پول ها و ارزهای فیات معمولا درون حساب های بانکی ذخیره می گردند. اما برای ذخیره ارزهای دیجیتال نیاز به استفاده از کیف پول های ارز دیجیتال خواهیم داشت. درون این کیف پول ها کلیدهای رمزنگاری شده خصوصی و عمومی نگهداری می گردند. افراد فعال در حوزه رمزارزها حتما لازم است با کیف پول های ارز دیجیتال و انواع آنها آشنا شوند و مطابق با نیاز خود بهترین گزینه را برای ذخیره دارایی دیجیتالشان برگزینند. در ادامه می خواهیم شما را با والت های ارز دیجیتال، انواع والت ها و بهترین کیف پول های ارز دیجیتال آشنا کنیم.

آشنایی با کیف پول های ارز دیجیتال

والت ها یا کیف پول های ارز دیجیتال یک نوع نرم افزار به منظور ذخیره سازی کلیدهای خصوصی و عمومی به شمار می روند. همچنین با اتصال به بلاکچین های گوناگون قابلیت ارسال و دریافت کوین ها را برای کاربران فراهم می کنند. در واقع برای ذخیره و نگهداری دارایی های دیجیتال خود نیاز به استفاده از این والت ها خواهیم داشت. کیف پول های ارز دیجیتال مشابه حساب بانکی عمل می کند. در این والت ها کلید خصوصی همان پسورد ورود به حساب است و کلید عمومی شماره حساب شماست.

از آنجا که کوین ها ارزهای دیجیتالی هستند قابل ذخیره روی کیف پول های فیزیکی نخواهند بود. کیف پول های دیجیتال هر کدام دارای یک آدرس منحصر به فرد هستند. این آدرس در واقع مشابه شماره حساب بانکی است.

دادن شماره حساب و یا آدرس کیف پول به دیگران به منظور انتقال وجه خواهد بود و اشکالی ندارد. بنابراین در دنیای ارزهای دیجیتال نیز برای ارسال و دریافت کوین ها از آدرس کیف پول استفاده می کنیم.

نکته: لازم است بدانید آدرس هیچ دو کیف پولی شبیه به یکدیگر نبوده و بنابراین غیر از شما هیچ کس دیگر قادر به دریافت دارایی دیجیتال منتقل شده به کیف پول شما نخواهد بود. علاوه بر این امکان تولید آدرس های مختلف برای کیف پولتان بدون محدودیت وجود دارد.

آدرس های کیف پول معمولا یک ترکیب از حروف کوچک و بزرگ و اعداد است. شفافیت بلاکچین ها این امکان را برای کاربران فراهم می کند تا در مورد میزان دارایی یک کیف پول و تراکنش های انجام گرفته در گذشته اطلاعات کسب کرد. با این همه هویت کامل و واقعی مالک کیف پول از طریق آدرس یک کیف پول قابل شناسایی نیست.

کیف پول ارز دیجیتال چیست؟

بیشتر بخوانید: آشنایی با بهترین کیف پول های تتر

کلید عمومی در کیف پول ارز دیجیتال

این کلید مرتبط به آدرس کیف پول شما بوده و یک ورژن هش محسوب می گردد. هش در واقع فرآیندی است که ورودی شامل حروف و اعداد را به یک ترکیب جدید از حروف و اعداد به عنوان خروجی تبدیل می کند. این کار منجر به ایجاد یک لایه امنیتی شده و از هک شدن کیف پول شما جلوگیری می کند.

یک نمونه کلید خصوصی:

۰۳bf350d2821375158a608b51e3e898e507fe47f2d2e8c774de4a9a7edecf74eda

یک نمونه کلید عمومی:

۹۹b1ebcfc11a13df5161aba8160460fe1601d541

با وجود اینکه این دو کلید از نظر ظاهری متفاوت هستند اما ارتباط این دو به یکدیگر از طریق فناوری نرم افزار کاملا قابل تشخیص است. در واقع ارتباط میان این دو کلید نشان می دهد مالکیت کوین ها متعلق به شماست و در این صورت شما می توانید در هر زمانی پول خود را منتقل کنید.

آشنایی با انواع کیف پول های ارز دیجیتال

کیف پول های ارز دیجیتال انواع مختلفی دارند. شما می تواند بر حسب نیاز خود کیف پول مورد نظرتان را انتخاب نمایید. هر کدام از کیف پول ها امکاناتی را به مالکین خود ارائه می دهند. این امکانات شامل امنیت، رابط کاربرپسند و راحتی است. در ادامه محبوب ترین نوع کیف پول ها را به شما معرفی می کنیم:

 انواع کیف پول ارز دیجیتال

کیف پول های نرم افزاری یا گرم

این نوع از کیف پول ها تمامی اطلاعات و دارایی کاربران را به صورت آنلاین نگهداری می کنند. به همین خاطر درصد حمله و خطر هک شدن آنها زیاد است. از جمله کیف پول های گرم عبارتند از:

کیف پول نرم افزاری

کیف پول موبایل

این کیف پول در دسته کیف پول های نرم افزاری قرار داشته و قابل نصب روی دستگاه تلفن همراه شماست. کافیست اپلیکیشن کیف پول را دانلود و روی موبایل خود نصب نمایید. با انجام این کار به کیف پولتان دسترسی پیدا می کنید. در این صورت با اسکن کد QR خود می توانید کوین های خود را در یک فروشگاه خرج کنید.

مزایا کیف پول موبایلیمزایا:

  • دسترسی سریع و آسان
  • امکان انجام خریدهای روزانه

معایب کیف پول موبایلیمعایب:

  • امنیت پایین به دلیل آنلاین بودن
  • عدم امکان کنترل کلیدهای خصوصی
  • وابسته به بروزرسانی های مداوم نرم افزار توسط سازنده
  • خطر دسترسی به حساب دیجیتال در صورت گم شدن تلفن همراه

بیشتر بخوانید: معتبرترین کیف پول های بیت کوین برای اندروید

کیف پول دسکتاپی

این نوع کیف پول ها روی یک لپ تاپ یا یک کامپیوتر خاص دانلود می شوند و فقط از همان دستگاه قابل دسترسی و استفاده هستند. کیف پول های دسکتاپی علاوه بر راحتی استفاده از امنیت خوبی برخوردارند. با این وجود امکان هک کیف پول توسط هکر و دسترسی به دارایی شما وجود دارد.

مزایا کیف پول دسکتاپیمزایا:

  • دسترسی سریع
  • نسبتا امن
  • استفاده آسان

معایب کیف پول دسکتاپیمعایب:

  • امکان هک شدن کیف پول در زمان اتصال به اینترنت

کیف پول تحت وب

راحت ترین نوع کیف پول های نرم افزاری به شمار رفته و از طرفی سطح امنیت پایین تری نسبت به دیگر کیف پول ها دارد. کیف پول صرافی ها نمونه ای از این نوع کیف پول به شمار می رود. این صرافی امکان ذخیره کوین های شما را روی سرور مرکزی فراهم می کند. در صورت هک شدن سرور، هکر به تمام دارایی شما دسترسی خواهد داشت. بنابراین بهتر است مقدار کمی کوین روی این نوع کیف پول ذخیره کنید.

مزایا کیف پول تحت وبمزایا:

  • سهولت دسترسی
  • رابط کاربری ساده و آسان

معایب کیف پول تحت وبمعایب:

  • امنیت بسیار پایین
  • عدم امکان کنترل کلیدهای خصوصی توسط خود شخص

کیف پول های سخت افزاری یا سرد

این نوع کیف پول ها از بالاترین امنیت برخوردار بوده و هدف اصلی آنها ذخیره سازی کلیدهای خصوصی و عمومی تان است. این نوع کیف پول ها به منظور انتقال وجه به اینترنت متصل می شوند. در زمان انتقال لازم است پین شخصی خود را مستقیما وارد دستگاه کرده در این صورت دسترسی هکرها به کلیدهای شما غیرممکن خواهد بود.

کیف پول سخت افزاری

مزایا کیف پول سخت افزاریمزایا:

  • امن ترین گزینه برای نگهداری کوین ها

معایب کیف پول سخت افزاریمعایب:

  • گران بودن
  • عدم امکان دسترسی لحظه ای برای خرید و فروش ارزهای دیجیتال
  • احتمال آسیب فیزیکی کیف پول و یا گم شدن آن
  • نیاز به حمل فیزیکی کیف پول

بیشتر بخوانید: معرفی انواع کیف پول های بیت کوین 

کیف پول های کاغذی

این نوع از کیف پول ها ارزش کمتری نسبت به نوع های دیگر دارد. برای حفظ امنیت این نوع کیف پول بهتر است کلیدهای عمومی و خصوصی خود را روی یک تکه کاغذ پرینت بگیرید. در این صورت کلیدها متصل به هیچ سروری نبوده و نمی توانند هک شوند. بدون در اختیار داشتن آن کاغذ نمی توان به کیف پول دسترسی داشت. برای انجام عمل انتقال وجه با این کیف پول کافیست کلیدهای خصوصی و عمومی چاپ شده روی کاغذ را در یک نرم افزار وارد کرده و یا کد QR آن را اسکن کنید.

کیف پول کاغذی

سوالات متداول

  • آیا امکان ذخیره همه دارایی های دیجیتال خود در یک کیف پول وجود دارد؟
    بستگی به نوع کوین هایی دارد که در اختیار دارید. برخی از کیف پول ها ممکن است از برخی کوین ها پشتیبانی نکنند.
  • سوالات متداول درباره کیف پول ارز دیجیتال

    آیا کیف پول های ارز دیجیتال امنیت دارند؟
    تمامی کیف پول هایی که به اینترنت متصل می شوند نظیر کیف پول های نرم افزاری موبایلی، دسکتاپ و وب دارای آسیب پذیری هستند و احتمال هک شدن آنها وجود دارد.
  • بهترین کیف پول های ارز دیجیتال کدام است؟
    اکسودوس، برد ولت، لجر،جکس، مای سیلیوم، ترزور،کوینومی، فری والت، تراست والت، کوین بیس، الکتروم، رابین هود، واسابی و کیف پول ارز دیجیتال من به دلیل ویژگی هایی که دارند از جمله بهترین والت های ارز دیجیتال به شمار می روند.
  • آیا استفاده از والت های ارز دیجیتال ضرورت دارد؟
    اگر در بازار کریپتوکارنسی فعالیت دارید استفاده از کیف پول ارز دیجیتال مناسب اولین اقدام برای حفظ دارایی دیجیتال شما به شمار می رود.
  • معیارهای مهم در انتخاب کیف پول ارز دیجیتال چیست؟
    سطح امنیت، نوع سرمایه گذاری، نوع دارایی، راحتی استفاده و رابط کاربری آسان از مهم ترین معیارهای انتخاب یک کیف پول ارز دیجیتال به شمار می روند.
  • امنیت کدام کیف پول های ارز دیجیتال بیشتر است؟
    کیف پول های سخت افزاری به دلیل دارا بودن پروتکل های امنیتی از بیشترین سطح امنیت برخوردارند.

جمع بندی

ارزهای دیجیتال نیز نیاز به محلی برای نگهداری دارند. کیف پول های ارز دیجیتال برای این منظور طراحی شده اند. این کیف پول ها انواع مختلفی داشته و نیازهای گوناگونی را پوشش می دهند. اگر به دنبال امنیت بیشتر می گردید لازم است کیف پول های سخت افزاری را برای نگهداری دارایی دیجیتال خود انتخاب نمایید. افرادی که مشغله کاری زیادی داشته و یا زیاد به مسافرت می روند لازم است برای دسترسی راحت تر تعداد اندکی از ارزهای خود را روی کیف پول های موبایلی خود ذخیره کنند.