به ازای هر 210 هزار بلاک جدیدی که در بلاکچین بیت کوین تولید می شود به طور میانگین هر 4 سال یکبار میزان پاداش ماینرها برای افزودن بلاک جدید به بلاکچین نصف می گردد.(به عبارت دیگر 50 درصد کاهش می یابد.) هدف از هاوینگ کنترل تورم بیت کوین بوده که توسط ساتوشی ناکاموتو خالق بیت کوین در این شبکه قرار گرفته است.

با توجه به اینکه فرآیند هاوینگ منجر به نصف شدن عرضه بیت کوین های جدید می شود، این اتفاق در گذر زمان منجر به افزایش ارزش قیمت بیت کوین می گردد. برای درک بهتر مفهوم هاوینگ بیت کوین این مطلب را تا انتها دنبال کنید.

هاوینگ بیت کوین چیست؟

ماینرها به منظور تایید تراکنش های بیت کوین و ایجاد امنیت در آن، قدرت پردازش دستگاه های سخت افزاری خود را طی فرآیند استخراج به شبکه ارائه می دهند. این کار نیاز به مصرف برق زیاد و حل معادلات پیچیده ریاضی خواهد داشت. در ازای این کار شبکه بلاکچین بیت کوین مقداری بیت کوین تولید کرده و به استخراج کنندگان می دهد. میزان پاداش دریافتی استخراج کنندگان هر 4 سال یکبار توسط هاوینگ نصف می گردد.

دو مورد از قوانین مهمی که خالق بیت کوین ساتوشی ناکاموتو روی آن تاکید داشت عبارتند از:

  • محدود بودن موجودی بیت کوین به 21 میلیون واحد
  • کاهش 50 درصدی تعداد بیت کوین های تولید شده به ازای هر بلاک پس از هر 210 هزار بلاک

هاوینگ مخفف عبارت (halving) است که در آن حرف “L” تلفظ نمی گردد.

هاوینگ بیت کوین چیست

بیشتر بخوانید: ارز دیجیتال بیت کوین چیست و مزایای سرمایه گذاری روی بیت کوین کدام است؟

هاوینگ چه زمانی رخ می دهد؟

همانطور که می دانید در هر ساعت تعدادی حدود 6 بلاک به طور میانگین ایجاد می شود. رویداد هاوینگ نیز به ازای تولید هر 210 هزار بلاک رخ می دهد. پس می توان گفت تقریبا هر 4 سال یکبار هاوینگ رخ می دهد.

بیت کوین در آغاز فعالیت خود به ازای هر 10 دقیقه 50 واحد بیت کوین تولید می کرد. به بیان دیگر اولین دستگاه ماینری که قادر به حل معادله بلاک می شد 50 واحد بیت کوین دریافت می کرد. این تعداد در سال 2012 با اولین هاوینگ به 25 بیت کوین رسید. در سال 2016 پاداش استخراج به 12.5 واحد نصف گردید. در سال 2020 این مقدار به 6.25 بیت کوین کاهش یافت. هاوینگ بعدی در سال 2024 رخ خواهد داد و در طی آن میزان پاداش بیت کوین به 3.125 کاهش خواهد یافت. 

علت ایجاد هاوینگ چیست؟

ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که چرا هاوینگ رخ می دهد و چرا نمی توان مقدار پاداش بلاک ها را ثابت نگه داشت؟

پاسخ این سوال وابسته به قانون عرضه و تقاضا است. زیرا در اثر تولید سریع بیت کوین های جدید یا نامحدود بودن تولید بیت کوین ها، ارزش آن به شدت پایین خواهد آمد.

خالق اتریوم یعنی ویتالک بوترین بر این عقیده بود که لازم است سرعت توزیع بیت کوین توسط رویداد هاوینگ کند شود:

این کار برای کنترل تورم بیت کوین انجام می شود. زیرا ارزهای فیات به دلیل اینکه توسط بانک های مرکزی کنترل می شوند بدون محدودیت قابل چاپ بوده و چاپ بیش از حد آنها ارزش ارز دولتی را به شدت کاهش می دهد.

اما بیت کوین همانند ارزهای فیات نبوده بلکه مشابه ارزهای با ارزشی مانند طلا عمل می کند. علت ارزشمند بودن طلا محدود بودن آن در دنیاست. به همین خاطر هر گرم از طلا که استخراج می گردد، منجر به سخت تر شدن استخراج طلاهای باقیمانده خواهد شد.

به عبارت دیگر علت اینکه طلا توانسته در طی شش هزار سال گذشته به عنوان ابزاری برای تبادل و ذخیره ارزش مورد استفاده قرار گیرد عرضه محدود آن بوده است.

بیشتر بخوانید: ارز فیات چیست و چه تفاوتی با ارزهای دیجیتال دارد؟

زمان رخداد هاوینگ بعدی کی است؟

برای تولید هر بلاک بیت کوین مدت زمانی حدود 10 دقیقه لازم است. هاوینگ بعدی در سال 2024 رخ می دهد و طی آن میزان پاداش استخراج بیت کوین نصف می گردد و معادل 3.125 بیت کوین خواهد شد.

تاثیر هاوینگ روی قیمت بیت کوین

پاسخ دقیقی برای این سوال نمی توان داد. اگر میزان تقاضا برای بیت کوین ثابت باقی مانده و عرضه آن نصف گردد، قیمت آن به طور معمول باید دو برابر قبل شود تا بتواند پاسخ تقاضاها را بدهد. اما امکان ثابت نگه داشتن میزان تقاضا وجود ندارد.

پس از رخداد هاوینگ در سال 2016 قیمت بیت کوین از 650 دلار به 675 دلار افزایش یافت. اما این تغییر قیمت چندان تغییر چشمگیری به نظر نمی رسید. یک سال بعد در سال 2017 قیمت بیت کوین به بالاترین قیمت تاریخی خود یعنی 20000 دلار افزایش یافت.

اولین هاوینگ بیت کوین پس از تولید 210 هزار بلاک در 28 نوامبر سال 2012 رخ داد. در آن زمان قیمت بیت کوین 13.42 دلار بود و رویداد هاوینگ تاثیر زیادی روی افزایش قیمت بیت کوین نداشت. با وجود اینکه قیمت بیت کوین پس از گذشت مدت زمان کمی به 230 دلار افزایش پیدا کرد. اما اکثر افراد علت این افزایش قیمت بیت کوین را بحران مالی کشور قبرس می دانند.

با این وجود بسیاری از افراد بر اساس استدلال های موجود بر این عقیده هستند که در اثر هاوینگ بیت کوین قیمت افزایش یافته یا ثابت باقی می ماند. برخی نیز اعتقاد دارند هاوینگ بیت کوین نمی تواند تاثیر زیادی روی قیمت بیت کوین داشته باشد. در هر صورت هاوینگ به هیچ عنوان باعث کاهش قیمت بیت کوین نخواهد شد.

هاوینگ بیت کوین چیست

بیشتر بخوانید: استخراج یا ماینینگ ارز دیجیتال چیست؟

پاسخ به سوالات متداول درباره هاوینگ بیت کوین

  • هاوینگ بیت کوین چیست؟
    به طور میانگین پس از تولید هر 210 هزار بلاک در بلاکچین بیت کوین یعنی هر 4 سال یکبار هاوینگ بیت کوین رخ می دهد و رویدادی است که طی آن میزان پاداش استخراج بیت کوین یا به عبارت دیگر میزان تولید بیت کوین های جدید نصف می گردد.
  • هاوینگ بعدی چه زمانی رخ می دهد؟
    با توجه به اینکه هاوینگ هر 4 سال یکبار رخ می دهد هاوینگ بعدی در تاریخ 2024 اتفاق خواهد افتاد.
  • تعداد بیت کوین های استخراج شده در هر روز چقدر است؟
    تعداد بلاک های استخراج شده بیت کوین در هر روز به طور میانگین 144 بلاک است.
  • استخراج بیت کوین چه زمانی پایان می یابد؟
    بر اساس آمار به دست آمده در سال 2140 تعداد بیت کوین به 21 میلیون واحد می رسد.

جمع بندی

هاوینگ رویدادی است که طی آن پاداش استخراج بلاک نصف می گردد. این اتفاق هر 4 سال یکبار یا به عبارت دیگر به ازای هر 210 هزار بلاک رخ می دهد. هدف از هاوینگ کنترل تورم است. از آنجا که تولید سریع رمزارزها و همچنین نامحدود بودن تولید آن منجر به کاهش ارزش آنها می شود هاوینگ فرآیند تولید را کند می کند. علاوه بر این فرآیند هاوینگ می تواند تاثیر مثبتی روی قیمت بیت کوین بگذارد اما به هیچ عنوان منجر به کاهش قیمت بیت کوین نمی گردد.