در بازار رمزارزها تریدینگ یکی از روش های انجام معاملات و کسب درآمد به شمار می رود. آسان ترین روش برای ثبت سفارش در صرافی های ارز دیجیتال اسپات تریدینگ است. این نوع معامله میان معامله گران روزانه از محبوبیت زیادی برخوردار است. برای آشنایی بیشتر با مفهوم معاملات اسپات تریدینگ ما را تا انتها همراهی کنید.

معاملات اسپات

یکی از انواع معاملات که به معامله نقدی و یا نقطه ای نیز معروف است اسپات تریدینگ نام دارد. این معامله رایج ترین معامله است و برای خرید و یا فروش دارایی، کالا، دارایی مالی دیگر و یا ارز خارجی مورد استفاده قرار می گیرد. دلیل نام گذاری این معامله به معامله نقطه ای این است که در این معامله یک ابزار مالی مبادله فیزیکی شده و تحویل آن فوری است. نام دیگر بازار نقطه ای بازار نقدی یا فیزیکی است. در این روش پرداخت ها بدون تاخیر پردازش می شوند. معاملات اسپات تریدینگ در مقابل معاملات فیوچرز قرار گرفته و دلیل آن این است که در این نوع معامله کالای مورد معامله در همان لحظه معامله به خریدار منتقل می شود. اما در معاملات فیوچرز کالای خریداری شده در یک زمان معین که در قرارداد تعیین شده است میان خریدار و فروشنده مبادله می گردد.

مثلا برای ترید ارز بیت کوین اگر معامله اسپات را برگزینید پس از انجام معامله در کسری از ثانیه بیت کوین از خریدار به فروشنده منتقل می گردد. اما در یک معامله فیوچرز پس از انجام معامله بیت کوین در یک زمان مشخص میان خریدار و فروشنده مبادله می شود. بنابراین به محض پرداخت خریدار بیت کوین مورد نیاز خود را دریافت نمی کند.

اسپات تریدینگ

قیمت اسپات در اسپات تریدینگ

قیمت در معاملات اسپات به قیمت نقطه ای نیز معروف است و مفهوم آن یعنی قیمت ارز دیجیتالی که قصد خرید آن را دارید n دلار است. قیمت اسپات دائما در حال تغییر است. یعنی مثلا در این لحظه قیمت برای خرید بیت کوین 13 دلار است اما در زمانی دیگر احتمال دارد این قیمت افزایش یا کاهش داشته باشد.

بیشتر بخوانید: دیفای در ارز دیجیتال چیست؟

Spot Market یا بازار اسپات چیست؟

نام دیگر بازار اسپات بازار فیزیکی یا نقدی است. در این بازار امکان خرید و فروش لحظه ای ارزهای دیجیتال فراهم شده است. در واقع معاملات در این بازار کاملا واقعی و در لحظه انجام شده و در همان لحظه انجام معامله ارز خریداری شده به کیف پول خریدار منتقل می گردد. مثلا تمامی صرافی های داخل ایران جزو بازارهای اسپات به شمار می روند. صرافی بایننس هر دو بازار اسپات و آتی را در اختیار کاربران خود قرار می دهد. برخی از صرافی ها نظیر Bitmex، CME، Bakt و یا بورس کالای شیکاگو ارائه دهنده بازار آتی برای معاملات بیت کوین هستند.

انواع سفارش های معاملاتی در بازار اسپات

پس از کسب اطلاعات در مورد معاملات اسپات و بازار اسپات لازم است با انواع سفارش های معاملاتی در این بازار آشنا شویم.

  • Limit Order
    آسان ترین روش خرید و فروش لیمیت اردر نام دارند. این نوع معاملات در واقع همان ثبت سفارش با قیمت مشخص هستند. برای اینکه بخواهید سفارش لیمیت اردر در اسپات مارکت ثبت کنید باید از قبل میزان خرید خود و قیمت را تعیین کرده باشید.
  • Market Order
    قیمت فروش در معاملات در این نوع معامله توسط صرافی مشخص می گردد. شما می توانید میزان خرید و فروش خود را مشخص نمایید.
  • Stop Limit
    امکان استفاده از پارامترهای بیشتر برای انجام معاملات از طریق این نوع سفارش وجود دارد.
  • OCO Order
    در این نوع سفارش هر دو نوع سفارش لیمیت اردر و استپ لیمیت اردر ترکیب شده است.

بیشتر بخوانید: آنچه باید در مورد صرافی های ارز دیجیتال بدانید

انواع بازار اسپات

معاملات اسپات در دو بازار قابل انجام است:

  • صرافی ها
  • OTC

صرافی های متمرکز امکان انجام معاملات مختلف نظیر ارزهای دیجیتال، کالا یا فارکس را فراهم می کنند. برای اینکه بتوانید در آنها فعالیت کنید لازم است حساب خود را از طریق ارزهای دیجیتال یا ارزهای دیگر شارژ نمایید. انجام تراکنش های صحیح در صرافی های ارز دیجیتال بر اساس رعایت قوانین قیمت گذاری عادلانه، حفظ امنیت دارایی کاربران و احراز هویت اتفاق می افتد. اما میزان کارمزد تراکنش های انجام شده در این صرافی ها بسیار زیاد است.

یکی دیگر از انواع صرافی ها، صرافی های غیرمتمرکز هستند. معاملات انجام شده در این صرافی ها با رمزارزها صورت گرفته و امکان استفاده از مزایایی نظیر احراز هویت و پشتیبانی در آنها وجود ندارد.  در طرف مقابل در بازارهای OTC یا همان معاملات خارج از صرافی، امکان به اشتراک گذاری سهام و دارایی به صورت کاملا مستقیم میان تریدرها و کارگزاری ها وجود دارد.

انواع بازار اسپات

بیشتر بخوانید: قرارداد هوشمند ارز دیجیتال چیست؟

نحوه عملکرد بازارهای اسپات تریدینگ

همانطور که گفتیم بازارهای اسپات بازارهای فیزیکی و نقدی نیز نامیده می شوند. دلیل این نامگذاری این است که دارایی در این معاملات به محض انجام معامله منتقل می شود. در صورتی که ممکن است انتقال پول میان خریدار و فروشنده زمان زیادی طول بکشد. در معاملات آتی یا غیرعادی دو طرف معامله با یک قیمت به توافق رسیده اما زمان تحویل و انتقال وجه در تاریخ دیگری است.

در قراردادهایی که در حال منقضی شدن هستند معاملات آتی به معاملات فوری نیز مشهور هستند. زیرا در این نوع قرارداد سریعا مبلغی نقدی برای دارایی اصلی انتقال می دهند.

مزایا و معایب اسپات تریدینگ

هر یک از انواع معاملات دارای مزایا و معایبی هستند. در ادامه می خواهیم با مزایا و معایب معاملات اسپات آشنا شویم:

مزایای معاملات اسپات

  • شفافیت در قیمت گذاری ها
    در این نوع معاملات قیمت ها کاملا شفاف و مشخص است و بسته به میزان عرضه و تقاضا در بازار صورت می گیرد.
  • دارا بودن قوانین ساده و محاسبه آسان ریوارد و ریسک
    در واقع در این نوع معاملات با میزان سرمایه گذاری انجام شده در بازار نقدی امکان محاسبه ریسک بر اساس قیمت خرید و قیمت فعلی دارایی وجود دارد.
  • امکان ثبت سفارش بدون دغدغه فکری
    در معاملات نقدی بر خلاف معاملات مارجین نیازی نیست نگران لیکوئید شدن دارایی خود باشید. هر زمان که اراده کنید وارد معامله شده و از آن خارج می شوید. علاوه بر این نیازی نیست استراتژی سرمایه گذاری خود را بررسی کنید.

بیشتر بخوانید: فناوری بلاکچین چیست و چه کاربردی دارد؟

معایب معاملات اسپات

  • میزان سود در این بازار کم تر است.
    معاملات نقدی نسبت به معاملات مارجین از سود کمتری برخوردارند.
  • ناپایداری و عدم ثبات قیمت دارایی ها
    ثبات قیمت دارایی ها برای برخی از افراد یا شرکت های خاص حائز اهمیت است. به طور مثال یک شرکت که تصمیم به انجام فعالیت در خارج از کشور را دارد لازم است به ارزهای خارجی در بازار فارکس دسترسی داشته باشد. در صورتی که این قیمت ها به بازار اسپات وابسته باشند هزینه ها و درآمدها شدیدا ناپایدار خواهد بود.
  • نامناسب بودن اسپات تریدینگ روی برخی از دارایی ها
    در صورت خرید ارزهای فاقد ارزش بنیادین ارزش دارایی شما در مدت زمان کوتاهی بسیار کم خواهد شد.

معاملات اسپات

جمع بندی

در دنیای امروز سرمایه گذاری در بازارهای مالی مختلف به ویژه بازار رمزارزها اهمیت زیادی پیدا کرده است. یکی از روش های رایج معامله در بازارهای مالی معاملات اسپات هستند. این معاملات به عنوان ساده ترین و کم ریسک ترین معاملات در بازار ارزهای دیجیتال شناخته می شوند و به ویژه برای افراد مبتدی بسیار مناسبند. آشنایی با این روش معامله فرصت های زیادی برای کسب درآمد در بازارهای مالی برای شما فراهم می کند. با این وجود برای انجام چنین معاملاتی لازم است با مزایا و معایب و همچنین استراتژی های بالقوه آن آشنا شوید.