یکی از هزاران ارز دیجیتالی که در ابتدا به عنوان یک شوخی برای بیت کوین به بازار کریپتوکارنسی وارد شد و توانست در مدت زمان محدودی از نظر ارزش بازار تبدیل به یکی از بهترین ارزها شود دوج کوین (Dogecoin) نام داشت. در واقع دیگر ارزهای دیجیتال با هدف حل کردن یک مشکل خاص به وجود آمدند، در حالی که دوج کوین به عنوان یک شوخی برای ارز دیجیتال بیت کوین محسوب می گردید. اما دوج کوین چیست؟ چه کاربردی دارد و برای سرمایه گذاری روی آن چه چیزهایی باید در مورد آن بدانیم. در ادامه این مطلب به طور کامل به معرفی ارز دیجیتال دوج کوین می پردازیم.

معرفی ارز دیجیتال دوج کوین 

یکی از رمزارزهای پایه با واحد اختصاری DOGE است. این ارز دیجیتال در سال 2013 توسط دو مهندس نرم افزار به محض به وجود آمدن یک افزایش قیمت در بیت کوین پدید آمد. این توکن از یک نماد سگ ژاپنی به نام شیبا اینو برای لوگو خود استفاده کرده است. دوج کوین دارای محدودیت عرضه نیست. با وجود اینکه دوج کوین به عنوان یک شوخی برای بیت کوین ایجاد شد اما توانست در مدت زمان کوتاهی سرمایه گذاران زیادی را به خود جذب کند. معامله گران رابین هود به شدت طرفدار این توکن هستند.

ارز دیجیتال دوج کوین چگونه کار می کند؟

در پایان سال 2014 میلادی لایت کوین و دوج کوین با یکدیگر ادغام شدند و نتیجه آن ایجاد یک هاردفورک جدید بود. علاوه بر این هاردفورک دیگری در سال 2018 به نام دوج تریوم در انجمن Bitcointalk به وجود آمد. دوج کوین یک فورک روی شبکه لاکی کوین است که لاکی کوین خود یک فورک از شبکه لایت کوین محسوب شده و بنابراین یک لایت کوین فورکی روی بلاکچین است.

در فرآیند استخراج دوج کوین، کاملا مشابه بیت کوین و لایت کوین از الگوریتم اثبات کار(POW) استفاده می گردد. ساز و کار به کار رفته در این الگوریتم Script است. به دلیل استفاده از این سازوکار میزان هش آن (قدرت محاسباتی آن در هر ثانیه) کمتر بوده و بنابراین به انرژی کمتری در مقایسه با الگوریتم استخراج بیت کوین نیاز خواهد داشت. بلاکچین دوج کوین امکان انجام تعداد 30 تراکنش در ثانیه را فراهم می کند. این تعداد در مقایسه با بیت کوین بسیار بالاتر است. از آنجا که ارز دیجیتال دوج کوین دارای عرضه نامحدود است قیمت بالایی ندارد. بنابراین برخلاف بیت کوین و دیگر ارزهای با عرضه محدود افزایش قیمت چندانی نخواهد داشت.

ارز دیجیتال دوج کوین چیست

بیشتر بخوانید: شت کوین چیست؟

کیف پول های پشتیبان کننده از دوج کوین

شما می توانید دارایی های دیجیتال خود را روی کیف پول های دیجیتال نگهداری کنید. در صورت انتخاب کیف پول هایی که کلید خصوصی دارایی شما را در اختیارتان قرار می دهند شما مالک واقعی دارایی تان خواهید بود. در این صورت از خطرات هک صرافی ها در امان هستید.

در ادامه لیستی از بهترین کیف پول ها برای نگهداری ارز دوج کوین را به شما معرفی می کنیم:

نام

نوع

ترزور

سخت افزاری

لجر

سخت افزاری

اکسودوس

نرم افزاری/ موبایل-کامپیوتر

اتمیک

نرم افزاری/ موبایل-کامپیوتر

تراست والت

نرم افزاری/موبایل

کیف پول رسمی دوج کوین

نرم افزاری/موبایل(اندروید)

 

هشدار: این نکته را در نظر داشته باشید پیش از استفاده از یک کیف پول ارز دیجیتال از آن یک بکاپ تهیه کنید. این کار امکان بازیابی دارایی هایتان را در زمان حذف شدن، سرقت و یا خرابی کیف پول فراهم می کند.

بیشتر بخوانید: فورک در ارز دیجیتال چیست و انواع فورک کدامند؟

دوج کوین چگونه استخراج می گردد؟

الگوریتم اجماعی که به منظور اعتبارسنجی و تایید تراکنش ها در شبکه های غیرمتمرکز استفاده می گردد الگوریتم اثبات کار (POW) است که همان استخراج نامیده می شود. این کار بلاک ها و کوین های جدیدی را تولید خواهد کرد. در عمل استخراج شرکت کنندگان با در اختیار قرار دادن قدرت سیستم های خود در شبکه برای حل مسائل پیچیده ریاضی، پاداش به دست می آورند. استخراج ارز دوج کوین مشابه لایت کوین بوده و از الگوریتم Scrypt برای استخراج استفاده می کند.

الگوریتم مورد استفاده برای استخراج بیت کوین SHA-256 است. به منظور استخراج بیت کوین به پردازنده های قوی و کارت گرافیکی های با بالاترین ظرفیت نیاز خواهیم داشت. این در حالی است که الگوریتم Scrypt فرآیند استخراج را بسیار ساده کرده است. این روش استخراج به قدرت پردازش کمتری نیاز خواهد داشت. در این صورت امکان استخراج ارزهایی مانند دوج کوین با رایانه های معمولی هم وجود دارد. در بلاکچین به ازای هر یک دقیقه یک بلاک جدید استخراج می گردد. میزان پاداش استخراج بلاک در این شبکه 10 هزار کوین رمزنگاری شده دوج است

مهم ترین کاربردهای دوج کوین

سیستم پاداش دهی در ردیت(Reddit) و توییتر(Twitter) به منظور هدیه دادن به کاربرانی که اقدام به انتشار پست های جذاب و محبوب می کنند.

خرید ارز دیجیتال دوج کوین

به منظور خرید ارز دیجیتال دوج کوین می توانید به یکی از دو روش زیر عمل کنید:

  • خرید مستقیم با کارت بانکی و واحد ریال از سایت های صرافی معتبر ایرانی
    برای انجام این کار کافیست در گوگل عبارت خرید دوج کوین را سرچ نمایید. سپس از لیست صرافی های نمایش داده شده بهترین گزینه را انتخاب و با کارت بانکی خود اقدام به خرید دوج کوین کنید.
    نکته ای که باید در انتخاب یک صرافی مد نظر قرار دهید بررسی آدرس، شماره تلفن، بخش درباره ما و سابقه فعالیت آنهاست. 
  • خرید تتر یا بیت کوین از سایت های ایرانی و تبدیل آن به دوج کوین از طریق صرافی های خارجی نظیر کوکوین
    از آنجا که دوج کوین بازار بزرگی دارد تعداد صرافی های زیادی از آن پشتیبانی می کنند. بنابراین به منظور سرمایه گذاری روی این ارز بهترین گزینه انتخاب صرافی های داخلی است.
    با این وجود برخی از صرافی های داخلی به دلیل نقدینگی پایین انتخاب مناسبی نیستند و بهتر است آن را از صرافی های خارجی تهیه کنید. برای این کار یکی از ارزهای محبوب نظیر تتر را ابتدا از صرافی های معتبر ایرانی خریداری کرده و سپس آن را در یکی از صرافی های بین المللی تبدیل به دوج کوین می کنید.

نکته مهم: در نظر داشته باشید بسیاری از صرافی های محبوب خارجی به دلیل قوانین تحریم علیه ایران اجازه فعالیت و دسترسی به خدمات خود را به کاربران ایرانی نمی دهند. در این صورت احتمال مسدود شدن حساب شما در چنین صرافی هایی وجود دارد.

خرید ارز دیجیتال دوج کوین

علت محبوبیت دوج کوین و بررسی آینده آن

طبق آمار به دست آمده کارشناسان بر این عقیده هستند که قیمت دوج کوین در سال های آینده رو به افزایش است. اما اصلی ترین عوامل تاثیرگذار روی قیمت این کوین عبارتند از :

  • توییت های ایلان ماسک
    یکی از مهم ترین عوامل تاثیرگذار در افزایش محبوبیت و ارزش دوج کوین مربوط به توییت های ایلان ماسک بود. به همین خاطر لقب "پدر دوج" را به ایلان ماسک نسبت داده اند. اعتقاد ایلان ماسک این است که دوج کوین راحت تر از ارزهای رمزنگاری بزرگ مانند بیت کوین قابل خرج کردن است. می توان گفت اصلی ترین عامل موفقیت دوج کوین ایلان ماسک بوده است.
  • افزایش همکاری در سال 2022
    پذیرش بیشتر این کوین منجر به افزایش قیمت آن خواهد شد. در حال حاضر بیش از دو هزار معامله گر آن را پذیرفته اند و این تعداد رو به افزایش است. علاوه بر اینها در تاریخ دسامبر 2021 تسلا اعلام به پذیرش این ارز به عنوان ابزار پرداخت کالا نمود.

بازار این رمزارز در اثر هیجانات تغییر خواهد کرد. بیلی مارکوس به عنوان ارائه دهنده ایده اصلی این شبکه بر این عقیده است که ارزش واقعی دوج کوین وابسته به فعالیت های انسان دوستانه، جامعه کاربری و طرح های تشویقی انجام گرفته از طریق آن است. با این وجود به دلیل عرضه نامحدود آن برخلاف بیت کوین افزایش قیمت چندانی را تجربه نخواهد کرد.

استخراج ارز دیجیتال دوج کوین

بیشتر بخوانید: آشنایی با ارز میم کوین و تفاوت آن با ارزهای دیجیتال

جمع بندی

دوج کوین یکی از ارزهای رمزنگاری شده است که با یک شوخی شروع شد. نام و لوگوی این ارز برگرفته از یک الگوی رفتاری یک سگ شیبا اینو است. هدف اصلی از ایجاد دوج کوین تمسخر بیت کوین و ماهیت اصلی ارزهای دیجیتال بود. اما پس از گذشت مدتی تبدیل به یکی از رمزارزهای مهم بازار کریپتوکارنسی شد. ایلان ماسک مدیر شرکت تسلا به حمایت از این کوین پرداخت و منجر به افزایش قیمت و محبوبیت آن شد. دوج کوین برخلاف بیت کوین که محدود به تعداد 21 میلیون واحد است محدودیت عرضه نداشته و به صورت نامحدود ماینینگ می شود. امکان خرید دوج کوین از صرافی های محبوبی نظیر بایننس وجود دارد.