وایت پیپر اصطلاحی است که در حوزه ارزهای دیجیتال به کار برده می شود و در واقع همان برگه سفید یا یک فایل پی دی اف است که مهم ترین گزارشات مربوط به ارزهای دیجیتال از زمان ایجاد آن تا برنامه های آینده آن در آن قرار دارد. در ادامه این مطلب تصمیم داریم مهم ترین نکات مربوط به وایت پیپر را برای شما بازگو کنیم. در دنیای امروز واژه وایت پیپر در حوزه رمزارزها کاربرد فراوانی دارد. اما این اصطلاح فقط به ارزهای دیجیتال مربوط نمی شود. در واقع گزارش کامل عملکرد یک پروژه در وایت پیپر قرار گرفته است. به بیان دیگر وایت پیپر همان بیزینس پلن محسوب می گردد که امکان بررسی ماهیت یک پروژه را فراهم می کند. در ادامه این مطلب می خواهیم شما را با وایت پیپر و اهمیت استفاده از آن در حوزه ارزهای دیجیتال آشنا کنیم.

وایت پیپر (Whitepaper) چیست؟

یک سند چند صفحه ای که در آن اطلاعات کامل از یک پروژه غیرمتمرکز وجود دارد را وایت پیپر (Whitepaper) می نامند. در این پروژه که معمولا در حوزه رمزارزها و یا شبکه های بلاکچین است به مطرح کردن یک مشکل و روش های حل آن می پردازد. این اطلاعات شامل توضیحاتی از محصول، فناوری های به کار رفته و مشکلاتی است که قرار است حل و برطرف شود. همچین یک سری اطلاعات در مورد توکن های ارز دیجیتال، نقشه راه و تیم توسعه دهنده آن ارائه می شود.

وایت پیپر ارز دیجیتال چیست

به بیان دیگر اصلی ترین هدف ارائه وایت پیپر در ارز دیجیتال تهیه یک نقشه دقیق از آینده ارزها و برنامه آنهاست.

وایت پیپر علاوه بر حوزه رمزارزها در دیگر حوزه ها نیز کاربرد دارد. اولین قدم برای تحلیل ارزهای دیجیتال جدید مطالعه کردن وایت پیپر مربوط به آن است.

در واقع شرکت ها از طریق وایت پیپر راه حل های پیشنهادی خود را ارائه می کنند. این کار منجر به جذب مشارکت های مالی و فکری در پروژه های بعدی خواهد شد.

وایت پیپر بیت کوین به عنوان مشهورترین وایت پیپر در دنیای رمزارزها شناخته می شود. انتشار این وایت پیپر در سال 2008 توسط خالق ناشناس بیت کوین ساتوشی ناکاموتو تحت عنوان "بیت کوین یک سیستم دارای پرداخت نقدی الکترونیک و همتا به همتا" رخ داد. به همین خاطر بیت کوین به عنوان اولین ارز دیجیتال غیرمتمرکز جهان شناخته می شود.

بیشتر بخوانید: آشنایی با مفهوم ارز دیجیتال 

اهمیت استفاده از وایت پیپر

موثرترین شکل بازاریابی محتوا قبل از ایجاد بروشورها، ویدیوهای آموزشی، راهنمای استفاده از محصولات و... وایت پیپرها بوده اند. طبق آمار و نظرسنجی های به دست آمده مشخص شده اپلیکیشن آزمایشی وایت پیپر بیشترین کاربرد را در میان کاربران داشته و درصد مطالعه وایت پیپر نسبت به گذشته بسیار افزایش یافته است.

وایت پیپرها به دلیل کامل بودن یکی از محبوب ترین نوع محتوا به شمار می روند. در واقع وایت پیپرها منجر شدند افراد به طور کامل با فناوری بلاکچین و بیت کوین آشنا شوند. علاوه بر این زمینه مناسب برای آشنایی با ارزهای دیجیتال، رمزارزهای پایه و به عبارت دیگر کل صنعت ICO فراهم کردند.

اهداف و کاربردهای وایت پیپر

هدف اصلی طراحی و استفاده از وایت پیپرها در واقع بازاریابی B2B یا همان ترویج یک محصول، خدمات یا فناوری و تاثیر آن روی تصمیم گیری های مشتریان است. همچنین به منظور آگاهی دادن و ایجاد انگیزه دیگر شرکت ها برای حل یک مشکل خاص تجاری استفاده می شود. بر این اساس می توان گفت استفاده از وایت پیپر یا اوراق سفید می تواند نتایج خوبی را در استراتژی بازاریابی محتوا به همراه داشته باشد.

در حوزه رمزارزها وایت پیپرها بسیار مورد استفاده قرار می گیرند. در واقع وایت پیپر در این حوزه یک نقشه راه محسوب می گردد که توضیحات مفصلی از پروژه را شامل می شود. این نقشه راه یک برنامه کاری برای مدت زمان 12 الی 24 ساعت آینده ارائه می دهد. در واقع سرمایه گذاران از این طریق خواهند دانست به چه مقدار سرمایه برای انجام کارهای مهم در پروژه نیاز داشته و پول آنها به کجا می رود.

در واقع وایت پیپر در حوزه ارز دیجیتال مشخص می کند تیم قبلی برای این پروژه چه تجربه ای کسب کرده اند. وایت پیپرها منجر به افزایش ارزش دلاری ارزهای دیجیتالی نظیر بیت کیون و اتریوم شده است و تاثیر خوبی روی بازار معاملات این ارزها داشته است. علاوه بر اینها از طریق وایت پیپرها به قانونی و ارزشمند بودن یک رمزارز پی خواهیم برد.

اهمیت استفاده از وایت پیپر

انواع وایت پیپر

به طور کلی سه نوع وایت پیپر وجود دارد:

  • وایت پیپر ترکیبی
    مزیت های یک کسب و کار همراه با برخی از اطلاعات فنی در مورد خدمات و یا محصول ارائه می کند.
  • وایت پیپر تجارتی
    اطلاعاتی در مورد چگونگی فرآیند کسب و کار که منجر به افزایش بهره وری می شود ارائه می دهد.
  • وایت پیپر فناوری
    اطلاعات کاملی در مورد یک فناوری خاص و مزایای استفاده از آن ارائه می کند.

بیشتر بخوانید: قرارداد هوشمند ارز دیجیتال چیست؟

یک وایت پیپر شامل چه بخش هایی است؟

ساختار یک وایت پیپر متشکل از بخش های مختلفی است:

عنوان و چکیده(ABSTRACT)

تمامی محتواها و مطالب نوشته شده لازم است عنوان و چکیده داشته باشند تا فرد مطالعه کننده از طریق خواندن آن با نمای کلی پروژه آشنا شود. به بیان دیگر خلاصه ای از قسمت های کلی پروژه در اختیار افراد قرار گیرد. در واقع وظیفه اصلی چکیده معرفی نقاط جذاب پروژه است تا خواننده برای دانستن جزئیات بیشتر پروژه ترغیب به خواندن شود.

مقدمه(INTRODUCTION)

در این بخش معمولا یک سری اطلاعات پایه ای و کلی ارائه می شود. این اطلاعات معمولا در حوزه ارزهای دیجیتال، مزیت های آن و بلاکچین است. علاوه بر این بازاری که پروژه قرار است به آن وارد شود معرفی می گردد.

تعریف مشکل و ارائه راه حل(PROBLEM STATEMENT & SOLUTION)

حتما پروژه ها برای اجرا دچار مشکلاتی می شوند. در این بخش از وایت پیپر مشکلات احتمالی و راهکارها مطرح شده و مورد بررسی قرار می گیرد. علاوه بر اینها چالش هایی که در صنعت ارز دیجیتال وجود دارد دقیق تر مورد بررسی قرار می گیرد. این چالش ها معمولا فنی است. در این بخش همچنین در مورد بازار هدف پروژه جزئیات بیشتری مطرح می گردد. پس از آن راه حل های مناسب در این قسمت قرار می گیرند.

توضیح محصول(DESCRIPTION)

معرفی محصول به همراه خدماتی که ارائه می شود در این قسمت صورت می گیرد. در واقع افراد برای دانستن کارایی و عملکرد محصول لازم است به این بخش مراجعه کنند.

جزئیات فنی(TECHNICAL DETAILS)

تمامی اطلاعات فنی مربوط به بلاکچین پروژه را می توان در این قسمت مشاهده نمود. به بیان دیگر برای دانستن اطلاعاتی نظیر مشخصات فنی، روش های عرضه کوین یا توکن و چگونگی توسعه یک محصول کافیست به این بخش مراجعه کنید.

اقتصاد توکن (TOKEN)

عملکرد کوین ها و توکن های ارز دیجیتال در این بخش مشخص می گردد. به بیان دیگر این قسمت از پروژه میزان سود کاربران از پروژه را مشخص می کند. در صورت اجرای پروژه در ابعاد و مقیاس های بزرگ تر چه سودی نصیب کاربران ارزهای دیجیتال خواهد شد.

جزئیات مربوط به عرضه عمومی(PUBLIC SUPPLY)

در صورتی که وایت پیپری برای یک توکن خاص نوشته شده باشد تمامی اطلاعات عرضه عمومی آن نیز در آن مطرح شده است. اطلاعات قرار گرفته در این قسمت شامل خصوصیات افراد واجد شرایط برای سرمایه گذاری، زمان راه اندازی قسمت های مختلف محصول، روش های استفاده از سرمایه جذب شده نقشه راه پروژه(Road Map)، طرح های تشویقی و... می باشد.
نقشه راه در واقع یک نمودار زمانی به شکل بصری است. در این نقشه رویدادهای مهم کسب و کار مشخص شده است. در این نقشه راه حداقل یک برنامه کاری برای مدت زمان 12 الی 18 ماه آینده وجود دارد. هر وایت پیپر لازم است حتما نقشه راه داشته باشد.
دو دلیل عمده برای وجود نقشه راه در هر وایت پیپر عبارتند از:

  1. قابلیت نظارت بر روند پیشرفت پروژه به طور دائم که منجر می شود توسعه دهندگان پروژه توانایی پاسخگویی داشته باشند.
  1. نحوه پیشرفت پروژه را مشخص کرده و ایده خوبی برای سرمایه گذاران ارائه می کند. این موضوع باعث می شود سرمایه گذاران توقعات واقع بینانه ای داشته باشند.

معرفی تیم توسعه دهنده(DEVELOPER TEAM)

شکست یا موفقیت یک پروژه ارتباط مستقیمی با توسعه دهندگان آن پروژه خواهد داشت. بنابراین اطلاعات مربوط به این بخش در وایپ پیپر اهمیت زیادی دارد. اطلاعاتی که در این بخش قرار می گیرد شامل سوابق بنیانگذاران و توسعه دهندگان پروژه است. همچنین می توان اطلاعات لازم در مورد سمت و نقش تمامی اعضای پروژه را به دست آورد.

جمع بندی نهایی(CONCLUSION)

هر نوشته استانداردی در نهایت یک جمع بندی و نتیجه گیری دارد. در این جمع بندی نکات اصلی پروژه به صورت خلاصه مطرح می شود. زمان عرضه عمومی یک توکن در صورت نزدیک بودن در این بخش مشخص می گردد. در این صورت افراد در صورت تمایل در آن مشارکت خواهند کرد.

وایت پیپر ارز دیجیتال چیست

بیشتر بخوانید: ارز دیجیتال بیت کوین چیست و مزایای سرمایه گذاری در بیت کوین کدام است؟

وایت پیپر بیت کوین

وایت پیپر بیت کوین نمونه ای از یک وایت پیپر از نوع مشکل/ راه حل است. زیرا در آن برای حل یک مشکل راه حلی ارائه شده است. وایت پیپر بیت کوین در سال 2008 توسط ساتوشی ناکاموتو با عنوان "بیت کوین: یک سیستم پول الکترونیکی همتا به همتا" تهیه و ارائه شد. در این سند تمامی اطلاعات مربوط به بیت کوین قرار داشت. از جمله بخش های مختلف این وایت پیپر می توان موارد زیر را مطرح کرد:

  • چکیده وایت پیپر بیت کوین
  • مقدمه وایت پیپر بیت کوین
  • تراکنش ها
  • سرور برچسب زمانی
  • گواه اثبات کار
  • شبکه
  • انگیزه
  • احیای فضای دیسک
  • تایید پرداخت تسهیل شده
  • ترکیب و تقسیم ارزش
  • حریم خصوصی وایت پیپر بیت کوین
  • محاسبات
  • نتیجه گیری وایت پیپر بیت کوین

جمع بندی

در صورت مطالعه این وایت پیپر به راحتی می توانید در مورد آینده بیت کوین تصمیم گیری کنید. در این مطلب به طور کامل با مفهوم وایت پیپر، اهمیت آن در حوزه ارزهای دیجیتال، اهداف و کاربردها و بخش های مختلف آن آشنا شدید و دانستید وایت پیپر یا همان کاغذ سفید سندی است که اطلاعات کامل در مورد یک پروژه غیرمتمرکز ارائه می کند. در واقع وایت پیپرها شیوه ای از بازاریابی محتوا به شمار رفته و پیش از ویدیوهای آموزشی و بروشورها به وجود آمده اند. وایت پیپرها در حوزه رمزارزها به شما کمک می کنند آینده یک پروژه را مورد بررسی قرار داده و میزان مثبت بودن چشم انداز آن را مورد بررسی قرار دهند.