یکی از انواع ارزهای دیجیتال با ساختاری کاملا متفاوت استیبل کوین نام دارند. تفاوت اصلی ارزهای دیجیتال با ارزهای فیات یا همان پول رایج هر کشور تغییر قیمت آنها بر اثر نوسانات شدید بازار رمزارزهاست. اما استیبل کوین ها تحت تاثیر نوسانات بازار قرار نگرفته و همواره قیمتی ثابت دارند. برای آشنایی بیشتر با استیبل کوین ها و کاربرد آنها در بازار رمزارزها این مطلب را تا انتها دنبال کنید.

استیبل کوین چیست؟

یکی از انواع ارزهای دیجیتال با هدف کاهش نوسانات قیمت را استیبل کوین می نامند. این ارزها به عنوان روشی برای ذخیره ارزش دارایی ها و یا ابزاری برای مبادله پول مورد استفاده قرار می گیرند.

ارزش این دسته از ارزهای دیجیتال وابسته به یک دارایی ثابت نظیر ارزهای فیات، طلا و... است. استیبل کوین ها در واقع کار صرافی ها را برای انجام مبادلات مالی آسان نموده است.

بزرگ ترین و مشهورترین استیبل کوین تتر نام دارد که در سال 2014 با نام ریل کوین راه اندازی گردید. اما پس از مدتی نام آن به تتر تغییر یافت و تبدیل به مشهورترین استیبل کوین ها شد. تتر در حال حاضر در رده چهارم با ارزش ترین رمزارز جهان به شمار می رود.

اما هدف اصلی از طراحی و ایجاد استیبل کوین ها جلوگیری و مقابله با نوسانات شدید بازار ارزهای دیجیتال بود. در واقع سرمایه گذاران به منظور حفظ دارایی خود در برابر نوسانات شدید از قابلیت های این استیبل کوین ها استفاده می کنند.

استیبل کوین چیست

بیشتر بخوانید: فناوری بلاکچین چیست و چه کاربردی دارد؟

مزیت های استفاده از استیبل کوین ها

  • ثبات قیمت با پشتوانه یک دارایی
  • هزینه کم تراکنش ها
  • انجام معاملات سریع و با امنیت بالا
  • امکان انتقال دیجیتالی دارایی ها
  • به کار بردن قراردادهای هوشمند
  • سادگی استفاده برای کاربران ارزهای دیجیتال
  • به کار بردن فناوری بلاکچین که منجر به افزایش امنیت، شفافیت و امکان پیگیری معاملات می شود.
  • حفظ ارزش دارایی ها
  • امکان استفاده در اپلیکیشن های غیرمتمرکز
  • امکان انجام پرداخت های بین المللی
  • ابزار پرداخت

معایب استفاده از استیبل کوین ها

  • زمانبر بودن آموزش و پذیرش عمومی آن به دلیل جدید بودن تکنولوژی
  • متمرکز بودن
  • نیاز به حسابرسی جداگانه
  • بازگشت سرمایه کم
  • نیاز به یک نهاد برای ایجاد اعتماد
  • نقدشوندگی

مزایا و معایب استیبل کوین ها

بیشتر بخوانید: دلایل ثابت بودن قیمت تتر و مزیت های آن نسبت به دلار چیست؟

انواع استیبل کوین ها

ارزهای دیجیتال با ثبات یا همان استیبل کوین ها بر حسب نحوه عملکردشان به 5 دسته تقسیم می شوند:

برخی از آنها دارای پشتوانه طلا هستند. برخی از استیبل کوین ها برای ثابت ماندن قیمت خود از یک سری الگوریتم های خاص استفاده می کنند. یک دسته از استیبل کوین ها نیز وجود دارند که قیمت آنها ثابت نبوده و وابسته به ارز دیجیتال پشتوانه آنها نظیر بیت کوین یا اتر است. توکن های رپد در این دسته قرار می گیرند. 

انواع استیبل کوین ها عبارتند از:

استیبل کوین با پشتوانه دارایی 

این دسته از استیبل کوین ها امکان خرید و فروش دارایی های مختلف را با استفاده از توکن های ارز دیجیتال برای کاربران فراهم آورده است.
در این دسته از استیبل کوین ها ارزش هر واحد توکن به طور کامل بستگی به ارزش مقدار طلای ذخیره شده در بانک ها و موسسات مالی معتبر دارد. استفاده از این توکن ها در واقع امکان خرید مقداری طلا را برای کاربران فراهم کرده است. از جمله استیبل کوین های با پشتوانه طلا می توان تترگلد، دیجیکس گلد و پکس گلد را نام برد.

استیبل کوین با پشتوانه ارز فیات

ارزش این دسته از استیبل کوین ها وابسته به ارزهای فیات مانند دلار و یورو است. به منظور حفظ این ارزش با ارزهای فیات، شرکت های تولید کننده لازم است توکن های تولیدی را در بانک ها و موسسات قفل نمایند. در این صورت توکن های فروخته شده به افراد قابلیت بازخرید داشته و این ویژگی نشان دهنده امنیت سرمایه گذاری در استیبل کوین هاست.
از آنجا که اعتبار این دسته از استیبل کوین ها وابسته به شرکت ایجاد کننده آنها و همچنین سازمان ها و نهادهای نظارتی کشور محل فعالیت شرکت است، این نوع از استیبل کوین ها جزو ارزهای با ثبات متمرکز شناخته می شوند. زیرا کاملا تحت نظارت و کنترل یک سری سازمان ها هستند. این موضوع کاملا با ویژگی غیرمتمرکز بودن رمزارزها در تضاد است. زیرا به دولت ها امکان تغییر و دستکاری در بازار را می دهد. به طور نمونه یک کشور تحریم در صورت استفاده از استیبل کوین دلار قابل ردیابی است و می توان دارایی آن را مسدود نمود.  
اکثر استیبل کوین هایی که در بازار رمزارزها وجود دارند پشتوانه ای معادل دلار امریکا داشته و هر سکه آن ها ارزشی معادل یک دلار دارد. از جمله استیبل کوین های با پشتوانه فیات می توان تتر، USDC و BUSD را نام برد.

بیشتر بخوانید: ارز دیجیتال تتر چیست؟

انواع استیبل کوین ها

استیبل کوین با پشتوانه ارز دیجیتال

استیبل کوین های با پشتوانه ارز فیات و دارایی ثابت به دلیل متمرکز بودن با ماهیت اصلی رمزارزها تناقض دارند. بنابراین نیاز به استفاده از استیبل کوین های غیرمتمرکز روی بستر بلاکچین داریم. در این روش کاربران اقدام به قفل کردن توکن ها در بستر شبکه می کنند و بخشی از ارزش دلاری آن را به شکل توکن های دارای ارزش ثابت دریافت می کنند. در این صورت ارزش دلاری توکن های جدید ایجاد شده حفظ می گردد. در این سیستم در صورت کاهش ارزش ارزهای قفل شده مقداری از دارایی ها به صورت اتوماتیک به فروش می رسد. این کار منجر به ثبات ارزش استیبل کوین های جدید می شود. این پروتکل مناسب پلتفرم های وام دهی و وام گیری بوده و برای تولید استیبل کوین های غیرمتمرکر استفاده می شود.  رمزارزهای دای و رپد بیت کوین از جمله این استیبل کوین ها به شمار می روند.

استیبل کوین با ثبات الگوریتمی

این دسته از استیبل کوین ها هیچ پشتوانه ارزی یا دارایی نداشته و متفاوت از استیبل کوین های با پشتوانه به شمار می روند. ثبات قیمت این دسته از توکن ها با تغییر مقادیر عرضه و تقاضای سکه ها به صورت الگوریتمی و اتوماتیک اتفاق می افتد.
در این نوع استیبل کوین ها کاربران مالکیت توکن های در گردش شبکه را دارند. مفهوم آن به این صورت است که اگر شما مالکیت یک میلیون از 100 میلیون توکن موجود در شبکه را دارید شما مالک یک درصدی سکه های شبکه خواهید بود. ممکن است در طول زمان تعداد توکن های شبکه توسط الگوریتم بر حسب شرایط تغییر کند. با این وجود هنوز شما مالک یک درصد از ارزش کل توکن های در گردش شبکه خواهید بود و ارزش هر توکن معادل یک دلار است.
بر این اساس می توان گفت در استیبل کوین های الگوریتمی تعداد توکن هایی که مالکیت آن را دارید تغییر می کند اما نسبت تعداد توکن ها به تعداد کل آنها در شبکه ثابت باقی می ماند. به عبارتی این روش یک بانک مرکزی غیرمتمرکز به شمار رفته که در آن بر حسب میزان عرضه و تقاضا تعداد توکن ها افزایش یافته اما ارزش آنها ثابت باقی می ماند. از جمله پروژه های مهم در این حوزه می توان امپل فورث(AMPL) و دلار ترا(UST) را نام برد.

استیبل کوین ها چگونه کار می کنند؟

ارزهای دیجیتال با ثبات با این هدف طراحی شده اند که در زمان های مختلف ارزش ثابتی داشته باشند. سیستم کاری هر کدام از استیبل کوین ها متفاوت بوده اما همگی یک ساختار واحد دارند. در بیشتر موارد این کوین ها تلاش می کنند تا ارزش 1 به 1 خود با دلار را حفظ کنند. مکانیسم به کار رفته در این نوع از ارزهای دیجیتال در مواقع مواجه با نوسانات شدید بازار رمزارزها کاربرد دارد. میزان عرضه و تقاضا در این کوین ها بر اساس مکانیسم خاصی کنترل می شود.

ارزش هر استیبل کوین در بازار رمزارزها برابر با ارزش لحظه ای ارز فیات یا کالاهای گرانبها در بازار است.

برای ثبات قیمت استیبل کوین های با پشتوانه دلار لازم است به همان اندازه در خزانه دلار وجود داشته باشد. همچنین برای استیبل کوین های با پشتوانه طلا نیز لازم است معادل همان مقدار طلا در ذخایر وجود داشته باشد. این ارزها کوین های وثیقه شده نام دارند. زیرا توسط این ذخایر پشتیبانی می شوند. در این نوع کوین ها با خرید 100 دلار ارز دیجیتال، ارزش معادل آن توسط شرکت در استیبل کوین ها ایجاد می گردد.

در صورتی که فردی 100 دلار از این ارز دیجیتال را بفروشد، ارزش معادل آن توسط شرکت از داخل استیبل کوین ها حذف می گردد. این کار برای ایجاد تعادل مناسب در تمامی لحظات انجام می گیرد.

حفظ تعادل و ثبات قیمت استیبل کوین ها زمانی که آنها توسط یک دارایی با ارزش نظیر طلا پشتیبانی می شوند کار سخت و پیچیده ای خواهد بود. علت اصلی آن این است که طلا فروخته یا خریداری شده تا وثیقه آن با خود ارز برابر شود.

اما برخی از کوین ها نیز هستند که ثبات قیمت آنها بر اساس یک الگوریتم خاص بوده و توسط ذخایری مانند طلا پشتیبانی نمی شوند. در واقع در این نوع استیبل کوین ها یک الگوریتم قیمت ارز را کنترل کرده و آن را ثابت نگه می دارد. در واقع طبق این الگوریتم میزان عرضه یک استیبل کوین وابسته به میزان افزایش و کاهش تقاضا بوده است.

مهم ترین کاربرد استیبل کوین ها

استیبل کوین ها به دلیل ویژگی ثبات قیمت خود کاربردهای فراوانی دارند. از جمله آنها می توان موارد زیر را نام برد:

  • نقل و انتقال مالی
  • خرید و فروش و انجام معاملات روزمره
  • قابلیت انجام پرداخت های هوشمند
  • سرمایه گذاری
  • پرداخت خودکار و هوشمند حقوق کارکنان
  • حفظ ارزش دارایی در برابر پول ملی

مهم ترین استیبل کوین های بازار رمزارزها

همانطور که می دانید استیبل کوین ها به دلیل ماهیت ثبات قیمت خود بیشترین کاربرد و استفاده را در بازار رمزارزها به خود اختصاص داده اند. در ادامه با مهم ترین استیبل کوین ها آشنا می شوید:

  • تتر(Tether-USDT)
  • یو اس دی کوین(USD Coin-USDC)
  • بایننس یو اس دی(Binance USD-BUSD)
  • ترو یو اس دی(True USD-TUSD)
  • پاکسوس استاندارد(Paxos Standard-PAX)

معروف ترین استیبل کوین ها

از آنجا که این استیبل کوین ها دارای پشتوانه ای از نوع پول نقد هستید برای تریدرها حائز اهمیت بوده و به عنوان گزینه ای برای نقل و انتقالات سریع مالی استفاده می شوند.

در دسته بندی استیبل کوین های دارای وثیقه دو گزینه جزو پر طرفدارترین محسوب می شوند:

  • دای(Bitshares USD)
  • بیت شیرز یو اس دی(DAI)

استیبل کوین ها در بازار رمزارزها دارای انواع گوناگونی هستند اما با این حال تتر با اختلاف زیاد در رده اول این نوع رمزارزها قرار گرفته و حتی میزان حجم معامله روزانه آن از ارزهای دیجیتال بیت کوین و اتریوم بسیار بالاتر است.

بیشتر بخوانید: آنچه باید در مورد صرافی های ارز دیجیتال بدانید.

قیمت استیبل کوین ها چقدر است؟

همانطور که گفتیم استیبل کوین ها دارای پشتوانه بوده و قیمت آنها وابسته به دارایی پایه آنهاست. در صورتی که یک استیبل کوین دارای پشتوانه دلار باشد قیمت هر واحد توکن آن معادل یک دلار بوده و در صورتی که پشتوانه آن طلا باشد قیمت هر واحد آن معادل یک گرم طلاست. در حالت کلی ارزش اکثر استیبل کوین های بازار رمزارزها نظیر DAI، USDC، UST، BUSD و USDT معادل یک دلار است.

سوالات متداول درباره استیبل کوین ها

  • کدام یک از استیبل کوین ها امنیت بیشتری برای معاملات دارند؟
    تتر به دلیل حفظ ثبات قیمت خود در طول زمان به عنوان امن ترین استیبل کوین برای معاملات شناخته شده است.
  • از میان استیبل کوین ها کدام یک بهترین هستند؟
    تتر با بالاترین حجم معاملات روزانه بهترین استیبل کوین بازار کریپتوکارنسی به شمار می رود.
  • هدف از ایجاد استیبل کوین ها در بازار رمزارزها چیست؟
    حفظ ارزش دارایی ها و ثبات قیمت برای انجام معاملات از اهداف اصلی طراحی استیبل کوین ها به شمار می رود.

جمع بندی

یکی از انواع ارزهای دیجیتال دارای ارزشی معادل یک دارایی را استیبل کوین(Stable Coin) می نامند. این دسته از رمزارزها به دلیل ثبات قیمت خود امکان انجام معاملات در صرافی های ارز دیجیتال را آسان کرده و می توان به کمک آنها با کمترین هزینه تراکنش و بالاترین سرعت به انتقال بین المللی پول پرداخت. همانطور که مطالعه کردید در این مطلب به طور کامل با استیبل کوین ها، مزایا و معایب، کاربرد استیبل کوین ها و انواع آنها آشنا شدیم و دانستیم تتر با بالاترین حجم معاملات، به عنوان مشهورترین استیبل کوین ها شناخته شده است.