معمولا اکثر توسعه دهندگان یک ارز دیجیتال در جهت تامین سرمایه اولیه مورد نیاز برای پروژه های خود اقدام به عرضه اولیه ارز دیجیتال مورد نظر (ICO) می کنند. با انجام این کار افراد مختلفی مبالغی را در اختیار مالکین پروژه قرار داده و در ازای آن مبالغ توکن پروژه را دریافت می کنند. این روش شباهت بسیار زیادی با عرضه اولیه سهام (IPO) دارد. در ادامه این مطلب تصمیم داریم شما را به طور کامل با مفهوم عرضه اولیه کوین، تاریخچه، مزایا و معایب عرضه اولیه و نحوه انجام آن آشنا کنیم.

ICO یا عرضه اولیه چیست؟

برای اینکه بتوان سرمایه مورد نیاز یک پروژه ارز دیجیتال را تهیه نمود از روشی به نام عرضه اولیه یا ICO استفاده می شود. اصلی ترین کاربرد این روش بهره گیری از آن توسط پروژه هاییست که هنوز پلتفرم ها، محصولات یا خدمات بلاکچین خود را نتوانستند توسعه دهند. پرداخت این عرضه اولیه به طور معمول با ارز دیجیتال بیت کوین یا اتریوم انجام می شود. گاها ارز فیات نیز استفاده می شود.

تاریخچه پیدایش عرضه اولیه کوین

عرضه اولیه کوین از سال های 2013 و 2014 شروع شد. این روش منجر به جذب سرمایه برای پروژه های مختلف زیادی در آن زمان شد. در سال 2017 عرضه اولیه کوین موفقیت بزرگی کسب کرد و توانست در طی این سال جمعا 5.6 میلیارد دلار سرمایه برای پروژه های مختلف جذب کند. در ماه های ابتدای سال 2018 این مبلغ به یک میلیارد دلار رسید.

اتریوم به عنوان یکی از موفق ترین رویدادهای عرضه اولیه کوین خود شناخته می شود و قادر به جذب 50 میلیون دلار سرمایه به تنهایی شد. این پروژه از این طریق بیش از 18 میلیون دلار سود کسب نمود.

عرضه اولیه ارز دیجیتال

بیشتر بخوانید: ارز دیجیتال چیست؟

عرضه اولیه کوین چگونه اتفاق می افتد؟

در حالت معمول توکن های ICO بر بستر اتریوم و طبق استاندارد ERC20 ایجاد می گردند. به همین خاطر به آنها توکن ERC-20 می گویند. غیر از اتریوم برخی از سیستم های اجرایی دیگر نظیر NEO، Stellar، NEM و  Wavesاز تولید و صدور توکن دیجیتالی حمایت می کنند.

یک پروژه ارز دیجیتال جدید به منظور شروع عرضه اولیه کوین (ICO)  یک وایت پیپر منتشر می کند. در این وایت پیپر اهداف اصلی پروژه و نقشه کلی آن ارائه می شود. علاوه بر اینها میزان سرمایه مورد نیاز مشخص می گردد. میزان سهم صاحبان پروژه از توکن ها نیز مشخص می گردد. ارزهای قابل قبول برای سرمایه گذاری و مدت زمان عرضه در این وایت پیپر مشخص می گردد.

در هنگام عرضه افراد برای سرمایه گذاری در پروژه به وسیله ارزهای فیات و یا ارزهای دیجیتال مورد قبول صاحبان پروژه توکن های پروژه را خریداری می کنند. در صورتی که این توکن ها توسط صرافی های معتبر نظیر بایننس پذیرفته شوند به عنوان یک سرمایه قابل رشد برای افرادی که اقدام به خرید عرضه اولیه کرده اند محسوب می گردد.

در برخی مواقع ممکن است سرمایه مورد نیاز صاحبان پروژه جمع نشود. در این صورت پروژه دچار شکست شده و صاحبین پروژه ملزم به بازگرداندن سرمایه جمع آوری شده به حساب سرمایه گذاران می شوند.

مزایای عرضه اولیه کوین

  • سهولت شرکت سرمایه گذاران در آن به دلیل آنلاین بودن و انجام خرید و فروش توکن ها در کوتاه ترین زمان ممکن
  • تبدیل آسان و سریع توکن ها به پول نقد و عدم وجود نگرانی سرمایه گذاران در رابطه با تبدیل آنها به نقدینگی
  • داشتن یک بازدهی سریع و بالا برای سرمایه گذاران به دلیل افزایش محبوبیت و جایگاه ارزهای دیجیتال در اثر عرضه اولیه

مزایای عرضه اولیه کوین

بیشتر بخوانید: منظور از وایت پیپر در ارز دیجیتال چیست؟

معایب عرضه اولیه کوین

  • کلاهبرداری های گوناگون در این رویداد
  • احتمال عدم موفقیت پروژه و از دست رفتن سرمایه
  • نوسانات شدید بازار رمزارزها ممکن است منجر به از بین بردن سرمایه سرمایه گذار در مدتی بسیار کوتاه شود.

معایب عرضه اولیه کوین

نحوه خرید عرضه اولیه ارز دیجیتال

تمامی پروژه ها برای تامین منابع مالی خود از طریق عرضه اولیه لازم است اطلاعاتی نظیر مقدار سرمایه مورد نیاز، اهداف کمپین، مدت زمان کمپین و... را در یک وب سایت قرار دهند.

به منظور خرید عرضه اولیه ارز دیجیتال اولین قدم ثبت نام در سایت است. اگر یک سایت نیاز به ثبت نام نداشته باشد برای جلوگیری از کلاهبرداری لازم است تحقیقات بیشتری انجام دهید.

به منظور خرید عرضه اولیه لازم است اتر یا بیت کوین تهیه کنید. تنها با دارا بودن این دو ارز می توانید عرضه اولیه ارز دیجیتال خریداری کنید. میزان مبلغ مورد نیاز برای سرمایه گذاری در عرضه اولیه ارز دیجیتال وابسته به نوع پروژه بوده و متفاوت است. تنها کاری که برای خرید عرضه اولیه باید انجام دهید ارسال ارز دیجیتال خود به آدرس کمپین است.

نکته: در زمان ارسال ارز دیجیتال حتما آدرس کیف پول را چند بار مورد بررسی قرار دهید تا از وقوع خطاهای احتمالی در زمان ارسال جلوگیری شود. زیرا در صورت رخداد اشتباه در هنگام وارد کردن آدرس کیف پول امکان بازگشت سرمایه وجود ندارد.

در پایان انجام این کار توکن های خریداری شده خود را روی کیف پولتان دریافت می کنید. در کمپین های متفاوت مدت زمان انتقال توکن به کیف پول کاربران گوناگون بوده و گاها تا ماه ها طول می کشد.

نحوه اطلاع یافتن از عرضه اولیه ارز دیجیتال چگونه است؟

به منظور اطلاع یافتن از زمان عرضه اولیه ارز دیجیتال هیچ دستورالعمل مشخصی وجود ندارد. افرادی که در این حوزه فعالیت می کنند دائما اخبار این حوزه را رصد می کنند. در صورتی که شما نیز به دنبال کسب سود از طریق عرضه اولیه هستید لازم است سایت ها و شبکه های اجتماعی که در زمینه ارزهای دیجیتال فعالیت می کنند را دائما دنبال کنید.

عرضه اولیه ارز دیجیتال

شناسایی اعتبار ICO

برای بررسی معتبر بودن ICO در صورت عدم تجربه کافی در این حوزه لازم است از اطلاعات افراد فعال و خبره در این حوزه بهره مند شوید.

از جمله نکاتی که برای بررسی اعتبار  ICO لازم است به آنها توجه کنید معرفی پروژه توسط افراد معتبر، دارا بودن وایت پیپر، وجود افراد مطرح و مشهور در حوزه رمزارزها و... است.

ابتدا لازم است وایت پیپر پروژه را به طور دقیق مورد بررسی و مطالعه قرار دهید. در این سند باید اهداف و نقشه راه پروژه مشخص شده باشد. بنابراین نباید هیچ چیزی در وایت پیپر مبهم و نامفهوم باشد. تمامی اهدافی که در وایت پیپر مطرح شده است لازم است منطقی و قابل قبول باشد. در صورت داشتن اهداف غیرمنطقی باید به آن پروژه شک کنید.

در صورتی که یک پروژه ادعای سودهای نجومی کند کاملا نشان می دهد آن پروژه نامعتبر است. هر پروژه ای برای رشد و پیشرفت به زمان نیاز دارد. افراد سرمایه گذار مطرح معمولا در پروژه های خوب و قابل اطمینان سرمایه گذاری می کنند. بنابراین وجود چنین سرمایه گذارانی برای هر پروژه یک پوئن مثبت برای آن پروژه به شمار می رود.

همچنین در برخی از سایت ها نظیر ICOBench، ICODrops و ICOMarks که ICO ها را رتبه بندی می کنند، می توان نام پروژه ICO مورد نظر را سرچ کرد.

بیشتر بخوانید: ارز دیجیتال بیت کوین چیست و مزایای سرمایه گذاری در بیت کوین کدام است؟

راه های جایگزین ICO

با توجه به اینکه عرضه اولیه ارز دیجیتال یک بستر برای انجام کلاهبرداری های مختلف فراهم کرده است و در رابطه با آن هیچ قانونی وضع نشده است تا به حال روش های جایگزینی برای آن معرفی شده است. عرضه اولیه ارز دیجیتال صرافی(IEO) و عرضه اولیه کوین اوراق بهادار(STO) به عنوان روش های جایگزین به شمار می روند.

STO

در این روش لازم است عرضه توکن ها به عنوان اوراق بهادار به صورت قانونی ثبت گردد. معمولا این روش ریسک کمتر و امنیت بیشتر برای سرمایه گذاران به همراه دارد. در این روش لازم است صاحبان پروژه کاملا احراز هویت گردند. در نتیجه سرمایه گذاران با خیالی راحت سرمایه خود را در اختیار آنها قرار می دهند.

IEO

در این روش یک صرافی معتبر ارز دیجیتال نمایندگی پروژه جدید برای اجرای عرضه اولیه کوین را بر عهده می گیرد. قبل از اینکه کار خود را شروع کند تمام جوانب کار را مورد بررسی قرار داده تا از قانونی بودن پروژه اطمینان به دست آورد. پس از آن اقدام به عرضه کرده و در مقابل دریافت سرمایه های مختلف از سرمایه گذاران توکن های پروژه را به آنها ارائه می کند.

جمع بندی

همانطور که مطالعه کردید در این مطلب با مفهوم عرضه اولیه ارز دیجیتال، تاریخچه، مزایا و معایب و راه های جایگزین ICO و... پرداختیم. در صورتی که در رابطه با فرآیند عرضه اولیه ارز دیجیتال هیچ اطلاعاتی نداشته باشید از طریق خواندن محتوای این مطلب به طور کامل با این مفهوم آشنا خواهید شد و می توانید برای خرید عرضه اولیه اقدام کنید. از طریق ICO ها می توان سود کسب کرد اما قبل از خرید عرضه اولیه لازم است اعتبار ICO مورد نظر را برای سرمایه گذاری بررسی کنید.