در بازار رمزارزها برای انجام معاملات و خرید و فروش ارزهای دیجیتال حتما نیاز به مراجعه به صرافی های ارز دیجیتال خواهید داشت. این صرافی ها مجازی بوده و خدمات خود را نیز از طریق اینترنت ارائه می دهند. برای آشنایی با صرافی ارز دیجیتال و نحوه انجام معاملات در این صرافی ها این مطلب را تا انتها دنبال کنید.

صرافی ارز دیجیتال چیست؟

Cryptocurrency Exchange یا صرافی های ارز دیجیتال یک پلتفرم است که امکان خرید و فروش ارزهای دیجیتال مختلف و یا تبدیل آنها به پول ملی را برای کاربران خود فراهم می کنند. فعالیت آنها در قالب سایت و یا اپلیکیشن موبایل است. کافیست در صرافی مورد نظر ثبت نام و احراز هویت کرده و پس از آن در ازای پول ملی یا یک ارز دیجیتال دیگر نظیر بیت کوین، تتر و اتریوم ارز دیجیتال مد نظر خود را بخرید یا بالعکس آن را به فروش برسانید.

نکته: لازم به ذکر است ثبت نام و احراز هویت در این صرافی ها نیز بدون نیاز به حضور فیزیکی و به صورت کاملا الکترونیکی انجام می شود.

صرافی ارز دیجیتال چیست

نحوه فعالیت صرافی های ارز دیجیتال

با توجه به نوع صرافی انتخابی عملکرد آن متفاوت خواهد بود. هر صرافی به یکی از دو حالت زیر فعالیت می کند:

  • حالت اول: معامله با خود صرافی (خرید از صرافی و یا فروش به صرافی مورد نظر)
  • حالت دوم: صرافی به عنوان واسط میان خریداران و فروشندگان عمل کرده و در ازای انجام هر معامله مبلغی را به عنوان کارمزد دریافت می کند.

بیشتر بخوانید: هش ریت چیست و چه کاربردی در ارزهای دیجیتال دارد؟

جفت ارز چیست؟

در یک صرافی ارز دیجیتال برای اینکه نشان دهیم امکان تبدیل یک رمزارز به رمزارز دیگر وجود دارد از مفهوم جفت ارز استفاده می کنیم.

در داخل صرافی ها یک جفت ارز به شکل زیر نمایش داده می شود:

نماد اختصاری ارز دیجیتال اول/ نماد اختصاری ارز دیجیتال دوم

مثلا نماد اختصاری بیت کوین BTC و نماد اختصاری تتر USDT  است. در نتیجه جفت ارز بیت کوین- تتر به شکل زیر نمایش داده می شود:

BTC/USDT

بنابراین زمانی که قصد داشته باشید ارز تتر داده و در ازای آن بیت کوین دریافت کنید یا بالعکس لازم است به صفحه جفت ارز بیت کوین-تتر در صرافی مورد نظر مراجعه کنید.

انواع صرافی های ارز دیجیتال

صرافی های ارز دیجیتال نیز بر اساس ویژگی هایی که دارند در دسته بندی های زیادی قرار می گیرند. اما به طور کلی صرافی های ارز دیجیتال به دو دسته تقسیم می گردند:

صرافی متمرکز

در این نوع صرافی ها معاملات توسط یک شخص کنترل و مدیریت می شود. کلیه افرادی که در این نوع صرافی ها مشغول فعالیت هستند به این شخص اعتماد دارند.

برای درک بهتر این موضوع مثال زیر را در نظر بگیرید:

صرافی های متمرکز را می توان به بانک ها تشبیه کرد. در بانک ها کارمندان و پرسنل بانک لازم است تراکنش های شما را تایید و مدیریت کنند. در صرافی های متمرکز نیز دقیقا چنین اتفاقی رخ می دهد. یعنی فردی تراکنش ها و اطلاعات ترید شما را بررسی، مدیریت و تایید می کند.

مزایا صرافی متمرکز
  • نقدینگی بالا
  • اعتماد به صرافی
  • استفاده راحت و آسان
معایب صرافی متمرکز
  • نیاز به احراز هویت در اکثر صرافی ها
  • از دست رفتن دارایی شما در صورت هک شدن صرافی
  • کنترل معاملات و... توسط شرکت توسعه دهنده صرافی

بیشتر بخوانید: توکن غیرقابل تعویض یا NFT چیست؟

انواع صرافی های ارز دیجیتال

صرافی غیرمتمرکز

در این نوع صرافی ها بر خلاف صرافی های متمرکز هیچ ارگان یا فردی تراکنش ها را مدیریت و روی خرید و فروش ها هیچ کنترلی ندارد. به بیان دیگر فعالیت این نوع از صرافی ها به صورت P2P است. کاربر برای فروش کوین هایش نیازی به انتقال آن به حساب صرافی ندارد. این کار را می تواند از طریق کیف پول خود به درستی انجام دهد. این موضوع منجر به افزایش امنیت تراکنش ها می شود. بنابراین بسیاری از افرادی که امنیت برای آنها اهمیت زیادی دارد از این صرافی ها استفاده می کنند. صرافی های غیرمتمرکز همچنین سختی های کار با صرافی ها را برای ایرانیان کاهش داده است. زیرا دیگر کاربران در این دسته از صرافی ها نگران مسدود شدن حسابشان نیستند. شروع معاملات در این نوع صرافی ها با اتصال کیف پول به حساب صرافی امکان پذیر است.

مزایا صرافی های غیرمتمرکز
  • عدم نیاز به احراز هویت
  • خرید و فروش به صورت مستقیم با کاربران
  • عدم نیاز به ارائه اطلاعات اضافی به صرافی ها و کنترل توسط آنها
معایب صرافی های غیرمتمرکز
  • دارا بودن رابط کاربری سخت اکثر صرافی ها منجر به عدم امکان استفاده از آنها توسط افراد مبتدی می شود.

صرافی های ارز دیجیتال چگونه کار می کنند؟

عملکرد و امکانات ارائه شده توسط صرافی های ارز دیجیتال با یکدیگر فرق می کند. به طور نمونه روش کار هر کدام از صرافی های متمرکز و غیرمتمرکز متفاوت است. در صرافی های متمرکز یک شخص به عنوان کنترل کننده تمامی فعالیت های انجام شده توسط کاربران را مدیریت و کنترل می کند. انجام فعالیت در صرافی های متمرکز نیاز دارد که شما مقداری موجودی کیف پول خود را شارژ نمایید. این در حالی است که در صرافی های غیرمتمرکز شما با اتصال کیف پولتان به صرافی شروع به انجام معاملات خود می کنید.

در صرافی های غیرمتمرکز برای حذف واسطه ها از فناوری بلاکچین و قراردادهوشمند استفاده می کنند.

صرافی ارز دیجیتال چگونه کار می کند

بیشتر بخوانید: ارز دیجیتال چیست؟

پرسش و پاسخ

  • صرافی ارز دیجیتال چیست؟
    نوعی پل ارتباطی و بستری است که امکان معامله ارزهای رمزنگاری شده را با دیگر دارایی ها نظیر ارزهای فیات و یا سایر ارزهای دیجیتال فراهم می کند.
  • صرافی ارز دیجیتال متمرکز چیست؟
    یک وب سایت که امکان انجام معاملات بیت کوین با دیگر ارزهای دیجیتال را فراهم می کند. در این نوع صرافی ها شما مالک ارز خریداری شده نمی شوید. دلیل آن این است که در این صرافی ها کلیدهای خصوصی دارایی ها به شما داده نمی شود و تنها به میزان سفارش انجام داده اعتبار کسب خواهید کرد.
  • صرافی ارز دیجیتال غیرمتمرکز چیست؟
    بازاری که امکان انجام معاملات به صورت مستقیم و همتا به همتا میان کاربران را بدون نیاز به وجود واسطه انجام می دهد صرافی ارز دیجیتال غیرمتمرکز شناخته می شود.
  • کدام صرافی ها متمرکز هستند؟
    بایننس، کوین بیس، GDAX،Kraken، Gemini، هوابی گلوبال، بیت فینکس، کوکوین، بیترکس، FTX، io، Bithumb، Bitstamp و...
  • بهترین صرافی های غیرمتمرکز نام ببرید؟
    بایننس دکس، ام دکس، یونی سواپ، پنکیک سواپ،IDEX، برگر سواپ،اپن اوشن، وان اینچ، کایبر سواپ، Waves، بیسکو، بالانسر، کروفایننس
  • علت اختلاف قیمت صرافی های ارز دیجیتال چیست؟
    اختلاف قیمت صرافی های ارز دیجیتال با یکدیگر بر اساس میزان عرضه و تقاضای مشتریان به وجود می آید. میانگین نرخ ارزها در صرافی های مختلف محاسبه شده و نرخ جهانی ارزها به دست می آید. بر این اساس صرافی های بزرگ تر دارای قیمت های واقعی تر و دقیق تری مطابق با نرخ جهانی هستند.
  • بهترین صرافی های ارز دیجیتال خارجی و ایرانی کدامند؟
    از جمله بهترین صرافی های خارجی می توان کوکوین، بایننس، یونی سواپ، سوشی سواپ، کراکن، کوینکس و کش آپ را نام برد.
    والکس، نوبیتکس، بیت پین، اکسکوینو، پرفکت فا و کوینی فا نیز در لیست بهترین صرافی های داخلی قرار دارند.
  • نحوه کسب درآمد صرافی های ارز دیجیتال چگونه است؟
    به عنوان واسطه میان خریدار و فروشنده با دریافت کارمزد و هزینه های معاملاتی کسب درآمد می کنند.
  • انواع ارزهای ارائه شده توسط صرافی های ارز دیجیتال به چند دسته تقسیم می گردند؟
    به طور کلی ارزها به دو دسته ارزهای اصلی نظیر بیت کوین و اتریوم و لایت کوین ها تقسیم می شوند.

بیشتر بخوانید: بهترین صرافی خرید پرفکت مانی

جمع بندی

یک بستر مجازی برای معامله ارزهای دیجیتال با پول ملی یا دیگر رمزارزها را صرافی ارز دیجیتال می نامند. این صرافی ها می توانند خود طرف معامله باشند یا به عنوان واسط میان خریداران و فروشندگان مورد استفاده قرار گیرند. صرافی ها انواع مختلفی داشته و به طور کلی به دو دسته صرافی های متمرکز و صرافی های غیرمتمرکز تقسیم می شوند.