در بازار رمزارزها اصطلاح آلت کوین ها زیاد به گوش می خورد. در واقع آلت کوین ها ارزهایی هستند که با هدف جایگزینی بیتکوین به وجود آمده اند. در این مطلب قصد داریم به این موضوع بپردازیم که آلت کوین چیست و چرا به وجود آمده اند؟

آلت کوین چیست؟

واژه آلت کوین(Altcoin) از ترکیب دو کلمه (Alternative) به معنای جایگزین و (Coin) به معنای سکه یا ارز به وجود آمده است. در واقع تمامی ارزهای دیجیتال به جز بیت کوین آلت کوین نام دارند. این نوع از رمزارزها با به کار بردن فناوری بلاکچین امکان انجام معاملات همتا به همتا را فراهم می کنند. هدف اصلی آلت کوین ها به وجود آوردن تغییر در قوانین بیت کوین و بهبود آن است و از این طریق قصد دارند توجه کاربران را به خود جلب کنند.

آلت کوین چیست

هدف از ایجاد آلت کوین ها

از زمانی که بیت کوین به وجود آمد نقطه ضعف هایی داشت که توجه بسیاری از افراد فعال در این حوزه را به خود جلب نمود. پایین بودن سرعت استخراج کوین و تایید تراکنش ها از موضوعات مهم و مسئله ساز برای کاربران به شمار می رفت. همچنین ظرفیت پایین بیت کوین برای پردازش حجم معاملات در لحظه منجر شد برنامه نویسان به دنبال ایجاد یک ارز دیجیتال با ویژگی های بهتر باشند. بنابراین با ایجاد تغییرات کوچک و جزئی در کد بیت کوین توانستند یک سری رمزارزهای بهتر به بازار معرفی کنند. این رمزارزها آلت کوین نام دارند.

آلت کوین ها چگونه کار می کنند؟

این نوع از ارزهای دیجیتال کاملا مشابه بیت کوین عمل می کنند. در آلت کوین ها نیز دارایی های کاربران درون کلید خصوصی ذخیره شده و با استفاده از کلیدعمومی اقدام به انجام تراکنش می کنند. مدیریت دارایی ها به وسیله کیف پول های ارز دیجیتال امکان پذیر خواهد بود. این کیف پول ها شباهت زیادی به کیف پول های بیت کوین دارند. تراکنش های انجام شده در شبکه آلت کوین ها نیز مشابه بیت کوین غیرقابل برگشت است. تامین امنیت بلاکچین هر رمزارز بر عهده کدهای رمزنگاری شده است.

بیشتر بخوانید: ارز دیجیتال بیت کوین چیست؟

تفاوت بیت کوین و آلت کوین

آلت کوین ها به طور کامل از قوانین و پروتکل های بیت کوین پیروی نمی کنند. برخی از ویژگی های بیت کوین عبارتند از:

  • محدود به 21 میلیون کوین
  • مدت زمان استخراج هر بلاک از بلاکچین حدودا 10 دقیقه است.
  • میزان پاداش بلاک ها در مراحل استخراج هر 4 سال یکبار طبق فرآیند هاوینگ نصف می شود.

این ویژگی ها و قوانین مربوط به بیت کوین بوده و در رابطه با همه آلت کوین ها و رمزارزها صادق نیست. احتمال شباهت برخی از ویژگی های یک آلت کوین به بیت کوین وجود دارد. به طور نمونه رمزارز لایت کوین به عنوان یکی از آلت کوین های محبوب در بازار دارای ویژگی های زیر است:

  • تعداد کوین های آلت کوین محدود به 84 میلیون کوین است.
  • هر بلاک لایت کوین مدت زمانی حدود 2.5 دقیقه برای استخراج نیاز دارد.
  • در لایت کوین نیز هر 4 سال یکبار بر اساس فرآیند هاوینگ میزان پاداش هر بلاک نصف می گردد.

بر این اساس می توان گفت احتمال دارد برخی از قوانین یک آلت کوین مشابه بیت کوین باشد.

تفاوت بیت کوین و آلتکوین

مزیت آلت کوین ها چیست؟

با توجه به اینکه آلت کوین ها از ابتدا با هدف بهبود ضعف های بیت کوین پدید آمدند دارای مزیتهایی نسبت به بیت کوین هستند:

  • کارمزد تراکنش آلت کوین ها نسبت به بیت کوین کمتر است. هم اکنون به دلیل افزایش بیش از حد قیمت بیت کوین و میزان ترافیک شبکه پرداخت کارمزدها برای افراد معمولی مناسب و به صرفه نیست.
  • فضای بازار رمزارزها به دلیل وجود آلت کوین ها رقابتی است. زیرا کاربران در بازارهای متفاوت و با رمزارزهای مختلف فعالیت کرده و برای کسب سود بیشتر انگیزه بیشتری برای سرمایه گذاری پیدا می کنند.
  • سرعت تراکنش آلت کوین ها نسبت به بیت کوین بیشتر است. مدت زمان پردازش تراکنش های بیت کوین 7 تراکنش بر ثانیه است. بنابراین بیت کوین رمزارز مناسبی برای تراکنش های روزمره نیست. این در حالی است که آلت کوین هایی نظیر ترون قابلیت انجام تعداد 2 هزار تراکنش در ثانیه را دارند.

معایب آلت کوین ها چیست؟

با وجود مزیت هایی که آلت کوین ها نسبت به بیت کوین دارند اما معایب و ریسک هایی را برای کاربران به وجود آورده اند:

  • وابسته بودن قیمت آلت کوین ها به بیت کوین
    افزایش و کاهش قیمت بیت کوین تاثیر مستقیمی روی قیمت آلت کوین ها می گذارد. علاوه بر این احتمال دارد ارزش سرمایه بازار آنها سقوط پیدا کند.
  • تنوع آلت کوین های مختلف منجر به افزایش ریسک کلاهبرداری می شود. بنابراین کاربران و افراد ناآگاه ممکن است در دام این تله ها بیفتند.

بیشتر بخوانید: استیبل کوین ارز دیجیتال چیست؟

معرفی انواع آلت کوین ها

کارکرد و هدف آلت کوین ها متفاوت است. بنابراین آلت کوین ها به سه دسته مختلف قابل تقسیم هستند:

  • استیبل کوین ها(Stablecoin)
    این دسته از کوین ها دارای ارزش ثابت بوده و هدف اصلی آنها کاهش ریسک معاملات بازار است. از جمله استیبل کوین های مشهور می توان تتر و لیبرا را نام برد.
  • کوین ها و توکن های دیجیتالی
    تمامی رمزارزهای معمولی در این گروه قرار می گیرند. از جمله آلت کوین های مهم این دسته می توان ریپل، اتریوم و ترون را نام برد.
  • گس کوین ها(Gas coin)
    این گروه از آلت کوین ها کمتر شناخته شده اند. هدف اصلی از طراحی آنها پرداخت کارمزد تراکنش های سایر آلت کوین ها در شبکه است. از جمله این آلت کوین ها می توان ارز وی تور(Vethor) را نام برد.

علاوه بر این سه نوع آلت کوین های دیگر با کاربردهای متفاوت وجود دارند. Namecoin یکی از آنهاست که برای سیستم جدید آدرس های اینترنتی طراحی شده است.

انواع آلت کوین ها

بهترین آلت کوین های بازار رمزارزها

در ادامه می خواهیم شما را با 8 مورد از بهترین آلت کوین ها آشنا کنیم:

  • تتر
    یکی از انواع استیبل کوین ها با ارزش ثابت معادل یک دلار آمریکاست. از این ارز برای حفظ ارزش سرمایه در نوسانات شدید بازار رمزارزها استفاده می گردد.
  • اتریوم
    این ارز به عنوان اولین جایگزین بیت کوین شناخته می شود. اتریوم در واقع یک بلاکچین دیفای یا تمرکززدایی شده است. با استفاده از اتریوم می توان قراردادهای هوشمند و نرم افزارهای غیرمتمرکز ایجاد کرد. اتر یا همان اتریوم رمزارز بومی این بلاکچین شناخته شده است.
  • بایننس کوین
    نام اختصاری این ارز BNB است و در سال 2017 توسط صرافی بایننس به بازار رمزارزها معرفی گردید. این ارز دارای بلاکچین اختصاصی BEP2 است. به طور کلی تعداد 200 میلیون کوین بایننس وجود دارد. 100 میلیون از این کوین با عرضه اولیه میان کاربران تقسیم گردیده است.
  • کاردانو
    در سال 2017 کاردانو راه اندازی شد. کاردانو در واقع یک پلتفرم بلاکچین با الگوریتم اجماع اثبات سهام است. هدف پروژه کاردانو توزیع قدرت میان کاربران است. این پلتفرم تلاش می کند علاوه بر خدمات مالی تغییرات مثبت در دنیای اطراف کاربران ایجاد کند. افرادی که رمزارز کاردانو را در بلاکچین کاردانو در اختیار دارند می توانند در رابطه با تغییرات بلاکچین حق رای داشته باشند.
  • پولکادات
    پروتکل پولکادات یک پروتکل چند زنجیره ای متن باز است و امکان انتقال هر نوع دارایی و اطلاعات را فراهم می کند. با استفاده از پولکادات می توان طیف گسترده ای از مبادلات بلاکچینی را انجام داد. رمزارز بومی این پروتکل دات یا همان پولکادات نام دارد. سرعت پردازش تراکنش بسیار بالا، امکان انجام معاملات بین بلاکچینی و... منجر به محبوبیت آن در میان کاربران شده است.
  • استلار
    یک شبکه پرداخت توزیع شده است که با رمزارز بومی خود یعنی XML مدیریت و اداره می شود. امکان انجام پرداخت های سریع به هر نقطه از جهان را با میزان کارمزد کم فراهم می کند. این شبکه منجر به بهبود سیستم بانکداری سنتی می شود.
  • آوی
    در دنیای دیفای بهترین ارز دیجیتال جدید که امکان قرض دادن ارزهای رمزنگاری شده توسط کاربران را فراهم می کند ارز آوی نام دارد.
  • دیسنترالند
    جزو بهترین پروژه های رمزنگاری محسوب می شود. در واقع دیسنترالند یک دنیای مجازی است که توسط بلاکچین میزبانی می گردد. کاربران قادر هستند در این دنیای شخصیت های خود را ساخته و یا زمین های درون بازی را خریداری کنند.

بهترین آلت کوین ها برای سرمایه گذاری

بیشتر بخوانید: ارز دیجیتال تتر چیست؟

جمع بندی

در این مطلب به بررسی مفهوم آلت کوین، هدف از ایجاد آلت کوین، مزایا و معایب و انواع آلت کوین ها پرداختیم. تمامی ارزهای دیجیتالی که بعد از بیت کوین و به عنوان جایگزین آن به وجود آمدند آلت کوین نام دارند. آلت کوین ها از فناوری بلاکچین بهره برده و امکان انجام معاملات همتا به همتا را برای کاربران فراهم می کنند. اصلی ترین هدف آلت کوین ها ایجاد تغییر در قوانین بیت کوین است.