تا به این لحظه روش های گوناگون زیادی برای انجام معاملات در بازارهای مالی و کسب سود به وجود آمده است. اما در حالت کلی معاملات در بازارهای مالی به دو روش قابل انجام است:

  • فیوچرز
  • اسپات

معاملات فیوچرز نوعی از معاملات مربوط به آینده است. در این نوع معاملات میان دو یا چند نفر یک قرارداد منعقد می گردد اما زمان سررسید آن قرارداد مربوط به آینده است. اما معاملات اسپات به عنوان معاملات لحظه ای نیز شناخته می شوند. به منظور انجام معاملات و خرید و فروش های فوری از این نوع معاملات استفاده می گردد.

منظور از معاملات فیوچرز چیست

معاملات فیوچرز یا آتی چیست؟

یکی از روش های معامله در بازارهای مالی و کسب سود معاملات فیوچرز هستند. این معاملات تفاوت های زیادی با دیگر معاملات دارند. در این معامله یک دارایی مشخص مانند فلزات گرانبها یا ارزهای دیجیتال در یک زمان مشخص و با قیمتی مشخص میان طرفین معامله می شود.

برای درک بهتر مفهوم معاملات فیوچرز مثال زیر را در نظر بگیرید:

تصور کنید شما یک شرکت ساختمان سازی هستید و باید یک برج آماده را تا 6 ماه دیگر تحویل دهید. در طی محاسباتی که انجام دادید متوجه شدید به 15 هزار میلگرد نیاز دارید. مقداری از هزینه های خود را برای تهیه میلگرد کنار می گذارید اما امکان تغییر قیمت تا زمانی که ساختمان به میلگرد نیاز داشته باشد وجود دارد. برای این منظور و برای جلوگیری از نوسانات بازار معاملات فیوچرز بهترین گزینه خواهند بود. در این صورت کافیست با کارخانه میلگرد سازی یک قرارداد آتی به جهت خرید میلگرد با قیمت مشخص ببندید. در آن قرارداد زمان تحویل میلگردها را معین نمایید.

در نظر بگیرید قیمت میلگردها 20 هزار تومان است و تصمیم دارید با همین مبلغ میلگردها را برای دو ماه آینده خریداری کنید. در این صورت ممکن است یکی از دو حالت زیر اتفاق بیفتد:

احتمال دارد قیمت میلگرد به دلایل مختلفی کمتر شود و به 15 هزار تومان برسد. با وقوع این اتفاق شخص متضرر شما خواهید بود. زیرا اگر دو ماه صبر می کردید میلگردها را با همان 15 هزار تومان خریداری می کردید. از سوی دیگر کارخانه به دلیل کاهش قیمت میلگردها سود زیادی به دست خواهد آورد. زیرا توانسته میلگردها را با قیمت بالاتری بفروشد. اما اگر قیمت میلگرد طی دو ماه آینده افزایش یابد و مثلا به قیمتی حدود 25 هزار تومان برسد شما سود خوبی کرده اید.از طرف دیگر با این کار منجر به ایجاد نقدینگی در کارخانه شده و تولید را افزایش داده اید.

این شیوه قرارداد به ویژه برای کارخانه هایی که به دلیل وجود نقدینگی کم از کار افتاده اند بسیار گزینه خوبی است.

منظور از معاملات فیوچرز ارز دیجیتال چیست؟

بیشتر بخوانید: معاملات نقدی یا اسپات تریدینگ چیست؟

هدف از انجام معاملات فیوچرز

نام دیگر معاملات فیوچرز را معاملات آتی می نامند. هدف اصلی از انعقاد این نوع معاملات عبارت است از :

  • سفته بازی
  • پوشش ریسک

معاملات فیوچرز باعث می شوند از نوسانات بازار رمزارزها در امان بمانیم. در نظر بگیرید یک شرکت یا شخصی به منظور انجام کاری نیاز به یک کالا در آینده داشته باشد. با توجه به تورم بالا و افزایش قیمت ها می تواند کالای مورد نظر را با انعقاد یک معامله فیوچرز خریداری کرده و آن را در زمانی مشخص دریافت کند. در طرف مقابل شرکت یا کارخانه موردنظر با دریافت هزینه کالا تولید خود را افزایش می دهد و خود را از نوسانات قیمت که کاملا غیرقابل پیش بینی است حفظ می کند. در این نوع معاملات برای انجام فرآیند خرید و فروش دو اصطلاح Position Long و Position Short را به ترتیب برای موقعیت خرید و فروش به کار می برند.

بیشتر بخوانید: قرارداد هوشمند در ارز دیجیتال چیست؟

مزایای استفاده از معاملات فیوچرز

این نوع معامله مزیت های فراوانی برای فروشندگان و خریداران به همراه دارد. این مزیت ها عبارتند از:

  • جذب سرمایه
    شرکت های بزرگ و کارخانجات برای تولید نیاز به سرمایه دارند. یکی از مزیت های مهم معاملات فیوچرز جذب سرمایه برای آنها خواهد بود. کارخانه ای که به سرمایه نیاز دارد می تواند از طریق روش معاملات فیوچرز سرمایه مورد نیاز خود را تامین نماید.
  • معامله کالاهای غیرفیزیکی
    معامله برخی از کالاها به صورت فیزیکی بسیار سخت است. این روش معامله امکان انجام چنین معاملاتی را ممکن می سازد.
  • مدیریت ریسک در معاملات فیوچرز
    یکی از روش های از بین بردن ریسک کاهش قیمت محصولات معامله آنها به روش فیوچرز است.

معاملات فیوچرز چیست

کالاهای قابل معامله در فیوچرز

امکان معامله کالاهای زیادی در بازار بین المللی برای معاملات فیوچرز وجود دارد. می توان بسیاری از کالاهای مهم، مواد غذایی نظیر گندم، چای، برنج، شکر و بسیاری از فلزات گرانبها را در بازارهای فیوچرز مورد معامله قرار داد.

از جمله ارزهای مورد استفاده در معاملات فیوچرز می توان پوند انگلیس، یورو، دلار آمریکا، فرانک سوئیس و بسیاری از دیگر ارزها را نام برد.

بیشتر بخوانید: آنچه باید در مورد صرافی های ارز دیجیتال بدانید.

بهترین صرافی فیوچرز برای کاربران ایرانی

مواردی که باید در انتخاب بهترین صرافی به منظور انجام معاملات فیوچرز در نظر گرفت عبارتند از:

  • میزان حجم معاملات فیوچرز در آن صرافی
  • تحریم نبودن کاربران ایرانی و امکان استفاده از خدمات صرافی برای ایرانیان
  • سرعت بالا و سهولت کار با پلتفرم صرافی

بر این اساس پس از بررسی های انجام شده از میان 4 صرافی معتبر خارجی دنیا تنها صرافی بینگ ایکس با حجم معاملاتی حدود 9 میلیارد دلار تا کنون به عنوان گزینه مناسب برای انجام معاملات فیوچرز کاربران ایرانی محسوب می گردد.

بهترین صرافی فیوچرز برای کاربران ایرانی

جمع بندی

افراد زیادی در دنیای امروز با تحلیل درست از آینده قیمت یک سهام یا کالا به انجام معاملات فیوچرز پرداخته و توانسته از این معاملات سودهای هنگفتی به دست آورد. در واقع معاملات فیوچرز منجر به فراهم کردن فرصت رشد سرمایه معامله گران در بازار رمزارزها می شود. در حال حاضر اکثر صرافی های داخلی و خارجی ارائه دهنده این نوع معاملات هستند. برای اینکه بتوانید در این نوع تجارت برنده شوید و سودهای هنگفت کسب کنید لازم است دانش کافی در این زمینه داشته و استراتژی لازم برای مدیریت ریسک را داشته باشید. علاوه بر این باید مزیت ها و معایب معاملات فیوچرز را مورد بررسی قرار دهید.