اگر جزو افراد فعال در حوزه کریپتوکارنسی هستید حتما نام اتریوم را زیاد شنیده اید. اما آیا تا بحال نام اتریوم کلاسیک به گوشتان خورده است؟ ما قصد داریم در این مطلب به صورت کامل شما را با اتریوم کلاسیک آشنا کنیم. در حالت کلی اتریوم کلاسیک دارای یک ساختار محاسباتی متن باز بر بستر بلاکچین است که از قراردادهای هوشمند پشتیبانی می کنند. به منظور کسب اطلاعات بیشتر در مورد اتریوم کلاسیک این مطلب را تا انتها دنبال کنید.

آشنایی با ارز دیجیتال اتریوم کلاسیک ETC  

به صورت کاملا خلاصه و مختصر می توان گفت اتریوم کلاسیک یک هاردفورک از اتریوم محسوب می گردد که در سال 2016 راه اندازی شد. این نوع اتریوم همانند یک شبکه دارای قرارداد هوشمند امکان پشتیبانی از برنامه های غیرمتمرکز Dapp را فراهم می کند. این پلتفرم دارای توکن بومی ETC است. اتریوم کلاسیک تفاوت های عمده ای با اتریوم دارد. می توان گفت اتریوم کلاسیک در واقع یک پلتفرم رمزنگاری توزیع شده غیرمتمرکز بر بستر بلاکچین است که امکان اجرای قراردادهای هوشمند را فراهم می کند. اتریوم کلاسیک در اثر هک شبکه در سال 2016 به وجود آمد.

تاریخچه پیدایش اتریوم کلاسیک

همانطور که گفتیم اتریوم کلاسیک فورک ارز دیجیتال اتریوم است که در سال 2016 ایجاد شد. در همان سال یک کمپین برای عرضه اولیه اتریوم کلاسیک شکل گرفت و طی آن چیزی معادل 150 میلیون دلار جمع آوری گردید. به همین خاطر اتریوم کلاسیک عنوان دومین عرضه بزرگ تاریخ را از آن خود کرد. پس از مدتی هکرها یک نقص امنیتی کشف کردند و توانستند مبلغ 50 میلیون دلار از این کمپ به سرقت ببرند.  این موضوع منجر به از دست رفتن بخشی از اعتبار و امنیت اتریوم شد و به همین خاطر آسیب شدیدی به جامعه ارز دیجیتال اتریوم وارد کرد.  بنابراین قیمت اتریوم پس از انتشار خبر سرقت آن دچار افت شدید قیمت گردید.

توسعه دهندگان اتریوم برای برگردانندن سرمایه سرمایه گذاران یک فورک سخت ایجاد کردند. فورک جدید از بلاکچین اتریوم منجر به غیرفعال کردن تراکنش های صورت گرفته توسط هکرها شد. این اتفاق تا حدی توانست بخشی از سرمایه کاربران را به آنها برگرداند. فورک سخت مورد نظر روی بلاک 192000 اتریوم رخ داد و اتریوم کلاسیک یا ETC را پدید آورد. ارز دیجیتال اتریوم علاوه بر اینکه به عنوان یک رمزارز امکان سرمایه گذاری را برای کاربران فراهم می کند دارای یک ساختاری برای کدنویسی، اجرا و تولید برنامه های غیرمتمرکز و قراردادهای هوشمند است.

اتریوم کلاسیک چیست

بیشتر بخوانید: بلاکچین اتریوم و ارز دیجیتال ETH چیست؟

مهم ترین اهداف اتریوم کلاسیک

اصلی ترین هدف پروژه اتریوم کلاسیک تبدیل شدن آن به یک شبکه جهانی پرداخت به کمک قراردادهای هوشمند به گونه است که بتواند کاملا مستقل از حاکمیت متمرکز عمل کند. از دیگر اهداف این رمزارز می توان حفظ ارزش آن را نام برد.

مزایای اتریوم کلاسیک

برای اینکه بتوان بهتر در مورد سرمایه گذاری روی اتریوم کلاسیک تصمیم گیری کرد بهتر است با مزایای سرمایه گذاری روی آن آشنا شویم.

  • غیرمتمرکز
  • ارزان تر از اتریوم
  • پشتیبانی از قراردادهای هوشمند و dApps
  • سرمایه گذاری خوب در طولانی مدت
  • در تلاش برای همکاری با اتریوم
  • حمایت ارز ETC توسط شرکت IOHK کاردانو

معایب اتریوم کلاسیک

  • استقبال درصد زیادی از سرمایه گذاران و کاربران از اتریوم به جای اتریوم کلاسیک
  • عدم پشتیبانی اتریوم کلاسیک (ETC) توسط تیم توسعه دهنده اصلی اتریوم
  • عدم سازگاری اتریوم کلاسیک با اتریوم
  • غیرفعال بودن اتریوم کلاسیک
  • ناامن بوده و زیاد مورد هک و حمله قرار گرفته است.
  • تمامی به روزرسانی های روی شبکه بلاکچین اتریوم روی آن اعمال نمی شود.

اتریوم کلاسیک چیست

تفاوت اتریوم با اتریوم کلاسیک

بین این دو رمزارز یک سری تفاوت هایی وجود دارد. در ادامه با این تفاوت ها آشنا خواهید شد:

1. بازار

هر دو ارز دیجیتال اتریوم و اتریوم کلاسیک دارای عرضه تقریبا یکسانی هستند. اتریوم در بازار رمزارزها در رده دوم قرار گرفته است، در خالی که اتریوم کلاسیک پس از فورک به رده های پایین تر بازار نزول کرد.

2. ماینینگ

هر دو ارز دیجیتال اتریوم و اتریوم کلاسیک از یک الگوریتم اثبات کار برای انجام عملیات ماینینگ یا استخراج بهره می برند. در این صورت امکان استخراج آنها با استفاده از یک سخت افزار استخراج وجود دارد. میزان سود حاصل از ماینینگ در هر دو رمزارز یک اندازه است. امکان استخراج اتریوم کلاسیک به راحتی با دستگاه های ASIC وجود دارد. اما در اتریوم با اجرای الگوریتم ProgPow تنها امکان استخراج با کارت گرافیک (GPU) ممکن بود.

از طرفی اتریوم در تلاش است به جای استفاده از الگوریتم اثبات کار برای ماینینگ از اثبات سهام استفاده کند. در این صورت افراد برای کسب درآمد از شبکه نیازی به مصرف برق زیاد و استفاده از سخت افزار نخواهند داشت. آنها کافیست رمزارز اتریوم را خریداری کرده و به شبکه اختصاص دهند. در این صورت شبکه اتریوم سریع تر و بهینه تر از اتریوم کلاسیک خواهد شد. اما اتریوم کلاسیک چنین قصدی ندارد.

عرضه اتریوم کلاسیک محدود به 210 میلیون واحد است، در حالی که اتریوم هنوز تعداد واحد مشخصی برای آن تعیین نشده است. اتریوم کلاسیک از امنیت پایین تری نسبت به اتریوم برخوردار است و دلیل آن این است که هش شبکه یا همان قدرت پردازش اختصاص داده شده ماینرها به شبکه اتریوم کلاسیک پایین تر از اتریوم است. آخرین به روزرسانی صورت گرفته در شبکه اتریوم کلاسیک تحت عنوان هاردفورک آتلانتیس امکان تعامل میان اتریوم و اتریوم کلاسیک را فراهم کرده است. علاوه بر این امکان انجام تراکنش ها به صورت ناشناس نیز به آن اضافه شده است.

تفاوت اتریوم و اتریوم کلاسیک

3. برنامه های غیرمتمرکز

یکی از توسعه دهندگان اصلی اتریوم کلاسیک اعلام کرده پس از وقوع فورک بیش از 90 درصد برنامه های غیرمتمرکز به اتریوم انتقال داده شد. بنابراین تعداد برنامه های غیرمتمرکز روی اتریوم در مقایسه با اتریوم کلاسیک بیشتر است. همچنین به دلیل عدم وجود ابزارهای توسعه گوناگون روی اتریوم کلاسیک، برنامه نویسی آن سخت تر است. به طور نمونه توسعه دهندگان اتریوم امکان بهره مندی از متامسک و دیگر افزونه های توسعه را دارند اما توسعه دهندگان اتریوم کلاسیک امکان دسترسی به چنین چیزی را ندارند.

بیشتر بخوانید: الگوریتم اثبات سهام چیست و چه مزیت هایی دارد؟

عملکرد اتریوم کلاسیک چگونه است؟

اتریوم و اتریوم کلاسیک هر دو کارکردی شبیه به هم دارند. با این حال قیمت اتریوم از اتریوم کلاسیک بیشتر است. هر دو آنها با زبان برنامه نویسی سالیدیتی نوشته شده اند. از جمله شباهت های این دو اتریوم می توان زمان ایجاد بلاک، سایز بلاک و پاداش بلاک را نام برد.

صرافی های پشتیبان کننده اتریوم کلاسیک

اتریوم کلاسیک هم اکنون توسط صرافی های زیادی پشتیبانی می گردد. در ادامه می خواهیم شما را با برخی از این صرافی ها آشنا کنیم.

  • بایننس
  • کوکوین
  • هیت بی تی سی
  • بیت مکس
  • بیترکس
  • اوکس
  • کوینکس
  • و...

معرفی کیف پول های اتریوم کلاسیک

به منظور ذخیره و نگهداری دارایی های دیجیتالی مانند اتریوم کلاسیک همانند دیگر رمزارزها نیاز به استفاده از کیف پول های ارز دیجیتال خواهید داشت. اما توجه داشته باشید هر کیف پول تنها از تعدادی رمزارز پشتیبانی می کند. در ادامه می خواهیم شما را با کیف پول هایی که از رمزارز اتریوم کلاسیک پشتیبانی می کنند آشنا کنیم:

  • کیف پول سخت افزاری Ledger Nano S
  • کیف پول نرم افزاری Jaxx
  • کیف پول رسمی The Emerlad Wallet

کیف پول های اتریوم کلاسیک

آیا امکان استخراج ارز دیجیتال اتریوم کلاسیک وجود دارد؟

در حوزه کریپتوکارنسی برای به دست آوردن یک رمزارز کافیست آن را خریداری کرده و یا در صورت قابلیت استخراج آن را استخراج نمایید. رمزارزهایی مانند اتریوم کلاسیک که از الگوریتم اثبات کار(PoW) بهره می برند قابلیت استخراج دارند. بنابراین با استفاده از ماینرها و سخت افزارهای مناسب می توان این رمزارز را استخراج نمود. در نظر داشته باشید امکان استخراج اتریوم کلاسیک با استفاده از GPU وجود دارد. همچنین در صورت در اختیار داشتن یک دستگاه سخت افزاری قدرتمند با کارت گرافیک AMD یا NVIDIA قادر به استخراج این رمزارز خواهید بود.

آینده اتریوم کلاسیک

بر اساس روند قیمتی توکن رمزارز اتریوم به نظر می رسد این رمزارز پایدار باقی بماند. توکن اتریوم کلاسیک از زمان پیدایش خود در سال 2016 تا 2017 توانست بیش از 1600 درصد سود به کاربران خود بدهد.

آینده اتریوم کلاسیک

بیشتر بخوانید: استخراج یا ماینینگ ارز دیجیتال چیست؟

جمع بندی

همانطور که مطالعه کردید اتریوم کلاسیک یک هاردفورک از اتریوم است که در سال 2016 راه اندازی شد. اتریوم کلاسیک با وجود شباهت های بسیار با اتریوم، تفاوت هایی با آن دارد. در این مطلب به مقایسه این دو ارز دیجیتال پرداختیم.  اتریوم کلاسیک می تواند گزینه خوبی برای سرمایه گذاری باشد اما لازم است قبل از اقدام برای سرمایه گذاری روی آن کامل در مورد آن تحقیق کنید.