افراد فعال در حوزه رمزارزها حتما با نام نهنگ ها یا وال کریپتو آشنایی دارند. این دسته از افراد روی تغییر قیمت رمزارزها تاثیر بسزایی دارند. در ادامه این مطلب تصمیم داریم شما را با نهنگ های بازار رمزارزها و نحوه تاثیر آنها روی بازار کریپتو آشنا کنیم. به منظور شناسایی نهنگ ها لازم است این مطلب را تا انتها دنبال کنید.

به چه کسی نهنگ ارز دیجیتال می گویند؟

افرادی که بیشترین دارایی از یک رمزارز را در بازار کریپتوکارنسی در اختیار دارند نهنگ آن رمزارز شناخته می شوند. به طور نمونه ساتوشی ناکاموتو به عنوان خالق بیت کوین شناخته شده است و مقداری حدود یک درصد از کل بیت کوین ها را در اختیار دارد. یعنی چیزی معادل یک میلیون بیت کوین. در رابطه با هر کدام از رمزارزها به غیر از بیت کوین در صورتی که شخصی دارنده بیش از یک درصد از کل عرضه آن رمزارز باشد به عنوان نهنگ آن رمزارز شناخته می شود. زیرا با هر خرید و فروش حجم بالایی از آن روی قیمت رمزارز تاثیر مستقیمی می گذارد. نهنگ ها بدون امکان ردیابی در بازار منجر به دست کاری قیمت ها می شوند و به منظور افزایش دارایی خود نوسانات زیادی را منجر می شوند.

مهم ترین ویژگی نهنگ ها در بازار رمزارزها

نهنگ ها یا وال های ارز دیجیتال از یک سری ویژگی هایی برخوردارند. در ادامه با این ویژگی ها آشنا خواهید شد. 

  • کل سرمایه دیجیتال خود را وارد یا خارج بازار نمی کنند.
  • با وجود اینکه حجم زیادی از یک دارایی را در اختیار دارند اما قابل شناسایی نبوده و هیچ نشانی از خود برجای نمی گذارند.
  • بر اساس تعاریف گفته شده نهنگ ها تنها افراد خاصی هستند که دارایی بالایی از یک رمزارز را در اختیار دارند. بنابراین تمامی کاربران نمی توانند نهنگ باشند.
  • نهنگ ها در دنیای امروز در بازار رمزارزهایی نظیر بیت کوین و اتریوم حضور دارند اما با این حال به کل بازار رمزارزها اشترف داشته و تمامی روندهای رشد و ریزش بازار را به طور دقیق رصد می کنند و در وقت مناسب با سرمایه لازم وارد این بازار ها می شوند.
  • نهنگ ها یا وال های ارز دیجیتال کاملا هوشمندانه و زیرکانه عمل کرده و منجر به دستکاری قیمت ها در بازار می شوند. بنابراین افرادی با سابقه و حرفه ای هستند.

مهم ترین ویژگی نهنگ ها

بیشتر بخوانید: دیفای چیست؟

نحوه تاثیر نهنگ ها در بازار رمزارزها

تا اینجا به طور کامل با مفهوم نهنگ در بازار رمزارزها و ویژگی های نهنگ ها آشنا شدید. در ادامه می خواهیم با نحوه تاثیر نهنگ ها در حوزه کریپتوکارنسی آشنا شویم:

  • پامپ یا افزایش قیمت
    نهنگ ها دائما در حال خرید رمزارز نیستند. در برخی زمان ها تصمیم می گیرند دارایی خود را وارد بازار کرده و بالاتر از قیمت واقعی به فروش برسانند. این اتفاق نشان می دهد یک رمزارز نظیر تتر آینده رو به رشدی دارد. لذا بسیاری از کاربران تازه کار و دارای تجربه کم اقدام به خرید ارز مورد نظر کرده و نهنگی که تتر را وارد بازار کرده موفق می شود تتر را با قیمتی بالاتر از قیمت واقعی خود به فروش برساند.
  • دامپ یا کاهش قیمت
    هنگامی که نهنگ یک رمزارز قصد دارد کل دارایی های مربوط به یک رمزارز را با قیمتی کمتر از قیمت بازار بفروشد اما می داند کاربران امکان خرید کل دارایی وی را ندارند. حجم زیادی از یک رمزارز را وارد بازار کرده و این اتفاق منجر به افزایش عرضه در مقابل تقاضا شده و قیمت رمزارز مورد نظر به شدت افت می کند. این اتفاق اصطلاحا دامپ نامیده می شود.
    پس از دامپ یا کاهش قیمت رمزارز مجددا نهنگ اقدام به خرید حجم بالایی از آن کرده و کل دارایی خود را با قیمت بسیار پایین به صورت یکجا از بازار بیرون می کشد.

تاثیر نهنگ ها در بازار رمزارزها

آشنایی با شیوه معاملات نهنگ ها

یکی از کارهای زیرکانه نهنگ ها این است که آنها تمام سرمایه خود را وارد یک بازار یا یک صرافی نمی کنند. در ادامه با روش های معاملات نهنگ ها در بازار رمزارزها آشنا خواهید شد.

معامله کیف پول به کیف پول

یکی از شیوه های معاملات بدون دخالت صرافی ها که معمولا میان نهنگ ها اتفاق می افتد معامله کیف پول به کیف پول است. در این روش جا به جایی قیمت رمزارز در بازه زمانی کوتاه مدت خیلی دچار تغییر نمی شود.

معامله صرافی به کیف پول

در حالت کلی کیف پول ها دارای امنیت بیشتری نسبت به صرافی ها بوده و بنابراین نهنگ ها معمولا برای نگهداری دارایی های خود از کیف پول های سخت افزاری استفاده می کنند. زمانی که حجم زیادی از یک رمزارز از یک صرافی به کیف پول منتقل گردد میزان عرضه و تقاضای بازار را تحت تاثیر قرار داده و قیمت آن رمزارز افزایش یافته یا به اصطلاح پامپ می شود. زمانی که نهنگ ها متوجه می شوند شرایط مساعد نیست حجم زیادی از استیبل کوین ها را از صرافی به کیف پول منتقل می کنند. به طور کلی می توان گفت معامله صرافی به کیف پول منجر به پامپ شدن بازار می شود.

معامله خارج از صرافی(OTC)

این شیوه معامله کاملا مستقیم و بدون هیچ گونه واسطه ای انجام می شود. به بیان دیگر معامله در خارج از صرافی و یا کارگزاری اتفاق می افتد.  OTC معمولا به معاملات با حجم بالا اطلاق می گردد. چیزی که دو طرف معامله موظف به رعایت آن هستند مفاد قراردادهای عدم افشاست.

معامله صرافی به صرافی

گاها ممکن است قیمت یک رمزارز در دو صرافی متفاوت باشد. نهنگ ها از این فرصت استفاده کرده و به دنبال کسب سود خود از جا به جایی سرمایه میان این دو صرافی هستند.

بنابراین یکی از فرصت های مناسب برای نهنگ ها اختلاف قیمت یک رمزارز در دو صرافی است.

معامله کیف پول به صرافی

وقتی که نهنگی تصمیم به فروش و مبادله یک رمزارز داشته باشد از معامله کیف پول به صرافی استفاده می کند. در این روش نهنگ حجم زیادی از رمزارز را به صرافی وارد کرده و این اتفاق منجر به افزایش نقدینگی صرافی می گردد. این کار منجر به پایین  آمدن قیمت رمزارزی که با حجم بالا وارد صرافی شده می شود و دامپ اتفاق می افتد.

نهنگ ها در بازار رمزارزها

بیشتر بخوانید: آنچه باید درباره صرافی های ارز دیجیتال بدانید!

آشنایی با انواع نهنگ ها در بازار رمزارزها

در بازار رمزارزها نهنگ ها گروه خاصی نیستند. در ادامه با انواع نهنگ ها آشنا خواهیم شد:

صرافی ها

صرافی ها به عنوان اولین نهنگ بازار رمزارزها شناخته می شوند. زیرا دارایی هزاران نفر از افراد در اختیار این پلتفرم ها قرار دارد. بنابراین در واقع صرافی ها صاحب میلیون ها رمزارز نظیر بیت کوین هستند.

ثروتمندان

کسانی که سرمایه بسیار زیادی دارند و قادر به خرید حجم زیادی از یک رمزارز هستند نیز جزو نهنگ ها به شمار می روند. برخی از این افراد در جهان شناخته شده هستند. در ادامه تعدادی از آنها را به شما معرفی می کنیم. تعداد زیادی از این افراد در روزهای اولیه عرضه هر رمزارز اقدام به خرید آن با قیمت های پایین کرده اند. اکنون با افزایش قیمت این رمزارزها سود کسب کرده و دارایی زیادی در اختیار دارند.

مشهورترین نهنگ های ارز دیجیتال

از جمله مشهورترین نهنگ های ارز دیجیتال می توان اسامی زیر را نام برد:

  • ژانگ پنگ ژائو: صرافی بایننس به عنوان بزرگ ترین صرافی ارز دیجیتال جهان حدود 2 میلیارد دلار رمزارز در خود ذخیره کرده است. ژانگ پنگ ژائو مدیر این صرافی بوده و یک نهنگ ارز دیجیتال به شمار می رود.
  • ساتوشی ناکاموتو: خالق بیت کوین که بیش از یک میلیون بیت کوین در اختیار داشته و به صورت ناشناس فعالیت می کند.
  • برادران وینکلواس: بنیانگذاران صرافی ارز دیجیتال GEMINI که در سال 2013 مالک مقدار 120 هزار بیت کوین بودند. در واقع مالک یک درصد کل بیت کوین های استخراج شده در آن تاریخ بودند.
  • بری سیلبرت: این شخص بنیانگذار و مدیر عامل شرکت DCG فعال در حوزه توسعه خدمات مالی و بلاکچین است و دارایی او حدود یک و نیم میلیارد دلار محاسبه شده است.

مزیت های وجود نهنگ ها در بازار رمزارزها

در بلاکچین هایی که از الگوریتم اثبات سهام بهره می برند، نهنگ ها به دلیل دارا بودن دارایی های بیشتر از قدرت رای دهی بالاتری برخوردارند. بنابراین می توان گفت انگیزه زیادی برای قدرت گرفتن شبکه و مشارکت در رای گیری ها دارند. این از مزیت های وجود آنهاست.

معایب وجود نهنگ ها

امکان دستکاری بازار به دلیل دارا بودن حجم بالای سرمایه و حرکت بازار به سمت متمرکز بودن که با ماهیت غیرمتمرکز بودن بلاکچین تناقض دارد. این از بزرگ ترین معایب نهنگ ها در حوزه رمزارزها به شمار می رود. اما اکنون یک سری سایت به منظور تحلیل عملکرد نهنگ ها طراحی و راه اندازی شده اند. بنابراین شرکت های بزرگ و رهبران فعال در این حوزه ها لازم است از امکانات موجود به درستی استفاده نموده و قادر به پاسخگویی به مردم باشند.

بیشتر بخوانید: پامپ و دامپ در ارز دیجیتال چیست و چگونه رخ می دهد؟

جمع بندی

در این مطلب دانستیم نهنگ های ارز دیجیتال چه کسانی هستند و چگونه بازار را تحت تاثیر قرار می دهند. وال ها یا نهنگ های بازار رمزارزها افراد یا سازمان هایی هستند که سرمایه هنگفتی در اختیار داشته و قادر به دستکاری بازار هستند. بنابراین تاثیر بسیار زیادی در روند بازار دارند. وجود نهنگ ها در بازار ارزهای دیجیتال در کنار سود می توان زیان آور باشد. برای تبدیل شدن به نهنگ یک رمزارز لازم است حجم زیادی از آن رمزارز را مثلا 1000 بیت کوین در اختیار داشته باشید.