی باشد. کلید های خصوصی در کیف پول های داغ روی فضای اینترنت نگهداری نمی شوند، بلکه تنها امکان ارتباط با فضای آنلاین را دارند. کیف پول های دسکتاپ، موبایل و تحت وب نمونه هایی از این کیف پول می باشند. در صورتی که کیف پول های موبایل و دسکتاپ اتصالی به اینترنت نداشته باشند، از نوع سرد محسوب می شوند. همچنین اگر آن ها دارایی ها و موال را بر روی موبایل و کامپیوتر نگهداری کنند، از نوع داغ محسوب خواهند شد. شما می توانید برای استفاده های روزمره، سرمایه گذاری های کوچک و متوسط، انجام معاملات از کیف پول های داغ استفاده کنید.

انواع کیف پول های بیت کوین

بیشتر بخوانید: معرفی انواع کیف پول های بیت کوین

کیف پول های دسکتاپ

برای استفاده در لپ تاپ و رایانه های شخصی (PC)، کیف پول های دسک تاپ طراحی شدند. این والت برای سیستم عامل های لینوکس و مک قابل دسترس است. باید گفت والت های دسکتاپ بسیاری برای بیت کوین وجود دارد. اکسودوس (Exodus)، اتمیک (Atomic)، اکتروم (Electrum) و کوینومی (Coinomi) از بهترین کیف پول های دسکتاپ می باشند.

نمونه هایی از کیف پول های دسکتاپ:

  • Exodus
  • Bitcoin Core
  • Electrum

کیف پول های موبایلی

در دنیای امروز که اکثر انسان ها امور روزمره خود را با استفاده از تلفن همراه انجام می دهند، استفاده از کیف پول های موبایل بیت کوین هم بسیار رایج شده است. این والت ها اپ هایی هستند که بر روی موبایل نصب شده، و برای سیستم عامل های iOS، اندروید، بلک بری و ... منتشر شده است. برای انتخاب و نصب کیف پول های موبایل مورد نظر خود، تنها کافی است در گوگل پلی، اپ استور و ... کلمه (Bitcoin Wallet) را تایپ کرده و جست و جو کنید.

نمونه هایی از کیف پول های موبایلی:

  • تراست ولت (Trust Wallet)
  • سیف پل (Safepal)
  • کای سلیوم (Mycelium)
  • کوینومی (Coinomi)
  • الکترام (Electrum)

انواع کیف پول های بیت کوین

بیشتر بخوانید: معتبرترین کیف پول های بیت کوین برای اندروید در سال 2021

کیف پول های کاغذی

به طور خلاصه کیف پول های کاغذی در واقع کلید های خصوصی ای هستند که روی کاغذ چاپ شده اند. در زمان تولید کیف پول های کاغذی می توانید به وسیله پرینتر، آن ها را روی کاغذ چاپ کنید. شخصی می تواند هم به کلید های خصوصی رمز ارز ها و هم آدرس آن دسترسی داشت که دارنده این کاغذ باشد. Bitaddress.org از سایت هایی است که با استفاده از آن می توانید کیف پول های کاغذی ایجاد کنید.

کیف پول های آنلاین و تحت وب

باید گفت فعالیت کیف پول های تحت وب در پوشش یک وب سایت است. برای دسترسی به این والت ها باید از طریق مرورگر هایی مانند گوگل کروم، فایر فاکس و اینترنت اکسپلور اقدام کرد. تنها کافی است آدرس یا URL کیف پول آنلاین خود را در نوار جست و جو وارد کنید. همچنین باید گفت این نوع کیف پول از امنیت نسبتا پایینی برخوردار است. از شناخته ترین کیف پول های تحت وب می توان به وب بیت کوین اشاره کرد.

دسترسی نداشتن به کلید های خصوصی کیف پول رمز ارز خود، از مهم ترین نکاتی است که باید درباره این والت بدانید. اگر بخواهیم به زبان ساده تر بیان کنیم این بدان معنا است که به فرض در صورت خاموشی یا هک صرافی مورد نظر، ارز های دیجیتال شما نیز از بین خواهند رفت. بنابر این امن ترین روش برای ذخیره ارز های دیجیتال، استفاده از کیف پول های سخت افزاری و سپس کیف پول های موبایلی است.

نمونه هایی از کیف پول های تحت وب:

کیف پول های ارز دیجتال برای ایرانیان و غیر میزبان

  • MyEtherWallet
  • MetaMask

کیف پول های میزبان

  •  Binance (بهترین)
  • Coinbase
  • CEX.io

کیف پول های سخت افزاری

کیف پول های سخت افزاری، از امن ترین روش ها برای ذخیره و نگهداری رمز ارز ها در بلند مدت هستند. بهترین متد های رمز نگاری و امنیتی در ساختار این نوع کیف پول به کار رفته و سال هاست که امتحان خود را پس داده است. این والت ها همان طور که از نام آن ها مشخص است، دستگاه های سخت افزاری هستند که برای مدیریت آدرس های عمومی و کلید های خصوصی طراحی شده اند.

کار با کیف پول های سخت افزاری بر خلاف ظاهر عجیب و غریب، بسیار آسان است. همچنین کیف پول های سخت افزاری چندین رمز ارز را مورد پشتیبانی قرار می دهد. با استفاده از چندین فیلتر امنیتی مهم، امنیت در کیف پول های سخت افزاری تامین می شود. اگر قصد سرمایه گذاری بزرگی دارید، کیف پول های سخت افزاری بهترین انتخاب برای شما هستند.

بیشتر بخوانید: بهترین کیف پول های اتریوم در سال 2021

نمونه هایی از کیف پول های سخت افزاری:

  • Ledger Nano S
  • TREZOR
  • KeepKey
  • Ballet Hardware Wallet

کلاینت های بیت کوین

می توان گفت این کیف پول ها از اصلی ترین کیف پول های بیت کوین هستند. کاربر می تواند با استفاده از این والت تبدیل به فول نود (FullNode) بیت کوین شده، یا به صورت مستقیم به بلاک چین بیت کوین متصل شود. امروزه تنها صاحبان کسب و کار و کاربران حرفه ای از این نوع کیف پول استفاده می کنند زیرا برای استفاده از این والت باید تمام بلاک چین بیت کوین را دانلود کرد. از معروف ترین کلاینت بیت کوین می توان به بیت کوین کور (Bitcoin Core) اشاره نمود.