همانطور که می دانید ارزهای دیجیتال تنوع زیادی دارند و تا کنون بیش از 5 هزار ارز دیجیتال معرفی شده است. بر این اساس لازم است بدانیم کدام ارزها با ارزش بوده و کدام یک شت کوین محسوب می گردند. اما قبل از هر چیز باید با مفهوم شت کوین آشنا شویم. برای آشنایی بیشتر با شت کوین ها این مطلب را تا انتها دنبال کنید.

شت کوین چیست؟

واژه انگلیسی شت کوین Shitcoin است. شت کوین ها به توکن هایی گفته می شود که هدف خاصی نداشته و معمولا برای سرمایه گذاری مناسب نیستند. از جمله شت کوین ها می توان ارز دیجیتال دوج کوین(Dogecoin) را نام برد که هیچ ارزش واقعی نداشته و به عنوان یک میم کوین ایجاد شده است. در بازار رمزارزها هیچ قانون گذاری ای وجود ندارد، لذا این دسته از کوین های بی ارزش از طریق بازاریابی اقدام به کلاهبرداری از سرمایه گذاران جدید کرده و از طمع آنها سود به دست می آورند.

تاریخچه پیدایش شت کوین

هنوز هم تاریخ دقیق ایجاد شت کوین ها مشخص نیست. اما به نظر می رسد از همان زمان پیدایش بیت کوین در سال 2009 شت کوین ها نیز پدید آمدند. این اصطلاح برای بار اول در فروم Bitcoin Talk در 2 نوامبر 2010 به کار برده شد. این اصطلاح در Reddit نیز برای اولین بار در سال 2011 استفاده شد. در حال حاضر از اصطلاح شت کوین زیاد استفاده می گردد.

شت کوین چیست

بیشتر بخوانید: آشنایی با ارز میم کوین و تفاوت آن با ارزهای دیجیتال

مهم ترین ویژگی شت کوین ها

برای آشنایی با قابلیت های شت کوین ها لازم است با ویژگی های آنها آشنا شوید:

  • به دلیل ناشناس بودن تیم توسعه دهنده شت کوین ها اطلاعاتی در مورد این ارزها در اختیار نداریم.
  • عرضه شت کوین ها به طور معمول با قیمت های بسیار پایین صورت می گیرد.
  • این ارزهای دیجیتال هیچ هدف خاصی را دنبال نمی کنند و در حال حاضر هیچ کس هدف از ایجاد این ارزها را نمی داند.
  • افراد سرمایه گذاری که روی پروژه های این نوع ارزها سرمایه گذاری می کنند بسیار کم هستند.
  • میزان نقدینگی پروژه های شت کوین بسیار کم است.
  • هیچ قانونی برای این ارزهای دیجیتال وضع نشده است.
  • شت کوین ها فاقد هویت مستقل بوده و از دیگر ارزها الهام می گیرند.
  • شت کوین ها بر اساس حدس و گمان قیمت گذاری می شوند.

شت کوین چیست

آینده شت کوین ها چگونه است؟

همانطور که می دانید ارزش شت کوین ها بسیار پایین است. با وجود اینکه خرید حجم بالایی از آنها و نگهداری از آنها روی کیف پول می تواند پس از مدتی و به طور ناگهانی سودآور باشد اما احتمال سقوط ناگهانی ارزش آنها و نابودی کل سرمایه هم وجود دارد. لذا لازم است قبل از تصمیم براثی معامله روی هر کوین و توکنی در رابطه با آن اطلاعات لازم را کسب نمایید. این کار از ضررهای هنگفت جلوگیری می کند.

چگونه می توان شت کوین بودن یک ارز را تشخیص داد؟

این موضوع را در نظر داشته باشید که تمامی ارزهای دیجیتال به وجود آمده شت کوین محسوب می گردند، مگر اینکه عکس این واقعیت ثابت گردد. در این صورت شناسایی و تشخیص یک شت کوین بر اساس ویژگی هایی که در قسمت قبلی مطرح کردیم بسیار آسان خواهد بود. از آنجا که هر کدام از ارزهای دیجیتال ممکن است جزو شت کوین ها محسوب گردند لازم است قبل از انجام هر معامله ای تمامی جزئیات آن را مورد بررسی قرار دهیم. تطبیق ویژگی های شت کوین با دیگر ارزهای دیجیتال که احتمال می دهید یک کوین بی ارزش هستند یک روش شناسایی شت کوین ها محسوب می گردد. در صورت یکی بودن ویژگی های این ارزها با شت کوین ها، همگی در دسته شت کوین ها قرار می گیرند.  

آشنایی با شت کوین و تفاوت آن با ارزهای دیجیتال

آیا میم کوین ها شت کوین هستند؟

با توجه به اینکه میم کوین ها با هدف طرح یک شوخی ایجاد می شوند فاقد هیچ برنامه، ارزش ذاتی و کاربرد خاصی هستند. سازندگان این دسته از کوین ها از علاقه کاربران بازار رمزارزها و ترندها برای منفعت خود استفاده می کنند. دوج کوین و شیبا اینو از معروف ترین میم کوین ها به شمار می روند. افراد مشهوری نظیر ایلان ماسک تبلغ کننده میم کوین ها هستند. در سال های 2019 و 2020 ایلان ماسک به عنوان بنیانگذار شرکت تسلا و ثروتمندترین فرد دنیا اقدام به تبلیغ دوج کوین نمود. این کار وی و توییت های او در زمینه دوج کوین قیمت آن را دچار پامپ های شدیدی کرد.

پس از گذشت مدتی تعدادی شت کوین و میم کوین با مضمون ایلان ماسک وارد بازار شدند و همه آنها دچار پامپ و دامپ های شدیدی شدند. اکثر کاربران توانستند سودهای زیادی از خرید این میم کوین ها به دست آورند. اما از طرفی تعداد زیادی از سرمایه گذاران با ضررهای هنگفتی مواجه شدند. بر این اساس می توان گفت میم کوین ها در گروه شت کوین ها قرار دارند.

بیشتر بخوانید: ارز دیجیتال چیست؟

نحوه خرید شت کوین

شت کوین نیز همانند دیگر ارزهای دیجیتال خریداری می شود. برای انجام این کار کافیست به صرافی های معتبر ارز دیجیتال مراجعه کرده و اقدام به خرید شت کوین مورد نظر خود کنید. در نظر داشته باشید احتمال دارد تمامی صرافی ها از شت کوین مورد نظر پشتیبانی نکنند. لذا لازم است صرافی ای را انتخاب کنید که شت کوین شما در آن لیست شده باشد.

وب سایت کیف پول من از بسیاری از شت کوین ها پشتیبانی کرده و امکان خرید امن را برای شما فراهم می کند. در این وب سایت لازم است حساب کاربری خود را به میزان دلخواه شارژ نمایید. سپس اقدام به خرید شت کوین مورد نظر خود کنید. علاوه بر اینها برخی از سایت ها یک سری اطلاعات در مورد شت کوین هایی که قصد ورود به بازار را دارند ارائه می دهند. در این صورت شما می توانید خرید بهتری داشته و سود خوبی به دست آورید.

سوالات متداول درباره شت کوین ها

  • شت کوین(Shitcoin) چیست؟
    توکن های فاقد هدف با پامپ و دامپ های ساختگی شت کوین نام دارند. این شت کوین ها پس از گذشت مدتی ناگهان محو می شوند.
  • آیا میم کوین ها شت کوین هستند؟
    میم کوین ها به دلیل نداشتن ارزش و کاربرد خاص و پامپ و دامپ های ساختگی در دسته بندی شت کوین ها قرار می گیرند.
  • آیا شت کوین نام یک کوین است؟
    بله. یکی از کوین های موجود در بازار رمزارزها به نام شت کوین است و دارای ارزش صفر دلار است.
  • میم کوین(Memecoin) چیست؟
    توکن های با هدف شوخی میم کوین نامیده می شوند. میم کوین ها به دلیل نداشتن هیچ برنامه و هدف مشخصی در دسته شت کوین ها قرار دارند.
  • به کدام کوین ها شت کوین انفجاری می گویند؟
    آن دسته از شت کوین ها که با افزایش قیمت شدید مواجه می شوند شت کوین انفجاری نامیده می شوند. مثلا توکن هایی که در طول 24 ساعت 60 هزار درصد رشد را تجربه کرده اند شت کوین های انفجاری نام دارند.

آشنایی با شت کوین و تفاوت آن با ارزهای دیجیتال

بیشتر بخوانید: ارز دیجیتال بیت کوین چیست و چه کاربردی دارد؟

جمع بندی

در بازار رمزارزها تمامی ارزهای دیجیتال شت کوین بوده مگر اینکه خلاف آن ثابت شود. شت کوین ها فاقد هدف مشخص بوده و دچار پامپ و دامپ های ساختگی می شوند و بعد از مدتی به طور کامل محو می گردند. احتمالا بسیاری از افراد فعال در حوزه کریپتوکارنسی روی شت کوین ها سرمایه گذاری کرده و قربانی آنها شدند. بنابراین شت کوین ها مناسب سرمایه گذاری نیستند و خرید آنها پیشنهاد نمی شود.