همانند دیگر بازارهای مالی نظیر بازار بورس، ارزهای دیجیتال نیز پدید آمدند. در واقع ارزهای دیجیتال یا همان کریپتوکارنسی ها یک سیستم انتقال وجه به صورت الکترونیکی به شمار می روند. تفاوت آنها با سیستم های بانک مرکزی این است که به منظور تایید تراکنش های انجام شده نیاز به شخص ثالث نخواهند داشت. در این سیستم اطلاعات مربوط به تراکنش ها در یک دفتر کل توزیع شده تحت عنوان بلاک چین ذخیره و نگهداری می گردد. در ادامه این مطلب با مفهوم ارزهای دیجیتال و کاربردهای آن بیشتر آشنا خواهید شد.

ارز دیجیتال چیست؟

کریپتوکارنسی یا همان ارز دیجیتال یک نوع پول دیجیتالی است که به عنوان جایگزین ارزهای رایج نظیر دلار و یورو مورد استفاده قرار می گیرد. معادل فارسی ارز دیجیتال رمزارز نامیده می شود. رمزارزها دارای صدها نوع مختلف هستند. محبوب ترین این رمزارزها بیت کوین، ریپل، اتریوم و لایت کوین هستند. این ارزها به دلیل دارا بودن ویژگی های انحصاری در کل جهان مورد استقبال قرار گرفته اند.

ارزهای دیجیتال همانطور که از نامشان پیداست به صورت دیجیتالی در فضای اینترنت مورد استفاده قرار می گیرند و وجود خارجی ندارند. ارزهای دیجیتال امنیت بسیار بالایی دارند. همچنین معاملات ارزهای دیجیتال بسیار آسان است و قدرت نقد شوندگی بالایی دارند. به همین خاطر بسیاری از افراد علاقمند به بازار رمزارزها شده و به سمت استفاده از این ارزها گرایش پیدا کرده اند.

ارز دیجیتال چیست

بیشتر بخوانید: نکاتی درباره ارزهای دیجیتال و پرفکت مانی

تاریخچه ارزهای دیجیتال

بیت کوین به عنوان اولین ارز دیجیتال دنیا در سال 2009 توسط یک شخص ناشناس به نام مستعار ساتوشی ناکاموتو به وجود آمد. این شخص فناوری بلاک چین را نیز پدید آورد. در واقع فناوری بلاک چین با ترکیب ایده هایی نظیر هش، ثبت جمعی و... در کنار یکدیگر خلق شد. هدف ساتوشی ناکاماتو ایجاد یک پول غیرمتمرکز و توسعه آن به گونه ای بود که بتواند یک راه جدید برای تایید تراکنش ها پیدا کند.

اما مفهوم فناوری بلاک چین چیست؟

درج تراکنش ها همراه با اطلاعات دقیق زمانی آنها در یک زنجیره از بلاک های اثبات انجام کار مبتنی بر هش، به نحوی که سوابق این تراکنش ها قابل تغییر نباشد را فناوری بلاک چین میگویند.

نحوه عملکرد رمزارزها

معاملات ارزهای دیجیتال بسیار ساده و در عین حال با امنیت بسیار بالا صورت می گیرد. فرآیند استخراج ارزهای دیجیتال کار سخت و دشواری است و با استفاده از دستگاه های ماینر صورت می گیرد.

اطلاعات رمزارز مورد نظر پس از ثبت غیرقابل تغییر است. این اطلاعات از طریق هش به یکدیگر متصل شده و یک بلاک مجزا در شبکه بلاک چین ایجاد می کنند. تمامی بلاک های ایجاد شده از طریق هش به بلاک قبلی خود متصل شده و یک شبکه درختی غیرقابل نفوذ و غیرقابل تغییر را ایجاد می کنند.

بیشتر بخوانید: کاردانو چیست و هر آنچه باید درباره این رمزارز بدانید.

مهم ترین کاربردهای ارز دیجیتال

کریپتوکارنسی ها در واقع پول های دیجیتال با کاربردهای فراوان هستند. در ادامه مهم ترین این کاربردها را برای شما بازگو می کنیم:

  • خریدهای اینترنتی
    امکان خرید کالا و یا خدمات از سایت های بزرگ دنیا که از این رمزارزها پشتیبانی می کنند نظیر آمازون با ارزهای دیجیتال به عنوان پول واقعی برای کاربران فراهم شده است.
  • انجام معاملات بین المللی
    به دلیل اینکه ارزهای دیجیتال به کشورهای خاصی متعلق نیستند به یک واحد پول بین المللی تبدیل شده و در سطح بین المللی کاربرد دارند. بنابراین این امکان وجود دارد که با استفاده از ارزهای دیجیتال از هر نقطه از جهان بتوان مبلغی پول را به نقطه ای دیگر انتقال داد.
  • سرمایه گذاری
    از آنجا که ارزهای دیجیتال همانند دیگر بازارهای مالی در اثر نوسانات بازار امکان دریافت سود را برای کاربران خود فراهم کرده اند، سرمایه گذاران پول های خود را وارد این بازار کرده و سودهای هنگفتی به دست می آورند. همچنین به دلیل افزایش افراد سرمایه گذار در این بازار ارزش رمزارزها روز به روز در حال افزایش است.
  • انجام معاملات سنگین
    با توجه به اینکه ارزهای دیجیتال همانند پول های فیزیکی وجود خارجی ندارند بهترین گزینه برای انجام معاملات سنگین با حجم بالا به شمار می روند. در معاملات سنگین برای جا به جایی پول های فیزیکی نیاز به پرداخت هزینه های زیادی خواهیم داشت. بنابراین به راحتی می توان از ارزهای دیجیتال برای انجام این گونه معاملات استفاده نمود.
  • دور زدن تحریم ها
    با توجه به اینکه ایران و برخی کشورهای دیگر دچار تحریم هستند می توان از رمزارزها به عنوان یک عامل برای دور زدن تحریم ها استفاده نمود.

مهم ترین کاربرد ارزهای دیجیتال

بیشتر بخوانید: ارز دیجیتال تتر چیست؟

مزایای ارز دیجیتال

بازار ارزهای دیجیتال مزیت های فراوانی نسبت به دیگر ارزها برای کاربران به همراه دارد. لذا بسیاری از افراد جذب بازار رمزارزها شده اند. مهم ترین مزیت رمزارزها عبارتند از:

  1. انجام معاملات غیرمتمرکز و بدون نیاز به واسطه منجر به سهولت انجام معاملات و کاهش پیچیدگی معاملات شده است.
  2. استفاده از رمزهای پیچیده و غیرقابل تغییر در معاملات منجر به افزایش امنیت معاملات و به حداقل رساندن میزان تقلب شده است.
  3. معاملات ارزهای دیجیتال فاقد مالیات بوده و برای انجام معاملات با حجم بالا بسیار گزینه به صرفه تری است.
  4. نامشخص بودن هویت شخص خریدار و فروشنده در معاملات ارز دیجیتال منجر به عدم امکان پیگیری تراکنش ها شده است.
  5. قابلیت انجام معاملات ارز دیجیتال در هر نقطه ای از دنیا وجود دارد.
  6. انتقال پول با ارزهای دیجیتال بسیار آسان است. لذا برای انجام معاملات با حجم بالا بهترین انتخاب است. همچنین محدودیت های موجود در معاملات با پول واقعی در این روش وجود ندارد.
  7. در این معاملات امکان انجام معاملات تکراری وجود ندارد. دلیل آن طولانی بودن رمزهاست. بنابراین اگر شخصی قصد داشاه باشد آنها را کپی کند با وارد کردن یک حرف یا علامت اشتباه به طور کلی ساختار رمز را تغییر می دهد.
  8. قیمت هر واحد ارز دیجیتال چند برابر هر واحد ارز رایج است.

معایب ارز دیجیتال

استفاده از ارز های دیجیتال معایبی را نیز به همراه دارد. در ادامه با آنها آشنا می شویم:

  • از دست رفتن دارایی دیجیتال خود در صورت فراموشی رمز کیف پولتان
  • امکان دسترسی به کیف پول و اکانت شما و دزدی از حسابتان توسط برخی از افراد.
  • بالا بودن نوسان قیمتی رمزارزها و احتمال از دست رفتن ناگهانی ارزش دارایی تان
  • عدم امکان بازپس گرفتن دارایی خود در صورت واریز به حساب فرد اشتباه
  • ممنوع بودن استفاده از ارزهای دیجیتال در برخی از کشورها

مزایا و معایب ارز دیجیتال

بیشتر بخوانید: تفاوت ارز دیجیتال و پرفکت مانی در چیست؟

سوالات متداول درباره ارزهای دیجیتال

  • کریپتوکارنسی یا ارز دیجیتال چیست؟
    یک نوع دارایی یا پول به صورت دیجیتالی است که به عنوان جایگزین ارزهای رایج نظیر دلار برای انجام معاملات و خرید و فروش و همچنین به منظور سرمایه گذاری مورد استفاده قرار می گیرد.
  • مزیت های استفاده از ارز دیجیتال چیست؟
    سهولت انجام معاملات، خرید و فروش اینترنتی، مبادله پول در سطح بین المللی، امنیت بالا، انجام معاملات غیرمتمرکز و بدون واسطه، قابلیت استفاده در سطح بین المللی و... از جمله مزیت های مهم استفاده از ارزهای دیجیتال به شمار می رود.
  • معایب ارزهای دیجیتال چیست؟
    احتمال از دست رفتن ارزش دارایی در اثر نوسانات شدید، ممنوعیت استفاده از رمزارزها در برخی کشورها، عدم امکان بازپس گرفتن دارایی انتقال داده شده به یک حساب اشتباه، امکان دزدی از حساب توسط دیگر افراد بر اثر دسترسی به کیف پول و حساب شما، از دست دادن دارایی در صورت فراموشی رمز کیف پول و...
  • مهم ترین کاربردهای ارز دیجیتال چیست؟
    امکان انجام معاملات سنگین، خریدهای اینترنتی، سرمایه گذاری، دور زدن تحریم ها و انجام معاملات در سطح بین المللی از مهم ترین کاربردهای ارزهای دیجیتال به شمار می رود.

در این مطلب به طور کامل با مفهوم ارز دیجیتال آشنا شدیم و دانستیم ارز دیجیتال یک نوع سیستم پول الکترونیکی و بازار مالی سرمایه گذاری است که به منظور تایید تراکنش ها به هیچ سیستم بانکی یا واسطه ای نیاز ندارد. بنابراین این سیستم تایید تراکنش های خود را با استفاده از سیستم رمزنگاری انجام می دهد. تراکنش های انجام شده ارز دیجیتال روی بلاک چین ثبت می گردد. علاوه بر این بازار ارزهای دیجیتال یکی از بازارهای مالی بسیار محبوب و پرطرفدار در دنیای امروز است. این بازار نوسانات بسیار زیادی دارد. به این صورت که قیمت آن ممکن است در یک روز چند برابر شده و یا به شدت کاهش یابد.