یکی از مشکلات و چالش های سرمایه گذاران از ابتدای پیدایش اولین ارز دیجیتال یعنی بیت کوین در بازار کریپتوکارنسی عدم امکان حفاظت از ارزش دارایی شان در برابر نوسانات شدید بازار رمزارزها بود. این مشکل تا سال 2015 میلادی ادامه داشت تا اینکه در آن سال ارز استیبل کوین تتر با دو توکن به نام های USDT و EURT به دنیای رمزارزها معرفی شدند. با توجه به ماهیت استیبل کوین بودن ارز تتر قیمت آن یک دلار بوده و همواره ثابت باقی می ماند.

کاربرد ارز تتر

حفظ ارزش سرمایه یکی از کاربردهای مهم تتر به شمار می رود. به این مفهوم که مثلا شما در سال گذشته یک واحد بیت کوین با قیمت 1000 دلار خریداری کرده اید. قیمت هر واحد بیت کوین پس از یک سال 2000 دلار شده است. شما می توانید با تبدیل دارایی بیت کوین خود به تتر از احتمال سقوط قیمت بیت کوین و ریزش سرمایه خود در برابر نوسانات احتمالی جلوگیری کنید. در ادامه می خواهیم با مهم ترین کاربردهای ارز تتر آشنا شویم.

بیشتر بخوانید: دلایل ثابت بودن قیمت تتر و مزیت های آن نسبت به دلار

مهم ترین کاربرد ارز تتر کدام است؟

این ارز کاربردهای تجاری فراوانی دارد. افراد فعال در بازار رمزارزها قطعا با کاربردهای مهم این ارز آشنا هستند. در ادامه برخی از مهم ترین کاربردهای ارز تتر را برای شما بازگو می کنیم:

  1. خرید و فروش ارز دیجیتال
    از آنجا که تتر ارزشی معادل یک دلار آمریکا دارد از آن می توان به عنوان پول نقد به جای دلار برای خرید و فروش ارزهای دیجیتال مختلف استفاده نمود. در واقع شما می توانید در ازای ارز دیجیتال خریداری شده به جای دلار تتر پرداخت کنید. از آنجا که تتر محدودیت های دلار را ندارد برای استفاده کاربران به ویژه ایرانیان بهترین گزینه محسوب می گردد.
  2. نقل و انتقالات ارزی
    همانطور که می دانید حواله های بین المللی از طریق سیستم بانکی و صرافی ها مشکلات زیادی به همراه دارد. برای درک بهتر این موضوع در نظر بگیرید می خواهید دلار را از طریق سیستم بانکی کشور به شخصی در کشور دیگر ارسال کنید. استفاده از سیستم بانکداری علاوه بر زمان بر بودن و مشکلات متعدد، هزینه زیادی را در برخواهد داشت. اما ارز تتر برای انجام این کار به کمک شما آمده و بهترین گزینه محسوب میگردد.
    نقل و انتقالات ارزی از اصلی ترین کاربردهای ارز تتر محسوب می شود. دلیل آن ماهیت استیبل کوین بودن تتر است که قیمتی همواره معادل یک دلار آمریکا دارد و کارمزد پایین آن در انجام نقل و انتقالات ارزی است. علاوه بر این می توان حجم بالایی از دارایی خود را از این طریق در کسری از ثانیه انتقال داد.
  3. تریدینگ
    نوسانات شدید و بی ثباتی بازار رمزارزها بسیاری از افراد را ثروتمندتر و از طرفی منجر به از دست رفتن دارایی بسیاری از دیگر افراد شده است. 
    تریدرها پس از اینکه سود لازم را از بازار کسب کردند با خرید تتر و تبدیل کوین ها به تتر سود به دست آمده از بازار را حفظ می کنند.در واقع ارز تتر یک جایگاه امن برای نگهداری سود حاصل از بازار رمزارزها در برابر بی ثباتی شدید بازار محسوب می گردد. به محض به ثبات رسیدن بازار تریدرها می توانند مجددا تترها را به چرخه سرمایه گذاری وارد کرده و به منظور خرید یک ارز آینده دار دیگر از آن استفاده کنند.
    در صورتی که اگر تتر نبود مجبور بودید هر بار دارایی خود را از بازار خارج کنید. در این صورت با دردسرها و مشکلات زیادی مواجه می شدید. در نظر بگیرید پس از خروج دارایی خود تصمیم دارید آن را به تومان تبدیل کنید و با گذشت تایم کوتاهی در حد چند ساعت یا حتی دقیقه مجددا می خواهید یک توکن دیگر خریداری کنید. این کار علاوه بر اتلاف وقت، برای انجام تراکنش های بانکی هزینه هایی را در بر خواهد داشت. لذا تریدرها به جای خروج از بازار از تتر استفاده می کنند.

کاربرد ارز تتر

بیشتر بخوانید: معرفی ارز دیجیتال تتر

رمزارز تتر چگونه کار می کند؟

تتر را می توان یک بانک مرکزی تبادل کریپتوکارنسی در نظر گرفت. تتر نیز همانند بانک مرکزی اقدام به چاپ توکن های خود می کند. پس از این کار کوین ها فروخته می شوند. ارز دیجیتال تتر از طریق پروتکل Omni روی بلاک چین قرار گرفته است. توکن های تتر توسط پروتکل Tether Limited صادر می شود. این شرکت در جزایر ویرجین انگلیس مستقر است.

اصلی ترین نکته ای که سازنده رمزارز تتر بسیار روی آن تاکید می کند حفظ ثبات قیمت تتر از طریق حمایت آن توسط یک ارز فیات واقعی است. به این شکل که به ازای هر واحد تتری که به بازار وارد می شود یک ارز دلار واقعی در یک حساب بانکی ذخیره می گردد.

ارز دیجیتال تتر کاملا مستقل کار می کند و توسط هیچ دولت و یا بانک مرکزی مدیریت و کنترل نمی شود. این ارز توسط بسیاری از صرافی های مشهور از جمله Binance، Poloniex، Bittrex، Bitfinex و برخی دیگر صرافی ها پشتیبانی شده و قابل معامله است.همچنین بسیاری از والت ها و کیف پول های دیجیتال از این رمزارز پشتیبانی می کنند.

لازم است بدانید به منظور خرید تتر تنها راه استفاده از صرافی های آنلاین نیست. در صورتی که طرف معامله خود را می شناسید این امکان وجود دارد که به صورت مستقیم و بدون نیاز به صرافی ها اقدام به خرید و فروش تتر کنید. البته به دلیل وجود تحریم ها علیه ایران و محدودیت دسترسی کاربران ایرانی به خدمات برخی از صرافی های خارجی، برای خرید این رمزارز بهتر است از صرافی های داخلی استفاده کنند.

کاربرد ارز دیجیتال تتر

بیشتر بخوانید: آشنایی با بهترین کیف پول های تتر

نتیجه گیری

تتر از جمله ارز دیجیتال با ویژگی های انحصاری در میان دیگر رمزارزها به شمار می رود. این ارز به دلیل ثبات قیمت در دسته استیبل کوین ها قرار گرفته است. به این مفهوم که از نوسانات شدید بازار رمزارزها در امان است. تریدرها برای اینکه بتوانند ارزش دارایی خود را حفظ کنند نیاز به استفاده از رمزارز تتر خواهند داشت. همچنین در زمان انجام فرآیند انتقال ارزش دارایی منتقل شده با تتر حفظ می گردد. این از دیگر ضرورت های وجود تتر محسوب می گردد. بنابراین اگر قصد فعالیت در بازار رمزارزها به عنوان تریدر را دارید لازم است با استیبل کوین تتر و کاربردهای رمزارز تتر آشنا شوید.