در این مقاله به معرفی کاردانو، نحوه کارکرد و هر آنچه برای آشنایی با این ارز دیجیتال نیاز دارید می پردازیم. رمز ارز کاردانو یک شبکه بر پایه بلاک چین است. کاردانو یا آدا (ADA) از بهترین و یکپارچه ترین ارز های دیجیتال در حال حاضر محسوب می شود. از کاردانو می توان برای ثبت قرارداد های هوشمند و انتقال ارزهای دیجیتال و همچنین ساخت برنامه های غیر متمرکز بهره گرفت. می توان گفت بیت کوین و اتریوم، نسل اول و دوم ارز های دیجیتال هستند. نسل دوم ارز های دیجیتال یا همان اتریوم، بر برنامه های غیر متمرکز و قرار داد های هوشمند تمرکز کامل داشت. کارمزد بالای تراکنش ها، مقیاس پذیری و زمان نقل و انتقالات ارز های دیجیتال، از جمله مشکلاتی است که این ارز با آن روبرو است. از جمله رمز ارز های نسل سوم می توان به ارز دیجیتال کاردانو اشاره کرد.

ارز دیجیتال کاردانو از سال 2015 به عنوان پروژه ای با هدف تغییر و تحول در طراحی و شیوه های توسعه ارز های دیجیتال، به وجود آمد. رمز ارز کاردانو به عنوان نسل سوم ارز های دیجیتال برای ایجاد امنیت، بهبود مقیاس پذیری و پایداری، دارای معماری لایه ای است. بنابراین ارز های دیجیتال نسل سوم، مزیت های بالا تری در مقایسه با ارز های دیجیتال قبلی دارند. رمز ارز کاردانو از اثبات سهام اوروبروس استفاده می کند، اما رمز ارز بیت کوین از سیستم اثبات کار بهره می برند. به کاردانو (اتریوم ژاپنی) نیز گفته می شود که دلیل آن ژاپنی بودن تعداد زیادی از توسعه دهندگان و سرمایه گذاران اولیه پروژه کاردانو، و شباهت های زیادی که با اتریوم دارد.

بیشتر بخوانید: معرفی انواع کیف پول های بیت کوین

تاریخچه کاردانو

چارز هاسکینسون (Charles Hoskinson) یکی از اعضای تیم اتریوم بوده که بنیان گذار اصلی کاردانو است. پروژه کاردانو در سال 2015 ایجاد شد اما به دلیل یافتن روش هایی برای مشکلات بیت کوین و اتریوم، به مدت دو سال تحت برسی و تحقیق قرار گرفت. کاردانو مشکلات قرار داد های هوشمند در اتریوم و مقیاس پذیری در بیت کوین را از طریق ایجاد روند های جدید در تایید تراکنش ها و ایجاد بلاک حل کرده است.

توسعه کاردانو به چند قسمت کاری تقسیم بندی می شود:

  • IOHK توسعه پروتکل کاردانو را کنترل می کند.
  • EMURGO مسئولیت گسترش کسب و کار شبکه کاردانو را عهده دار است.
  • The Cardano Foundation

همچنین ده ها تیم دیگر وجود دارند که روی کد های منبع باز کاردانو و ساخت برنامه های غیر متمرکز به صورت مستقل کار می کنند. شبکه اصلی کاردانو در سال 28 سپتامبر 2017 (6 مهر 96) بالاخره پس از دو سال برسی و تحقیق راه اندازی شد. پس از مدتی ارز دیجیتال کاردانو (Ada) در فهرست بیترکس، بزرگ ترین صرافی ارز دیجیتال آن دوره قرار گرفت.

هدف ایجاد کاردانو

کاردانو قصد دارد تا یک زنجیره بلاک چین جدیدی را طراحی کند تا پردازش تراکنش های سریع تر، بیشتر و کم هزینه تر در مقایسه با بلاک چین ها ایجاد کند. برنامه نویسان کاردانو از کد های بلاک چین های قبلی کپی برداری نکرده و برای بلاک چین جدید، اقدام به کد نویسی تخصصی کردند.

نحوه کارکرد کاردانو

همان طور که در ابتدای مقاله هم به آن اشاره شد، کاردانو از الگوریتیمی به نام اثبات سهام (Proof Of Stake) بهره گرفته است. در حالی که ارز های دیجیتالی مانند بیت کوین برای حفظ امنیت شبکه و تایید تراکنش ها، از روش اثبات کار (Proof Of Work) یا ماینینگ استفاده می کنند.

اثبات سهام

روشی متفاوت برای ایجاد بلاک های جدید و اعتبار سنجی تراکنش ها برای بلاک چین، تعریفی از اثبات سهام است. کاربران باید مقداری از ارز مورد نظر خود مثلا کاردانو را خریداری کرده و در یک کیف پول به شبکه اختصاص دهند. این کار برای این انجام می گیرد تا بتوانند در ایجاد بلوک، تایید تراکنش ها و اعتبار سنجی شرکت داشته باشند. همکاری کنندگان می توانند کارمزد تراکنش های شبکه را برای خود برداشته و واحد های جدیدی از رمز ارز کاردانو دریافت کنند.

اثبات سهام، باعث بهبود کارمزد و سرعت تراکنش ها شده همچنین دیگر نیاز به خرید سخت افزار های قیمت بالا برای مشارکت در شبکه نخواهید بود.

برای مثال اگر کسی قصد حمله به شبکه با هدف کنترل کامل آن را داشته باشد، با استفاده از اثبات سهام الزاما باید 51 درصد از تمامی واحد های رمز ارز مورد نظر مانند کاردانو را خریداری کرده و به به شبکه اختصاص دهد. با توجه به اصل عرضه و تقاضا در بازار، تقریبا می توان گفت خرید 51 درصد از تمام واحد های یک کریپتو کارنسی ممکن نیست. در صورتی که کسی بتواند به شبکه حمله کند و باعث از بین رفتن امنیت آن شود، قیمت ارز دیجیتال به شدت کاهش پیدا می کند. همچنین باید گفت برای خود حمله کننده نیز خسارات سنگینی را به همراه خواهد داشت. بنابراین در اثبات سهام، اشخاص برای نشان دادن این که عاملی مخرب برای شبکه نیستند باید از طریق اختصاص قسمتی از دارایی ها این موضوع را ضمانت کنند.

اثبات انجام کار

اثبات کار با هدف جلوگیری از حمله به شبکه طراحی شده است. همچنین اثبات کار در شبکه ارز های دیجیتال که بلاک چینی جدا دارند مانند بیت کوین، لایت کوین، اتریوم و ... یک الگوریتم امنیتی محسوب می شود. همان طور که در اثبات سهام نیز به این نکته اشاره شد، شخصی که قصد حمله یا به دست گرفتن کنترل شبکه بر پایه اثبات انجام کار را دارد باید حده اقل 51 درصد از تمام قدرت پردازش شبکه را در اختیار داشته باشد. که این موضوع از نظر اقتصادی برای شبکه های بزرگی مانند بیت کوین امکان پذیر نیست.

اوروبروس (اثبات سهامی متفاوت)

به الگوریتم اثبات سهام کاردانو، اوروبروس (Ouroboros) گفته می شود. اوروبروس الگوریتم گرد آمده منحصر به فرد کاردانو بوده که توسط همان تیم گسترش پیدا کرده است. بلاک چین کاردانو زمان را به قسمت های کوچک تری به نام epoch تقسیم می کند. epoch نیز خود به قسمت های کوچک تری تقسیم می شود که به آن اسلات (slot) گفته می شود.

می توان گفت این دوره های زمانی مانند کارکنان یک کار خانه هستند که به صورت شیفتی کار می کنند؛ به این صورت که با تمام شدن یک دوره زمانی، دوره زمانی دیگر شروع به کار می کند. در کاردانو، اسلات ها محدوده زمانی متفاوتی را در بر می گیرند که امکان تغییر آن ها در الگوریتم وجود دارد.

هر اسلات یا دوره زمانی، دارای یک رهبر اسلات Slot Leader (SL) است. انتخاب رهبر به وسیله سهام داران و یا نود هایی که کوین تولید کرده اند انجام می گیرد. ایجاد و تایید تراکنش های بلاک هایی که برای افزودن به بلاک چین کاردانو هستند، از مسئولیت های رهبران اسلات است. با توجه به این موضوع که حده اقل 50 در صد از بلاک ها باید در یک دوره زمانی epoch تولید شوند؛ بنابر این اگر رهبری نتواند وظیفه خود را انجام دهد حق تولید بلاک ها از آن گرفته شده و رهبر اسلات بعدی باید این کار را انجام دهد.

دومین مجموعه سرمایه گذاران و مسئول اجرای پروتکل ها، تایید کنندگان ورودی (input endorse) هستند. رهبران اسلات تراکنش هایی را ایجاد می کنند، که باید به وسیله تایید کنندگان ورودی تصویب شود. گاه ممکن است در یک دوره زمانی مشخص، یک تا چند تایید کننده داشته باشیم. تایید کننده ای انتخاب خواهد شد که از کوین های بیشتری بر خوردار باشد. بنابر این کسی می تواند حق رأی بیشتری داشته باشد که از تعداد سکه ADA بیشتری برخوردار باشد. نتایج به دست آمده از تایید تراکنش ها باید بی طرفانه باشد. برای اطمینان کامل از این موضوع، سیستم انتخاب یا رأی گیری به صورت دو ورودی ایجاد شده است.

ورودی اول

ورودی اول دارای سیستم محاسباتی چند بخشی است. گروهی از سرمایه گذاران در شبکه محاسباتی را انجام می دهند و نتایج به دست آمده خود را با هم به اشتراک می گذارند.

ورودی دوم

این ورودی بر پایه توزیع سهام یا ثروت می باشد. نود هایی احتمال انتخاب رهبری اسلات را خواهند داشت که، از تعداد کوین های بیشتری برخوردار باشند.

پروژه کاردانو برای رفع مشکل مقیاس پذیری که برایشان از اهمیت بالایی برخوردار است، از تکنولوژی رینا (RINA) استفاده می کند. می توان گفت رینا یک نوع ساختار سازی نوینی برای شبکه ها بوده که هدف آن ایجاد شبکه ای است که دارای معیار های شفافیت، مقیاس پذیری، حریم خصوصی و... باشد. از امکاناتی که رینا در اختیارتان قرار می دهد می توان به ثابت نگه داشتن سرعت و هزینه مورد نیاز برای انجام تراکنش ها با وجود افزایش حجم تراکنش اشاره کرد.

کاردانو برای ارائه این امکان از یک ساختار دو لایه ای بهره گرفته است، که در ادامه آن ها را برای شما به طور کامل توضیح خواهیم داد.

  • لایه پرداختی کاردانو (CSL)
    CSL لایه اول پلتفرم کاردانو می باشد که به عنوان تراز اول دفتر کل عمل می کند. این لایه با استفاده از الگوریتم اثبات سهام باعث ایجاد بلاک های جدید و تایید تراکنش ها می شود. هدف لایه پرداختی کاردانو، پیشرفت پروتکل بیت کوین از نظر مقیاس پذیری است.
    در حقیقت مثل زمانی که کاربران اتریوم، اموال و یا دارایی های دیجیتالی خود را با هم مبادله می کنند، لایه پرداختی امکان ارسال و دریافت ADA در میان کاربران را ایجاد می کند.
  • لایه محاسباتی کاردانو (CCL)
    لایه دوم پلتفرم کاردانو CCL است.این لایه اطلاعاتی مبنی بر چگونگی انجام تراکنش ها را در اختیار شما قرار می دهد. لایه محاسباتی کاردانو امکان ایجاد قرارداد های هوشمند را به کاربران نمی دهد، زیرا به صورت کامل توسعه نیافته است.
    به دلیل جدا شدن لایه محاسباتی از لایه پرداختی، در لایه CCL کاربران در زمان برآورد معاملات می توانند اقدام به ایجاد قوانین مختلفی بکنند. برای مثال، می توانید دفتر کلی را ایجاد نمایید که تنها معاملاتی را انتخاب کند که حاوی اطلاعات املاک است. این کار باعث می شود تا امکانات در بلاک چین افزایش یابد.

قیمت کاردانو

به واحد ارزی کاردانو (Ada) گفته می شود. این ارز در 2 اکتبر 2017 (10 مهر 1396) در صرافی بیترکس که از بزرگترین صرافی ها در زمینه ارز های دیجیتال آن زمان بود، با قیمت هر واحد 0.02 شروع به کار کرد. در ابتدای سال 2018 میلادی قیمت کاردانو به بالاترین قیمت خود تا آن زمان یعنی 1.180 دلار رسید. رشد بالای ADA  به دلیل راه اندازی قرار داد های هوشمند و پیاده سازی فاز شلی بوده است.

بعد از به اوج رسیدن کاردانو، این ارز هم مانند سایر ارز های دیجیتال سقوط کرده و روند نزولی پیدا کرد. به دلیل طولانی شدن زمان روال نزولی آن، کاردانو لقب زمستان ارزهای دیجیتال را از آن خود کرد. سپس در سال 2019 رشد صعودی پیدا کرده و در زمان نگارش این مقاله، قیمت این ارز 2.9 دلار محاسبه شده است.

بیشتر بخوانید: نکاتی درباره ارزهای دیجیتال و پرفکت مانی

کیف پول های کاردانو

با این که رمز ارز کاردانو در جدول ارز های دیجیتال از رتبه بالایی برخوردار است، این سوال مطرح می شود که چرا کیف پول های کمی برای این ارز ارائه شده است.

Daedalus کیف پول رسمی کاردانو بوده که از مشکلات آن می توان به عدم ویژگی اتصال به شبکه و بلوک های همگام سازی، عدم رسیدن تراکنش به گیرنده و عدم نصب بر روی تلفن های همراه اشاره نمود. به غیر از Daedalus کیف پول های دیگری هم هستند که به کاربر امکان ارسال و دریافت، دخیره سازی واحد های Ada را بدون نیاز به دانلود بلاک چین می دهد. این کیف پول ها عبارتند از :

  • کیف پول سخت افزاری لجر (Ledger)
  • کیف پول سخت افزاری ترزور مدل تی (Trezor Model T)
  • کیف پول نرم افزاری اتمیک (Atomic)
  • کیف پول نرم افزاری یورویی (Yoroi)

نکته: حتما پیش از استفاده از کیف پول های ارز دیجیتال، از آن نسخه پشتیبان یا بک آپ تهیه کنید. با این کار از اطلاعات خود در برابر سرقت یا خرابی سیستم، حذف شدن کیف پول و... محافظت کرده اید. همچنین می توانید در هنگام بروز مشکل دارایی های خود را بازیابی کنید. در تهیه نسخه پشتیبان، کیف پول ها گروه 12 تایی از حروف انگلیسی را در اختیار شما قرار می دهند که باید آن ها را در جایی یادداشت کرده تا فراموش نکنید.

 بیشتر بخوانید: آشنایی با بهترین کیف پول های کاردانو (ADA)

چگونه می توان کاردانو خرید؟

اگر قصد خرید کاردانو دارید، بهترین کار مراجعه به سایت یکی از صرافی های معتبر ارز های دیجیتال است. شما به دو روش می توانید رمز ارز کاردانو را خریداری کنید:

  • روش خرید مستقیم
    روش خرید مستقیم این امکان را به شما می دهد تا بتوانید به صورت مستقیم از پول حساب بانکی خود برای خرید کاردانو، مانند سایر خرید ها استفاده کنید. این کار با واریز پول به وسیله بانک به یک حساب معاملاتی ارز رمز نگاری شده مثل Coinbase صورت می گیرد.
  • روش خرید غیر مستقیم
    از طریق خرید ارز رمز پایه می توانید کاردانو خریداری کنید که این همان روش خرید غیر مستقیم است. در این روش باید به صورت مستقیم ارز رمز نگاری شده مانند بیت کوین و یا اتریوم خریداری کنید پس از آن اتریوم و بیت کوین هایی را که خریداری کرده اید را با کاردانو تعویض کنید. حال سوالی که مطرح می شود این است که، چگونه می توان متوجه شد که کدام صرافی این امکان را به ما می دهد تا ارز انتخابی را با ارز داخلی خود خریداری کنیم؟ یکی از بهترین روش ها مراجعه به سایت perfectfa.com و جست و جو ارز رمز پایه مورد نظر خود است.