هولد یا هودل در ارز دیجیتال یکی دیگر از اصطلاحات رایج و پرکاربرد در این حوزه محسوب می گردد. سرمایه گذاران و یا افرادی که تصمیم به سرمایه گذاری در این حوزه را دارند حتما با این اصطلاحات آشنا خواهند شد. در ادامه می خواهیم شما را با مفهوم هولد در ارز دیجیتال آشنا کنیم.

تاریخچه پیدایش هودل

در سال 2013 یکی از کاربران سایت بیت کوین تاک یک پست تحت عنوان "I AM HODLING" منتشر کرد و در بخش توضیحات آن اشتباه تایپی صورت گرفته خود را عنوان کرد. اما عمدا آن اشتباه تایپی را اصلاح نکرد. پیشنهاد او به تریدرها نگه داشتن بیت کوین خود و دست کشیدن از ترید و نوسانات بازار رمزارزها بود. زیرا بر اساس عقیده او هولد کردن بیت کوین در مدت زمان طولانی سودآور خواهد بود.

پس از گذشت زمانی این واژه به یک اصطلاح پر کاربرد برای سرمایه گذاران علاقمند به سرمایه گذاری طولانی مدت تبدیل شد. در سال های اخیر نیز ویکی پدیا یک مقاله تحت عنوان هودل ارائه کرده است.

مفهوم هودل کردن چیست؟

هودل(HODL) در واقع از همان واژه انگلیسی HOLD پدید آمده است و مخفف کلمه Hold On For Dear Life به معنی نگه داشتن است. در حوزه رمزارزها نگهداری طولانی مدت یک ارز یا بیت کوین هودل نامیده می شود. در زمانی که نوسانات بازار رمزارزها شدید است و در زمان های افت قیمت ها معمولا تریدرها و سرمایه گذاران به پیشنهاد یکدیگر تصمیم به هودل یا هولد ارز دیجیتال می کنند. در این صورت از نوسانات شدید بازار در امان خواهند ماند.

مفهوم هودل در ارز دیجیتال

بیشتر بخوانید: ارز دیجیتال چیست؟

هولدر کیست؟

هولدر(HOLDER) به افرادی گفته می شود که تصمیم به سرمایه گذاری بلند مدت داشته و خرید و فروش لحظه ای انجام نمی دهند. بر  اساس اعتقاد هولدرها رمزارزها به عنوان آینده دنیا به ویژه در رابطه با امور مالی محسوب می گردند. به همین خاطر تمایل به جمع آوری و نگهداری ارزهای با پشتوانه دارند.

کدام یک بهتر است؟ هودل یا ترید؟

کسب درآمد از ارزهای دیجیتال به دو طریق ترید و سرمایه گذارای امکان پذیر است. هر دو روش منجر به کسب درآمد برای افراد می شود. در جدول زیر ترید و سرمایه گذاری بر اساس یک سری پارامتر با یکدیگر مقایسه شده اند. طبق این جدول می توانید گزینه مناسب را برای خود برگزینید.

ترید و معامله گری

سرمایه گذاری

اولویت با تحلیل تکنیکال

اولویت با تحلیل بنیادی

پایش دائمی بازار

بررسی اولیه دقیق

تعداد معاملات زیاد با سود کم

تعداد معاملات کم با سودهای زیاد

کنترل عواطف و احساسات با تغییرات قیمت

در نظر گرفتن شرایط کلان بازارها

بهترین زمان هودل کردن چه زمانی است؟

از آنجا که بیت کوین به عنوان رمزارز اصلی بازار کریپتوکارنسی روی روند و قیمت دیگر رمزارزها تاثیر مستقیمی دارد بهترین موقع برای هودل رمزارزها زمانی است که بیت کوین یک روند صعودی دارد. درآمد هولدرها در روندهای صعودی از دیگر فعالان بازار رمزارزها بیشتر است. برای اینکه بتوان روند صعودی بیت کوین را شناسایی کرد باید از یک اندیکاتور تشخیص روند استفاده نمود. روش بهتر استفاده از متغیرهای بنیادی هاوینگ است.

زمانی که نمودار بیت کوین را مورد بررسی قرار دهید خواهید فهمید زمانی که پاداش ماینرها کاهش می یابد ارزس بیت کوین رشد خواهد کرد. در واقع بالا رفتن قیمت بیت کوین نوعبی جبران برای کاهش مقدار پاداش استخراج بیت کوین محسوب می گردد. معمولا زمانی که هاوینگ اتفاق می افتد روند صعودی بیت کوین تا مدت زمان دو سال ادامه خواهد داشت. بر این اساس می توان نتیجه گرفت بهترین تایم برای هودل (نگهداری) ارز دیجیتال در بازار رمزارزها از تایم شروع هاوینگ تا مدت 2 سال بعد از آن است.

هولد در ارز دیجیتال چیست

بیشتر بخوانید: مفهوم استخراج یا ماینینگ ارز دیجیتال چیست؟

ارزهای دیجیتال مناسب هولد

همانطور که مطالعه کردید سرمایه گذاری بلند مدت هودل نامیده می شود. عمل هودل بر اساس تحلیل بنیادی اتفاق می افتد. در این صورت عمل هودل کردن برای ارزهایی منطقی به نظر می رسد که دارای یک پروژه مشخص با هدف حل یک مشکل واقعی باشند. به منظور بررسی ارز دیجیتال مناسب برای هودل لازم است مراحل زیر را دنبال کنید:

ابتدا لازم است به بررسی وجود پروژه مورد نظر در سایت های معتبر نظیر کوین مارکت کپ باشید. بررسی های اولیه در مورد رمزارزها معمولا در این سایت ها صورت می گیرد. به همین خاطر زمانی که نام یک ارز در این سایت ها قرار داشته باشد منظور تایید برای سرمایه گذاری نیست اما در صورت عدم وجود نام یک ارز در این نوع سایت ها یعنی ارز دیجیتال مورد نظر از لیست سرمایه گذاری کنار گذاشته شده است.

در مرحله بعدی وایت پیپر یک پروژه مورد بررسی قرار می گیرد. در واقع وایت پیپر یک وب سایت معتبر با اطلاعاتی نظیر اهداف، مدیران و سرمایه گذاران، نقشه راه، توکنومیک و... است. در این صورت اگر هر یک از موارد ذکر شده در وایت پیپر مبهم توضیح داده شده باشد یا کلی گویی شده باشد به عنوان یک نکته منفی برای پروژه محسوب می گردد.

در مرحله سوم لازم است اطلاعات ارائه شده در وایت پیپر مورد بررسی و اعتبارسنجی قرار گیرد. این کار نیاز به کمی دانش در مورد ارزهای دیجیتال دارد. از عوامل نشان دهنده قوی بودن پروژه تایید شدن کدها توسط مدیران و شرکت های مختلف، تایید قابلیت اجرای ایده های عنوان شده، سرمایه گذاری شرکت های بزرگ و مطرح دنیا و... است.

از دیگر اطلاعات مورد نیاز برای تصمیم گیری در مورد هولد کردن یک ارز پشتیبانی آن توسط صرافی های ارز دیجیتال مختلف برای معامله و میزان حجم معاملات آن رمزارز است.در صورت بالا بودن حجم معاملات پروژه نسبت به ارزش بازار آن می توان به پروژه دید بهتری داشت. در پروژه های دیفای اینکه چه مقدار سرمایه در پروژه قفل شده است حائز اهمیت بوده و بیشتر بودن میزان آن میزان تمایل سرمایه گذاران به سرمایه گذاری روی پروژه را مشخص می کند.

پس از بررسی کامل موارد گفته شده برنامه های آتی پروژه تعیین می گردد. امکان انجام فعالیت های پروژه با توجه به تیم پروژه و تاریخچه فعالیت آن فراهم شده است.

در ادامه لیستی از رمزارزهای مناسب برای هودل کردن را به شما معرفی می کنیم:

  • بیت کوین
  • اتریوم
  • دوج کوین
  • لایت کوین
  • کاردانو
  • شیبا اینو

امنیت ارزهای دیجیتال در زمان هولد

هولد کردن ارز دیجیتال در برخی مواقع خطرهایی را نیز به همراه دارد. از آنجا که نوسانات ارزهای دیجیتال زیاد است و دائما قیمت ارزها در حال تغییر است در مدت زمان هولد کردن ارزهای دیجیتال به احتمال زیاد سرمایه گذاران دچار فراز و نشیب های مختلفی می شوند. بنابراین معامله گران در هنگام هولد ارزهای دیجیتال ریسک بیشتری را باید بپذیرند. از آنجا که کریپتوکارنسی توسط هیچ مقام قانونی کنترل و نظارت نمی گردد و هیچ قوانین مشخصی ندارد، احتمال استفاده از آن برای کلاهبرداری و پولشویی وجود دارد. با توجه به رویکردهای متفاوت کشورها نسبت به استفاده از رمزارزها، حمایت از تراکنش آنها و معاملات آنها دچار اختلال شده و تاثیر منفی روی ارزش رمزارزها خواهد داشت.

بیشتر بخوانید: ارز دیجیتال بیت کوین چیست و مزایای سرمایه گذاری در بیت کوین کدام است؟

جمع بندی

خرید ارز دیجیتال و نگهداری آن برای طولانی مدت هودل نامیده می شود.  اصطلاح هودل یا هولد کردن از جمله اصطلاحاتی است که هر معامله گر و یا تریدر تازه وارد ارزهای دیجیتال باید با آن آشنا شود. هولدرها همان نگهدارنده های ارز دیجیتال هستند و با امید رشد ارزش دارایی های دیجیتال خود اقدام به هولد کردن آنها می کنند. در این مطلب به طور کامل با هودل آشنا خواهید شد.