روش های خرید و فروش و معامله در بازار رمزارزها متفاوت است. هر کدام از روش های معاملاتی ریسک ها و خطرات خود را دارد و با توجه به میزان حرفه ای یا تازه کار بودن کاربران متفاوت خواهد بود. بسیاری از افراد و کاربران تازه کار در این بازار طمع کرده و برای کسب درآمدهای هنگفت یک شبه به یک سری معاملات اهرمی در بازار رمزارزها ورود می کنند و به دلیل عدم دانش و مهارت کافی بخش زیاد یا حتی به کلی سرمایه خود را از دست می دهند. به بیان دیگر معاملات اهرمی معاملاتی هستند که منجر به از دست رفتن کل سرمایه یا لیکوئید شدن آن می شوند. در چنین حالتی کاربر یک اهرم سنگین انتخاب کرده و به دلیل عدم توجه به اصول صحیح معاملاتی به طور کلی سرمایه اش را از دست می دهد. در ادامه این مطلب می خواهیم شما را با انواع شیوه های معامله در بازار رمزارزها آشنا کنیم.

تعریف اهرم یا لوریج در ارز دیجیتال

مفهوم لوریج یا اهرم در ارز دیجیتال یعنی امکان انجام معاملات لحظه ای با قرض گرفتن میزان سرمایه بیشتر از بروکرها و صرافی های ارز دیجیتال است. به عبارت دیگر این ابزار امکان انجام معامله برای سرمایه گذاران بیشتر از مقدار سرمایه ای که در اختیار دارند را فراهم می کند. بنابراین این ابزار امکان کسب سودهای هنگفت با سرمایه اندک را برای سرمایه گذاران فراهم می کند. در واقع اهرم در ارز دیجیتال بسیار مناسب تریدرهایی است که سرمایه زیادی در اختیار ندارند.

به طور مثال یک تریدر یا سرمایه گذار با دارایی 100 دلار قادر به انجام معامله تا 10x مارجین کند. به این مفهوم که دارایی او یعنی 100 دلار به 10 هزار دلار تبدیل می گردد. بنابراین افزایش میزان سرمایه منجر به افزایش حداکثر مارجین خواهد شد. اما در طرف مقابل نیز ریسک از دست دادن سرمایه شما را نیز بالا می برد. بنابراین احتمال اینکه دچار ضررهای هنگفتی شوید وجود دارد. بنابراین توصیه می کنیم معامله گران مبتدی و تازه کار از اهرم در معاملات خود استفاده نکنند.

کاربرد لوریج در ارز دیجیتال چیست؟

همانطور که توضیح دادیم اهرم در واقع نوعی دریافت وام در بازارهای مالی است و منجر به افزایش قدرت خرید شما در معاملات می شود. در ادامه با مهم ترین کاربردهای لوریج در ارز دیجیتال آشنا می شوید.

  • ترید ارز دیجیتال
    اهرم در ارز دیجیتال این امکان را برای کاربران فراهم می کند تا با سرمایه ای بیشتر از آنچه که در اختیار دارند، ترید انجام دهند.
  • استفاده برای بازار مشتقات مختلف رمزارزها
    امکان استفاده از اهرم در معاملات مارجین، قراردادهای فیوچرز یا آتی و توکن های اهرمی فراهم شده است.

لوریج یا اهرم در ارز دیجیتال

بیشتر بخوانید: منظور از معامله فیوچرز در ارز دیجیتال چیست؟

آشنایی با انواع روش های معامله در بازار رمزارزها

می خواهیم شما را با انواع روش های معامله در بازار رمزارزها آشنا کنیم. پس از آگاهی از انواع شیوه های ممکن بهتر قادر به انتخاب روش مناسب برای معامله با در نظر گرفتن شرایط خود خواهیم داشت.

انواع روش های معامله عبارتند از:

  • معاملات مارجین (Margin trading)
    یکی از روش های خرید و فروش و معامله ارزهای دیجیتال محسوب می گردد که سرمایه آن توسط یک شخص ثالث تامین می گردد. در این روش معامله بر خلاف معاملات اسپات، معامله گران قادر به استفاده از اهرم ها و کسب سود بیشتر را دارند. هم اکنون اکثر صرافی های ارز دیجیتال امکان انجام معاملات مارجین را برای کاربران خود فراهم کرده اند. معاملات مارجین علاوه بر امکان سود زیاد ممکن است خسارت زیادی را برای کاربران خود به وجود آورند.
  • معاملات اسپات ( Spot Trading)
    یکی از انواع معاملات قابل انجام در بازار رمزارزها معاملات اسپات یا نقطه ای نام دارند. این معاملات فرآیند خرید و فروش به محض ثبت سفارش خرید یا فروش انجام می شود. تسویه حساب در این معامله کاملا لحظه ای انجام می شود. قیمت معامله در اسپات تریدینگ دقیقا بر حسب قیمت لحظه ای آن دارایی در زمان انجام معامله حساب می گردد.
  • معاملات آتی (Futures)
    معامله فیوچرز یا آتی از دیگر روش های معاملات رمزارزها به شمار می رود و مربوط به آینده است. یعنی معامله میان دو نفر در زمان حال یا گذشته انجام شده اما موقع سررسید آن در تاریخ معینی در آینده رخ می دهد. به منظور آشنایی بهتر با این شیوه معامله مثال زیر را در نظر بگیرید:

در نظر بگیرید برای یک پروژه می خواهید کالای X را خریداری کنید.احتمال می دهید که در سه ماه آینده به این کالا برای پروژه خود نیاز دارید اما اگر صبر کنید تا سه ماه دیگر قیمت آن افزایش می یابد. برای در امان ماندن از نوسانات بهترین راهکار انتخاب روش معامله فیوچرز یا آتی است. در این شیوه معامله فروشنده تعهد می دهد که کالای مورد نظر را با قیمت حال حاضر آن در یک تاریخ مشخص (مثلا سه ماه آینده) به شما تحویل دهد. اما هزینه آن در زمان عقد قرارداد توسط خریدار پرداخت می شود. در این صورت دو حالت ممکن است رخ دهد:
احتمال دارد سه ماه بعد قیمت آن کالا افزایش یافته باشد اما شما به دلیل عقد قراداد قیمت کمتری پرداخت کرده باشید و سود خوبی به دست آورید.
در حالت دوم ممکن است قیمت کالا افت پیدا کند و در این صورت شما متضرر می شوید. بنابراین در حالت کلی سود و زیان در این روش معامله وابسته به پیش بینی های درست از افزایش یا کاهش قیمت هاست.
در این نوع معامله نیز امکان استفاده از اهرم های معاملاتی وجود دارد و در بسیاری از صرافی های معتبر این امکان برای کاربران فراهم شده است.

بیشتر بخوانید: معاملات نقدی یا اسپات تریدینگ چیست؟

مزایای معاملات لوریج ارز دیجیتال

  • کسب سودهای زیاد
    می توان گفت اصلی ترین مزیت معاملات اهرمی بالا رفتن میزان سود معامله گر است. به طور مثال شما بخشی از پول را درون حساب خود ذخیره می کنید. سپس از طریق اهرم در ارز دیجیتال آن مقدار را در ضریب های موجود ضرب می کنید. پس از اینکه مبلغ مورد نیاز را قرض گرفتید به معامله ورود کرده و سود شما بیشتر خواهد شد.
  • توانایی خرید بیشتر
    معاملات لوریج دار این امکان را برای کاربران خود فراهم می کنند تا توانایی خرید بیشتری داشته باشند. بنابراین سرمایه گذار قادر به خرید در مقیاس بزرگتر و متنوع تر است.
  • بالا رفتن انعطاف پذیری
    شما می توانید در معاملات لوریج دار با مقدار کمی سرمایه سود زیادی به دست آورید.
  • گسترش حساب
    بهترین مزیت معاملات اهرمی ارز دیجیتال را می توان سرعت افزایش دارایی کاربران دانست. در حالت معمولی معامله گران به سختی قادر به افزایش دارایی خود خواهند بود. اما در صورت خرید ارز دیجیتال با اهرم می توانند رشد حساب خود را مشاهده کنند.

معایب معاملات لوریج

  • استراتژی دارای ریسک بالا
    معاملات اهرمی قادر به افزایش سود و بازدهی سرمایه گذار می شوند. اما از طرفی احتمال ریسک بالا و به وجود آمدن خسارت شدید به سرمایه گذار نیز در آنها وجود دارد. به همین خاطر توصیه می گردد حتی الامکان از لوریج های بالای 100 استفاده نشود.
  • روش معاملاتی نامناسب برای افراد معامله گر با تحمل ریسک پایین
    نوسانات بازار رمزارزها بسیار زیاد بوده و قابل پیش بینی نیست. خرید ارز دیجیتال با روش لوریج تنها مناسب معامله گرانی است که قادر به تحمل ریسک های بالای معامله هستند.
  • روش معاملاتی نامناسب برای افراد تازه وارد
    به کاربردن اهرم در معامله ارز دیجیتال نیاز به دانش و مهارت زیادی دارد. بنابراین افراد تازه وارد و مبتدی بهتر است از این روش برای معاملات خود استفاده نکنند.

مزایا و معایب معاملات لوریج

بیشتر بخوانید: معرفی کامل صرافی ارز دیجیتال بایننس

دلایل استفاده از لوریج در سرمایه گذاری ارز دیجیتال

  • برخی از دارایی های ارز دیجیتال مانند NFT ها قیمت بالایی داشته و تمامی کاربران قادر به خرید آنها نیستند. به همین خاطر بسیاری از افراد از لوریج یا اهرم استفاده می کنند.
  • یکی از دلایل مهم استفاده از لوریج این است که سرمایه گذار تمایلی به استفاده از کل سرمایه خود در یک رمزارز ندارد. به همین خاطر با هزینه کمتر و از طریق اهرم های معاملاتی به یک موقعیت ورود می کند. و باقی مانده دارایی خود را برای کار دیگری استفاده می کند.
  • لوریج در واقع روش است که منجر به بالا رفتن سود سرمایه گذاران می شود. به بیان دیگر انها قادر هستند سود بالقوه خود را تا چندین برابر با لوریج افزایش دهند.

معاملات لوریج در ارز دیجیتال

بهترین صرافی های اهرم ارز دیجیتال

در این بخش می خواهیم شما را با صرافی ها و پلتفرم های خرید و فروش رمزارز آشنا کنیم.

بایننس

این صرافی در سال 2017 راه اندازی شد و پس از آن رشد بزرگی را تجربه کرد و در حال حاضر تبدیل به یکی از محبوب ترین و بزرگ ترین پلتفرم های مبادلاتی ارزهای دیجیتال شد. در این صرافی در هر لحظه تعداد 1.4 میلیون تراکنش انجام می شود. کاربران می توانند برای انجام معاملات خود از اهرم یا لوریج استفاده کنند. این پلتفرم رابط کاربری ساده و راحتی دارد و به همین خاطر بیشترین استفاده را در میان تریدرها دارد.

ویژگی های صرافی بایننس

  • امکان قابلیت مدیریت سفارش ها
  • امکان معامله بیش از 200 ارز دیجیتال
  • امکان کسب سود از طریق سرمایه گذاری در حساب های بایننس
  • دارای لوریج 10xs و 125xs
  • نرخ قابل توجه واریز و دریافت
  • پلتفرم پیشتاز رمزارزها

FTX

یکی از بهترین پلتفرم های ارز دیجیتال پیشرفته به شمار می رود. صرافی FTX در سال 2019 راه اندازی شد. این صرافی این امکان را برای کاربران خود فراهم کرده است که سرمایه خود را بیمه کرده و از نقدینگی بالا استفاده کنند. این پلتفرم در آمریکا پشتیبانی می گردد و بنابراین کاربران آمریکایی لازم است به سایت FTX.US استفاده کنند.

مهم ترین ویژگی های اف تی ایکس

  • قابلیت فیوچرز
  • دارای امکان ارائه حجم بالا در اهرم توکن ها
  • قابلیت دسترسی بدون احراز هویت
  • دارای نرم افزار موبایل و کامپیوتر پیشرفته
  • امکان برداشت مبلغی تا 2000 دلار در روز

بیشتر بخوانید: قرارداد هوشمند در ارز دیجیتال چیست؟

بای بیت

در سال 2018 پلتفرم بای بیت در سنگاپور راه اندازی گردید. در حال حاضر این پلتفرم دارای بیش از 2 میلیون کاربر فعال است. بهترین گزینه برای استفاده از بیشترین میزان نقدینگی صرافی بای بیت و بایننس هستند. دسترسی به این صرافی برای کاربران بسیار ساده و از طریق اپلیکیشن موبایل با رابط کاربری ساده است. امکان استفاده از بیمه سرمایه برای جلوگیری از شکست در معاملات این صرافی وجود دارد.

مهم ترین ویژگی های بایت بیت

  • قابلیت پشتیبانی 24 ساعته با چندین زبان گوناگون
  • دارای میزان لوریج تا 100x
  • فاقد هر گونه خطای سرور
  • امکان ایجاد حد ضرر و حد سود با یک کلیک
  • دارای ابزار مدیریت ریسک
  • دارای گارانتی بازگشت سرمایه در صورت وقوع خرابی سرور
  • رشد سریع
  • امکان پردازش تعداد 100 هزاز معامله در لحظه

جمع بندی

در معاملات ارز دیجیتال از سه روش رایج معاملات نظیر اسپات، مارجین یا فیوچرز استفاده می گردد. با استفاده از اهرم های معاملاتی در این بازار می توان به سرمایه خود ضریب دهیم و از این طریق سودهای هنگفتی کسب کنیم یا متضرر شویم. نکته حائز اهمیت در استفاده از اهرم ها این است که پیش از ورود به معاملات اهرمی لازم است در رابطه با تحلیل و مدیریت سرمایه دانش و مهارت لازم را کسب کنیم. صرافی هایی که به شما معرفی کردیم امکان انجام معاملات لوریج را فراهم می کنند. این صرافی ها با مبالغ بالایی از سرمایه فعالیت کرده لذا ریسک سرمایه گذاری در آنها بالاست. بنابراین لازم است با دانش کافی و اطمینان وارد این پلتفرم ها شویم. اما موضوع حائز اهمیت در این صرافی ها رعایت موارد امنیتی مانند احراز هویت دو عاملی است.