یکی از روش های کسب درآمد از بازار رمزارزها استخراج ارز دیجیتال یا همان ماینینگ است. اما چگونه می توان با استخراج ارز دیجیتال درآمد کسب کرد؟ برای آشنایی با مفهوم ماینینگ یا استخراج ارز دیجیتال و نحوه کار دستگاه های ماین این مطلب را تا انتها دنبال کنید.

آشنایی با مفهوم ماینینگ یا استخراج ارز دیجیتال

به فرآیندی که برای تولید کوین جدید در بازار رمزارزها به کار گرفته می شود استخراج یا ماینینگ می گویند. طی این فرآیند تمامی تراکنش های رمزارز تایید شده و در دفتر کل ثبت می گردند و به ماینرها پاداشی در قالب کوین داده می شود. در واقع عمل ماینینگ منجر به تولید کوین های جدید و اضافه شدن آنها به موجودی رمزارز مورد نظر می شود.

عمل استخراج ارز دیجیتال در واقع یک روش است که منجر به فعالیت شبکه به صورت غیرمتمرکز و بدون نیاز به مدیریت و کنترل نهاد مرکزی شخص ثالث می شود. یعنی ارزهای جدید بدون واسطه هایی مانند بانک مرکزی یا دولت تولید شده و هیچ کسی در فرآیند تولید کوین ها دخالت نمی کند. بنابراین می توان گفت پایداری شبکه بلاکچین و تولید بلاک های جدید در این شبکه به لطف وجود ماینرهای ارز دیجیتال است.

تنها ارزهای دیجیتالی که از الگوریتم اثبات کار PoW استفاده می کنند برای صدور کوین لازم است استخراج شوند. امکان استخراج برخی از ارزهای دیجیتال با موبایل، لپ تاپ و یا کامپیوتر خانگی وجود دارد. امکان ماینینگ برخی از ارزهای دیجیتال با کارت گرافیک نیز وجود دارد. اما تعدادی از ارزهای دیجیتال تنها با دستگاه ASIC و دستگاه های مخصوص با قدرت پردازشی بالا قابل استخراج هستند.

استخراج یا ماینینگ ارز دیجیتال

بیشتر بخوانید: الگوریتم اثبات سهام چیست و چه مزیت هایی دارد؟

نحوه کار ماینینگ چگونه است؟

تراکنش های انجام شده در شبکه بلاکچین توسط یک فرد وارد شبکه شده و نیاز به تایید دارند. در واقع برای قرار گرفتن تراکنش انجام شده در شبکه بلاکچین مراحل زیادی طی می گردد. تراکنش های ارسال شده به شبکه توسط ماینر جمع آوری شده و سازماندهی و تایید می شوند. وظیفه اصلی نود ماینر دریافت تراکنش ها، تایید و پس از تایید اضافه کردن آنها به حافظه بلاکچین است. در آخر تراکنش مورد نظر به بلاکی که در حال حاضر چندین تراکنش در آن قرار دارد اضافه می شود. ماینر تا جایی که ظرفیت بلاک جا داشته باشد تراکنش ها را به آن اضافه می کند. پس از تکمیل ظرفیت بلاک ، آن بلاک به بلاکچین اضافه شده و به سراغ بلاک بعدی می رود. این فرآیند تا پر شدن بلاک های بعدی ادامه می یابد.

ماینر کیست؟

افرادی که عمل ماینینگ ارز دیجیتال را انجام می دهند ماینر یا Miner می گویند. اصلی ترین هدف ماینرها به عنوان نود ایجاد یک بلاک از طریق اثبات تراکنش هاست. ماینرها می توانند در دسته نود سبک یا نود کامل قرار بگیرند. ماینرها با استفاده از سخت افزارهایی نظیر کارت گرافیک، دستگاه ASIC  و سی پی یو سعی می کنند یک مساله رمزنگاری را حل کرده و تایید کنند آیا تراکنش مورد نظر معتبر است یا نه. اولین شخصی که بتواند این وظیفه را انجام دهد نتایج را به شبکه گزارش داده و سپس توسط نودهای کامل تایید می شود. در صورت تایید راهکار حل تراکنش توسط همه فعالان شبکه اجماع رخ می دهد. در این صورت شخص مورد نظر اجازه داردیک بلاک به بلاکچین مورد نظر افزوده و پاداش خود را دریافت نماید. این پاداش همان کوین اصلی شبکه است.

استخراج در الگوریتم اجماع اثبات کار

در این الگوریتم برای انجام عمل استخراج نیاز به قدرت محاسباتی زیادی داریم. PoW در شبکه بیت کوین منجر به غیرمتمرکزتر شدن بیشتر شبکه می شود. همانطور که گفتیم یکی از انواع الگوریتم های اجماع که به منظور تایید و اعتباربخشی به تراکنش ها و افزودن بلاکهای جدید به شبکه مورد استفاده قرار می گیرد گواه اثبات کار است. رقابت ماینرها با یکدیگر در بلاکچین به دلیل وجود این الگوریتم است.

در عمل ماینینگ به منظور تایید تراکنش ها نیاز به سخت افزارهای قدرتمندی نظیر کارت های گرافیک و CPU با توان پردازشی بالا و دستگاه های ASIC نیاز داریم. این دستگاه ها با وجود سرعت بالا میزان انرژی زیادی صرف می کنند. به همین خاطر استخراج از طریق کارت های گرافیک و CPU ها کم کم منسوخ و حذف گردید و به جای آن از دستگاه های ASIC با مصرف انرژی کمتر جایگزین شد.

در دنیای امروز استخراج ارزهای دیجیتال با استفاده از موبایل، کامپیوتر یا لپ تاپ کار بسیار بیهوده ای است و هیچ سودی ندارد.

به همین خاطر دستگاه های ماینینگ جایگزین آنها شده اند. با این وجود دستگاه های ASIC نیز مشکلاتی نظیر استهلاک و مصرف برق بالا دارند. علاوه بر این قیمت این دستگاه ها بالاست. تمامی این موارد منجر به کاهش میزان سود حاصل از استخراج انفرادی شد. بنابراین با توجه به افزایش سختی شبکه میزان موفقیت و سودآوری در استخراج های گروهی بیشتر از فعالیت انفرادی ماینرهاست.

ماینینگ ارز دیجیتال

بیشتر بخوانید: الگوریتم اجماع در بلاکچین چیست و انواع الگوریتم اجماع کدامند؟

استخراج بیت کوین چگونه انجام می شود؟

ماینر بیت کوین در آغاز کار خود تراکنش های موجود را هش یا رمزنگاری می کند. قبل از شروع هش یک تراکنش به نام کوین بیس انجام داده و آن را در راس تراکنش ها قرار می دهد. آدرس ماینر در تراکنش کوین بیس قرار دارد. در صورتی که یک ماینر قادر باشد آن تراکنش را حل کرده و به بلاک بیفزاید جایزه استخراج ارز دیجیتال به کوین بیس ارسال می گردد. بنابراین می توان گفت کوین های جدید درون کوین بیس به عنوان اولین تراکنش قرار می گیرند.

پس از آن ماینر تراکنش را هش کرده و هش ها به صورت جفت درآمده و مجددا با هم هش می شوند تا یک هش کلی ایجاد شود و به بالاترین قسمت یعنی درخت مرکل یا هش ریشه برسد. به این نوع هش ها هش مرکل یا هش ریشه نیز گفته می شود.

هش ریشه به همراه هش بلاک قبلی و نانس یا همان اعداد تصادفی در هدر بلاک قرار می گیرند. لازم است بدانید هش بلاک ها نیز مجدد هش شده و یک خروجی دیگر ایجاد می کند. این خروجی در واقع تعیین کننده بلاک است. در اینجا لازم است میزان عدد خروجی تولید شده کمتر از پروتکل تعیین شده باشد. یعنی هش هدر بلاک لازم است با تعداد مشخصی صفر شروع شود. مقداری که پس از این مرحله مشخص می شود را سختی هش می گویند.

استخراج ارز دیجیتال

وظیفه اصلی سختی هش اطمینان یافتن از ایجاد بلاک های جدید مطابق با میزان توان هشینگ شبکه است.

ماینرها با بازخوانی نانس چندین بار هدر را هش می کنند تا در نهایت یک ماینر در شبکه اقدام به تولید هش معتبر کند. پس از اینکه هش معتبر پیدا شد نود مورد نظر بلاک را به شبکه ارسال می کند. پس از آن بقیه نودها به بررسی معتبر بودن هش یا بلاک می پردازند. در صورت اجماع نودها و تایید اعتبار بلاک آن بلاک به بلاکچین اضافه می شود. سپس به سراغ بلاک بعدی رفته و آن را استخراج می کنند. این روند برای هر بلاک مجددا تکرار می شود. عمل ماینینگ یا استخراج ارز دیجیتال به این شکل انجام می شود.

بنابراین می توان گفت فرآیند ماینینگ این گونه است. اما برای اتصال به شبکه بلاکچین نیاز به دستگاه ماینینگ یا ریگ های ماینینگ خواهیم داشت.

نکته: در نظر داشته باشید ماینرها با توان ماینینگ کم، میزان شانس کمتری برای ایجاد بلاک بعدی دارند.

استخر استخراج چیست؟

اشتراک گذاری منابع توسط ماینرها به این صورت که آنها توان پردازشی خود را در شبکه به اشتراک گذاشته و جایزه ای که دریافت می کنند میان اعضای استخر به صورت کاملا مساوی تقسیم می گردد. میزان سهم یا جایزه ماینینگ دریافتی شما متناسب با میزان توان محاسباتی است که در اختیار استخر قرار می دهید.

محدودیت های ماینینگ چیست؟

فرآیند ماینینگ سود زیادی به همراه دارد. اما ممکن است دیگر در برخی مراحل این استخراج سودی نداشته باشد. در عمل استخراج رمزارزها در صورتی می توانید به عنوان اولین نفر هش را حدس بزنید که هش ریت زیادی داشته باشید. دارا بودن سیستم قوی تر امکان بررسی هش های بیشتری را برای شما فراهم می کند. برنده کسی است که بتواند اولین حدس درست را زده و تراکنش را حل نماید.

در حوزه استخراج ارزهای دیجیتال یک سری قانون گذاری هایی صورت گرفت. لذا برای انجام استخراج رمزارزها نیاز به دریافت جواز این کار را از وزارت صمت خواهید داشت. پس از تعیین تعرفه برق به منظور استخراج رمزارزها در ایران دیگر این عمل مثل گذشته برای ماینرها سودآور نبوده به ویژه در فصل های پرمصرف که میزان هزینه برق دو برابر می شود.

استخراج ارز دیجیتال چیست

بیشتر بخوانید: الگوریتم اثبات کار در بلاکچین چیست؟

سوالات متداول درباره ماینینگ

 

  • فرآیند ماینینگ چیست؟
    به عمل تولید کوین جدید در شبکه های بلاکچین نظیر بیت کوین ماینینگ می گویند.
  • دستگاه ماینینگ چیست؟
    دستگاهی که برای به دست آوردن کوین جدید اقدام به حل مسائل پیچیده ریاضی می کند ماینینگ نام دارد. این دستگاه ها دارای انواع مختلفی هستند و پس از گذشت مدت زمانی به دلیل افزایش سختی شبکه از رده خارج می شوند و دیگر کاربردی نخواهند داشت.
  • درآمد ماینینگ چقدر است؟
    عوامل مختلفی روی میزان سود حاصل از ماینینگ موثر است. این عوامل عبارتند از هزینه نگهداری، تجهیزات ماینینگ، هزینه برق، سختی شبکه و.... افراد علاقمند به عمل استخراج رمزارزها لازم است قبل از انجام این کار میزان سود ماینینگ را محاسبه کنند.
  • چه دستگاهی را برای استخراج انتخاب کنیم؟
    برای اینکه بتوانید شانس بیشتری برای تولید کوین جدید در میان ماینرهای دیگر داشته باشید به توان محاسباتی بالایی نیاز دارید. بنابراین نیازمند دستگاهی با قدرت پردازش بالا و نیروی برق زیاد خواهید داشت.
  • اهمیت استخراج ارز های دیجیتال چیست؟
    به سه دلیل مهم ماینینگ رمزارزها حائز اهمیت است:
    ناشناس بودن تراکنش ها برخلاف سیستم های سنتی بانکی
    2. به دلیل رشد شگفت انگیز ارزش ارزهای دیجیتال در سال های آینده، ماینینگ ارز دیجیتال سود زیادی به همراه داشته و سرمایه گذاری مناسبی محسوب می شود.
    3. محدودیت استخراج برخی رمزارزها نظیر بیت کوین منجر به افزایش تقاضا در زمانی می شود که دیگر عرضه وجود ندارد و قیمت آن به شدت افزایش خواهد یافت.

بیشتر بخوانید: ارز دیجیتال بیت کوین چیست و اهمیت سرمایه گذاری در بیت کوین کدام است؟

جمع بندی

در دنیای رمزارزها عمل استخراج یا ماینینگ به عنوان یک بخش مهم و جدانشدنی محسوب می گردد. هر فردی تنها با خرید یک دستگاه ماینینگ می تواند به عنوان یک ماینر در شبکه بلاکچین عمل کرده و در ازای استخراج رمزارزها از شبکه پاداش دریافت کند. این پاداش معمولا همان ارز بومی شبکه است. در کشور ایران با توجه به قانون گذاری های انجام شده در حوزه ماینینگ لازم است مواردی از قبیل هزینه برق مصرفی، قیمت دستگاه ماینر و موارد مربوط به قانونی بودن و دریافت مجوز را در نظر گرفت. در شرایط کنونی و با توجه به افزایش میزان سختی استخراج عمل استخراج رمزارزها با موبایل،  تبلت، لپ تاپ و سیستم های خانگی سودی نداشته و تنها منجر به هدر رفتن وقت، انرژی و هزینه می شود.