در این مقاله می خواهیم شما را با یکی از ارز های رمز پایه جدید به نام کومودو (Komodo) که بدون هیچ حاشیه ای توانسته در بازار های امروزی، در فهرست 50 ارز رمز پایه برتر قرار گیرد آشنا کنیم. ارز دیجیتال کومودو بر پایه بلاک چین است که از اهداف پروژه آن می توان به ایجاد حریم خصوصی با کیفیت بالا و امنیت بیشتر اشاره کرد. کومودو از نظر بستر های نرم افزاری بر پایه الگوریتم اثبات دانایی صفر بنیان گذاری شده است.

با این که حدود 12 سال از به وجود آمدن اولین رمز ارز دیجیتالی می گذرد، امروزه می توان پیشرفت های زیادی را در بازار های رمز ارز ها و به وجود آمدن ارز های دیجیتال جدید مشاهده کرد. بسیاری از این ارز ها، کلون های بیت کوین محسوب شده و از سیستم آن پیروی می کنند. کومودو یکی از این رمز ارز های نوپا است که در ادامه بیشتر با مفهوم آن آشنا خواهید شد.

کومودو چیست؟

کومودو با تمرکز بر حریم خصوصی و امنیت ایجاد شده و با نشان اختصاری (KMD) شناخته می شود.در بستر این پلتفرم بلاک چینی، رمز ارز متن باز کومودو برای انجام تراکنش های شفاف، ناشناس، محرمانه و قابل تعویض مورد استفاده قرار می گیرد. می توان گفت کومودو به نوعی بخش دوم از دنیای ارز های دیجیتال محسوب می شود. با به کارگیری بلاک چین بیت کوین، و با استفاده از پروتکل اثبات کار با تاخیر (dPoW) به بهترین شکل امنیت در انجام تراکنش ها در این پلتفرم تامین شده است.

همان طور که در ابتدای مقاله نیز گفته شد، کومودو طی مدت کوتاهی توانست در بین 50 ارز برتر از لحاظ ارزش بازار قرار گیرد. قیمت این ارز در عرض شش ماه به بیش از 2.200 دلار رسید. این ارز دیجیتال از لحاظ ارزش بازار در رتبه 129 قرار گرفته و در حال حاضر با قیمت 0.56 دلار معامله می شود.

پلتفرم کومودو به سه روش زیر می تواند در توسعه و شکوفایی فضای رمز ارز ها تاثیر بگذارد:

  • ایجاد امنیت در بلاک چین های شخص ثالث.
  • تلاش برای دستیابی به ثبات قیمت در سرویس های پرداخت همتا به همتا.
  • تقویت اپلیکیشن ها از طریق ارائه ویژگی های حفظ حریم شخصی.

این نکته را نیز بدانید: ارز کومودو رمز ارز رسمی اکوسیستم سوپر نت  (SuperNET)هم می باشد. که در ادامه در باره آن توضیحات بیشتری خواهیم داد.

بیشتر بخوانید: نکاتی درباره ارزهای دیجیتال و پرفکت مانی

ویژگی های پلتفرم کومودو

 زی کش، پروتکل اثبات کار با تاخیر و اکوسیستم سوپر نت به ما در درک بهتر پلتفرم کومودو کمک می کند.

1. زی کش

زی کش یک پروژه ارز دیجیتال باز است یا اگر بخواهیم کامل تر توضیح دهیم می توان گفت، زی کش به عنوان یک پلتفرم باز در جهان رمز ارز ها شناخته می شود. همچنین باید گفت زی کش از پروتکل zk-SNARK استفاده کرده که به نوعی پروتکل رمز نگاری جدید با اثبات دانایی صفر است و تضمین ویژگی هایی مانند حفظ حریم خصوصی، تعویض پذیری و ناشناس بودن هر کریپتو کارنسی بر عهده آن است.

2. اثبات انجام کار با تاخیر

این پروتکل جدید توسط تیم توسعه دهندگان کومودو ایجاد شده است. این همان مکانیسم اجماع پروتکل اثبات کار حاکم بر بیت کوین در آن مشاهده می شود. تفاوتی که میان آن ها وجود دارد مکانیسم دیگری به نام اعتبار سنجی بلاک ها در بلاک چین است که کارکرد آن اطمینان از عدم دستکاری در شبکه است. بنابر این یک لایه امنیتی دیگر به تراکنش ها در این پلتفرم اضافه می شود.

برای انجام اعتبار سنجی می توانید از سرویس از قبل تعیین شده 64 نود استفاده کنید با کمک آن می توانید احتمال وجود خطر دستکاری بلاک ها را از بین ببرید. بنابر این اگر هکر ها بخواهند تاریخچه کودومو را دست کاری کنند، ابتدا باید بلاک چین بیت کوین را تغییر دهند که این عمر تغریبا غیر ممکن است.

3. سوپر نت

سوپر نت یک سازمان غیر متمرکز بوده که کارکرد آن ایجاد ابزار های غیر متمرکز و متن باز برای ارز دیجیتال کومودو است. کیف پول های چند منظوره که قابلیت پشتیبانی از چندین کوین را دارند، از جمله این ابزار ها است. همچنین در این مورد می توان به ابزار های مورد نیاز برای ایجاد ثبات قیمت و صرافی های غیر متمرکز اشاره کرد. در ادامه با برخی از این ابزار ها آشنا خواهید شد.

  • بارتردکس
    بارتردکس (BarterDex) صرافی غیر متمرکز است که توسط تیم کومودو گسترش پیدا کرده است. بارتردکس به دلیل استفاده از فناوری نوین اتمی (Atomic Swaps) در مقایسه با سایر صرافی های غیر متمرکز، به عنوان یک صرافی پیشتاز شناخته شده است. در صورتی که بسیاری از صرافی های غیر متمرکز برای ایجاد امکان مبادله هایشان، از توکن های پروکسی (proxy token) استفاده می کنند. تقریبا می توان گفت در اغلب صرافی های غیر متمرکز، شما باید مقداری بیت کوین را به عنوان وثیقه برای انجام مبادلات ارزی ارائه دهید. بارتردکس بر خلاف این صرافی ها که بستری برای هماهنگی سفارشات و تسویه به صورت غیر متمرکز ایجاد نکرده اند، چنین محدودیتی ندارد. تا به حال حدود 80 ارز دیجیتال با پلتفرم بارتردکس ادغام شده وتقریبا بیش از 50 هزار مبادله اتمی را انجام داده است.در حال حاضر نسخه GUI بارتردکس، رابط کاربری آسانی ندارد و به دلیل فرایند های پیچیده ای که دارد خیلی مورد پسند کاربران واقع نشده است. این صرافی برای دسترسی آسان تر کاربرانش تصمیم گرفته که به زودی نسخه بهبود یافته و جدید رابط کاربری خود را ارائه دهد.
  •  Dico
    (Decentralized initial coin offerring) یا dICO اشاره به عرضه اولیه سکه ICO دارد که کومودو امکان ارائه آن را به صورت غیر متمرکز فراهم کرده است. dICO با استفاده از فناوری مبادلات اتمی و بارتردکس، اقدام به توزیع توکن ها و کوین ها به صورت ناشناس و غیر متمرکز می کند.
    تیم کومودو در تلاش است تا نسخه کاربر پسند تری ارائه دهد، تا بتواند امکان انجام بسیاری از عرضه های اولیه را که توسط قوانین دست و پا گیر محدود شده اند، توسط این مدل عملی کند.
  • جامبلر
    جامبلر یک کوین میکسر متمرکز است که دارای قابلیت پنهان نگه داشتن هویت شما است. جامبلر در مقایسه با سایر میکسر های متمرکز دارای عملکرد بهتری است، زیرا با استفاده از اثبات دانایی صفر محرمانه ماندن هویت افراد را ضمانت می کند. جامبلر با کارمزد 0.3 درصد خدمات خود را ارائه می دهد که شما می توانید با داشتن کیف پول آگاما از این ویژگی جامبلر بهره مند شوید.
  • پیرچین
    پروژه های متفاوت می توانند با استفاده از کومودو بلاک چین مختص به خودشان را داشته باشند که به نوعی به کومودو وابسته است. اما این وابستگی به این معنا نیست که آن ها به بلاک چین کومودو محدود هستند. در اکوسیستم  کومودو چنین بلاک چین هایی پیرچین (Peerchain) نامیده می شوند. این بلاک چین ها امکان بهره مندی از نسخه ارتقا یافته کومودو را دارند؛ همچنین باید گفت عدم استفاده از این ویژگی های ارتقا داده شده وابستگی آن ها را نسبت به پلتفرم کومودو کم نمی کند.

تیم توسعه دهنده کومودو

اغلب اعضای تیم کومودو از نام های مستعار برای خود استفاده می کنند، زیرا امنیت و حفاظت از حریم خصوصی برایشان از اهمیت بالایی برخوردار است. برای نمونه JL777، توسعه دهنده اصلی و CA333 مدیر ارشد فناوری کومودو از اعضای تیم کومودو هستند. این مسئله باعث شده تا افراد بسیاری به آن مشکوک شوند.

عرضه کل ثابت کومودو

کل موجودی کومودو برای عرضه، 200 میلیون سکه بوده که یک مبلغ ثابت است. 100 میلیون واحد آن از قبل به فروش رسیده است. البته باید گفت از این 100 میلیون، 10میلیون آن را به توسعه و پیشرفت های پلتفرم و هزینه های مربوط به بازاریابی اختصاص داده شده و 90 میلیون آن بین سرمایه گذاران عرضه شده است.

دوره اولیه عرضه کومودو از 15 اکتبر تا 20 نوامبر 2016 به طول انجامید. در این دوره تقریبا 2.639 بیت کوین جذب شد ارزش آن با محاسبه قیمت کنونی بیت کوین تقریبا حدود 48 میلیون دلار ارزیابی می شود.

استخراج 100 میلیون سکه باقی مانده کومودو نیز طبق الگوریتم اجماع کار صورت خواهد گرفت. ارزیابی تیم کومودو به این صورت بود که در طی حدود 14 سال 200 میلیون سکه استخراج شود. هولدر های ذخیره کننده کومودو که آدرس کیف پول آن ها با حرف R شروع می شود، تا زمانی که تمام این 200 میلیون سکه اسخراج شود 5 درصد از سود سالیانه (APR) را دریافت می کنند.

ارزش بازار کومودو

در حال حاضر طبق داده های کوین مارکت کپ، تمام موجودی در گردش کومودو 122.9 میلیون KMD و قیمت فعلی این ارز دیجیتال 0.5 دلار می باشد. بنابر این ارزش بازار کومودو در زمان نگارش این مطلب حدود 69 میلیون تخمین زده شده است.

بیشتر بخوانید: پرفکت مانی چیست؟

چگونه ارز کومودو خریداری کنیم؟

اگر بخواهید برای خرید ارز کومودو از ارز فیات به صورت مستقیم استفاده کنید، باید گفت که کار چندان آسانی نیست. به همین دلیل برای تهیه کومودو می توانید از راه مبادله ارز های دیجیتال دیگر مانند بیت کوین، لایت کوین و اتر با توکن کومودو در شیپ شیفت استفاده کنید. برای خرید کومودو باید شرایط زیر را داشته باشید:

  1. آدرس کیف پول کومودو جهت ذخیره سازی توکن های کومودو.
  2. داشتن مقداری بیت کوین یا آلت کوین جهت مبادله با کومودو.

بیترکس، بایننس و آپ بیت از صرافی هایی هستند که ارز دیجیتال کومودو را در فهرست معاملاتی خود قرار داده اند.

معرفی کیف پول های محبوب کومودو

1. لجر نانو اس

می توان گفت لجر نانو اس از امن ترین روش ها برای ذخیره ارز کومودو است، زیرا با استفاده از آن شما هرگز کلید های خصوصیتان را از دست نمی دهید.این امکان برای شما وجود دارد که از هر جایی ارز دیبجیتال کومودو را تهیه کرده و به آدرس کیف پول لجر خود منتقل کنید. مسئله ای که وجود دارد این است که کاربرانی که از این کیف پول استفاده می کنند، قادر به دریافت سود 5 در صدی که در بالا در مورد آن توضیح داده شد، نمی شوند.

2. کیف پول آگاما

کیف پول آگاما، به نوعی کیف پول رسمی این رمز ارز محسوب می شود. این کیف پول توسط تیم توسعه دهندگان طراحی شده و روی دسکتاپ قابل نصب است. آگاما یک کیف پول چند منظوره است که مجهز به یک صرافی داخلی بوده و علاوه بر KMD، رمز ارز های وابسته به کومودو را نیز تحت پوشش قرار می دهد. از قابلیت های ویژه و مهم این کیف پول می توان به جامبلز اشاره کرد، که با آن آشنا شدید.بنا بر گزارشات کاربران، این کیف پول باگ هایی هم داشته که تیم طراح در تلاش است تا نسخه بهبود یافته از این کیف پول را ارائه دهد. کاربران می توانند با سرمایه گذاری در KMD به سود سالانه 5 درصد دستیابی پیدا کنند. کیف پول آگاما را می توانید از سایت های رسمی کومودو دانلود کرده و روی سیستم عامل های ویندوز، لینوکس و مک نصب کنید.

3. کیف پول کاغذی کومودو

این کیف پول دارای کاغذی است که کلید های خصوصی و عمومی روی آن چاپ شده است.

بیشتر بخوانید: معرفی انواع کیف پول های بیت کوین 

آینده سرمایه گذاری در کومودو

کومودو از ارزهای دیجیتالی است که در زمان اولین عرضه خود تاکنون توانسته سود زیادی را برای سرمایه گذاران خود به همراه داشته باشد. در صورتی که، اقدامات تیم توسعه دهنده برای ارتقا و اصلاح در زمینه توسعه و بازاریابی این ارز ادامه داشته باشد این سود ادامه خواهد داشت. کومودو به دلیل ایجاد ابزار های متفاوت، برای صنعت ارز های دیجیتال فواید زیادی به دنبال دارد. یکی از دلایل افزایش قیمت این ارز، پیشرفت ابزار ها و امکاناتی مانند dICO، پیرچین و بارتردکس است که باعث پذیرش کاربران زیادی می شود که اتفاقات خوبی را در عرصه ارز های دیجیتال به همراه خواهد داشت. وقتی کومودو را با ارز های مشابه آن مقایسه می کنیم به این نتیجه می رسیم که، سرعت بالاتری نسبت به آن ها دارد. کومودو تنها یک ارز دیجیتال ناشناس نیست،علاوه بر آن می توان نقش موثری در سامان دهی اقتصاد غیر متمرکز داشته باشد.