حتما تا به حال واژه متاورس به گوشتان خورده است. متاورس اکوسیستمی است که به کاربران اجازه می دهد در یک فضای سه بعدی فعالیت کرده و تعامل داشته باشند. هر روزه اخبار زیادی در رابطه با متاورس دست به دست می شود و فیلم های متاورسی در شبکه های مجازی وایرال می شود. در این مطلب می خواهیم شما را با دنیای متاورس آشنا کنیم. برای اینکه بدانید متاورس چیست و چه کاربردهایی دارد این مطلب را تا انتها دنبال کنید. 

متاورس چیستمتاورس (Metaverse) چیست؟

متاورس واژه یا مفهومی است که آینده اینترنت جهان را در بر می گیرد. واژه متاورس از ترکیب دو قسمت متا به معنی ماورا و ورس به معنی دنیا تشکیل شده است. متاورس را می توان یک فضای مشترک مجازی دانست که از ترکیب ارزهای دیجیتال، واقعیت مجازی، واقعیت فیزیکی و بازی های آنلاین تشکیل شده است و امکان تعامل کاربران به صورت مجازی را فراهم می کند. متاورس یک جهان مجازی است و با استفاده از یک هدست واقعیت مجازی می توان به آن ورود کرد.

به عبارت دیگر متاورس یک شبکه گسترده از جهان ها و شبیه سازهای سه بعدی است که می توان در آن افرادی که امکان حضور فیزیکی در کنار یکدیگر را ندارند را جمع کرده و میان آنها تعامل ایجاد کرد.

اصلی ترین ایده متاورس ایجاد فضاهای آنلاین برای تعامل افراد با یکدیگر به صورت چند بعدی است. به گونه ای که نه تنها فضای دیجیتال را مشاهده می کنند بلکه گویی خودشان در آن فضا حضور دارند. در حال حاضر هیچ محدودیتی برای حضور افراد مختلف در متاورس وجود ندارد. بنابراین افراد می توانند در هر زمان یا مکانی وارد دنیای متاورس شوند.

بیشتر بخوانید: نکاتی درباره ارزهای دیجیتال و پرفکت مانی 

تاریخچه پیدایش متاورس

اصطلاح متاورس در سال 1992 توسط نیل استفنسون نویسنده علمی تخیلی در رمان علمی تخیلی دیستوپیایی به نام Snow Crash (سقوط برف) مطرح شد. درون این رمان افراد از طریق آواتارهای قابل برنامه ریزی در یک فضای مجازی سه بعدی تعامل دارند. هدف اصلی این شخص از به کاربردن این اصطلاح توصیف فضای مجازی سه بعدی و معرفی نسل جدیدی از اینترنت بر پایه واقعیت مجازی بود.

در این رمان کاربران می توانند به کمک یک عینک واقعیت مجازی وارد دنیای متاورس شوند. استفنسون در این رمان انسان ها را با موجودات افسانه ای آشنا می کند. افراد می توانند در قالب آواتارها ظاهر شوند. افراد ساکن در این دنیای مجاری می توانند شبیه به انسان ها در دنیای واقعی رفتار کنند.

اما ریشه کلمه متاورس از ترکیب کلمه یونانی "Meta" به معنی فراتر و کلمه انگلیسی "Universe" به معنی جهان هستی ساخته شده است. بنابراین ترجمه این کلمه به فارسی به معنای "فراتر از جهان هستی" خواهد بود.

متاورس حاصل ترکیب فناوری های مختلف از جمله واقعیت مجازی، واقعیت افزوده، ارز دیجیتال و اینترنت تشکیل شده است.

متاورس چیست

بیشتر بخوانید: ارز دیجیتال دیسنترا لند چیست؟

مهم ترین کاربردهای متاورس چیست؟

تا اینجای مقاله تا حدودی با واژه متاورس و کاربردهای آن آشنا شدید. در ادامه می خواهیم مهم ترین کاربردهای متاورس را برای شما بازگو کنیم.

  • علمی و آموزشی
    یکی از کاربردهای مهم متاورس در فضای علمی آموزشی است. متاورس با ایجاد یک فضای مجازی امکان ایجاد تعامل میان افراد را فراهم می کند.همچنین امکان شبیه سازی فضاهای علمی با کمک واقعیت مجازی و واقعیت افزوده فراهم شده است. در این صورت دانش آموزان امکان برقراری ارتباط با شخصیت های علمی مختلف را نیز خواهند داشت.
    کاربرد علمی و آموزشی
  • بازی و سرگرمی
    افراد علاقمند به دنیای بازی در جریان هستند که غول های فناوری نظیر سونی و مایکروسافت با توسعه نسخه های واقعیت مجازی جدیدترین نسخه های بازی های محبوب را ارائه دادند و برای بازیکنان و گیمرها یک تجربه متفاوت ایجاد کردند. کامل ترین شکل متاورس واقعیت ترکیبی نام دارد که ترکیبی از واقعیت مجازی، واقعیت افزوده و دنیای واقعی است و روی برخی از بازی های واقعیت مجازی پیاده سازی شده است.
    یکی دیگر از کاربردهای جالب متاورس امکان ساخت و طراحی آواتارهای دیجیتالی از شخصیت های بازی است.
  • نظامی
    تکنولوژی واقعیت مجازی و واقعیت افزوده از طریق فناوری Tactical Augmented Realityامکان تشخیص سربازان خودی و نیروهای دشمن مورد استفاده را فراهم می کند که از دیگر کاربردهای متاورس به شمار می رود.
  • پزشکی و سلامت
    نمایش آناتومی اعضای داخل بدن انسان از طریق یک هدست واقعیت مجازی به دانش آموزان و یا دانشجویان به منظور اهداف آموزشی نیز امکان پذیر است. علاوه بر این پزشکان می توانند قبل از عمل جراحی یک شبیه ساز جراحی تهیه کرده و آن را به بیماران نشان دهند. این کار با ترکیب تکنولوژی واقعیت مجازی و واقعیت افزوده امکان پذیر است.
    کاربرد متاورس
  • گردشگری
    امکان سفر به قسمت های مختلف جهان با استفاده از هدست واقعیت مجازی فراهم شده است. همچنین تکنولوژی واقعیت افزوده این امکان را برای کاربران فراهم می کند تا بتوانند قسمت هایی از مکان های مورد علاقه خود را در دنیای واقعی مشاهده نمایند.
  • فروش املاک
    یکی دیگر از کاربردهای متاورس امکان شبیه سازی خانه یا ملک با استفاده از فناوری واقعیت مجازی و واقعیت افزوده است. در این صورت مشاورین املاک می توانند از یک ملک یک ماکت مجازی ایجاد کنند تا مشتری بتواند تمام جزئیات مربوط به آن را به وضوح مشاهده کند.
  • تربیت نیروی انسانی
    از طریق بهره گیری از فناوری واقعیت مجازی محیط های کاری پرخطر را برای آموزش نیروهای انسانی شبیه سازی می کنند. این کار از احتمال وقوع حوادث جلوگیری می کند.

بیشتر بخوانید: بهترین کیف پول های اتریوم در سال 2021

آینده متاورس چگونه است؟

Metaverse یک فناوری کاملا نوظهور به شمار می رود که تحولی عظیم در دنیای اینترنت ایجاد کرده و به دلیل توانایی های بالقوه خود آینده درخشانی خواهد داشت. همچنین غول های فناوری دنیا نظیر مایکروسافت و فیس بوک یا همان متا حامی این فناوری بوده و به منظور پیشرفت متاورس اقداماتی انجام داده اند.

به طور مثال اقدام به خرید شرکت های فعال در زمینه واقعیت مجازی و استودیوهای بازی سازی و شرکت های تولید کننده قطعات هدست واقعیت مجازی کرده اند. یکی از این شرکت ها ایمجین اپتیکس(ImaginOptix) نام دارد. شرکت مایکروسافت نیز در تلاش است با بهره مندی از قابلیت های متاورس در حوزه بازی سازی پیشرفت کرده و اقدام به تهیه نسخه واقعیت مجازی برخی بازی های محبوب نظیر Call of Duty کند.

یکی از اتفاقات قابل پیش بینی در آینده متاورس ایجاد مراکز خرید در این دنیای مجازی است. هم اکنون بسیاری از برندهای مطرح دنیا فعال در حوزه پوشاک اقدام به فروش محصولات الکترونیکی خود کرده اند. در آینده متاورس پیش بینی می شود مرز میان واقعیت و تخیل در بازی های هیجان انگیز به کمک واقعیت مجازی و واقعیت افزدوه برداشته شود. با این وجود امکان پیش بینی دقیق از آینده متاورس وجود ندارد و هیچ کس نمی داند متاورس قرار است تا چه اندازه گسترش یافته و تعامل انسان با فناوری را دچار تغییر یا مختل کند.

دسنترالند، بلاک توپیا، سندباکس، اکسی اینفینیتی، اینجین، تتا، وکس، استارطلس و GHAST به عنوان برترین پروژه های متاورس شناخته شده اند.

پرسش و پاسخ درباره متاورس

  • متاورس چیست؟
    Metaverse یا فراجهان به عنوان نسل بعدی اینترنت به شمار می رود که از ترکیب جهان های مجازی سه بعدی آنلاین کاملا غیرمتمرکز حاصل شده است و امکان ارتباط و تعامل افراد در یک فضای مجازی را در شرایطی که امکان حضور فیزیکی در کنار یکدیگر را ندارند فراهم کرده است.
  • چه افرادی می توانند از متاورس استفاده کنند؟
    استفاده از دنیای متاورس برای افراد محدودیتی ندارد و افراد مختلف می توانند کاملا آزادانه در هر زمان و در هر موقعیت مکانی وارد دنیای متاورس شوند.
  • مهم ترین کاربردهای متاورس چیست؟
    حوزه پزشکی و سلامت، فروش املاک، گردشگری، نظامی، علمی و آموزشی، بازی و سرگرمی، آموزش نیروها و... از جمله مهم ترین کاربردهای متاورس به شمار می رود.
  • آینده متاورس چگونه است؟
    متاورس هنوز ابتدای راه است و راه زیادی در پیش دارد اما به دلیل وجود توانایی های بالقوه و تحولات عظیمی که در دنیای اینترنت پدید خواهد آورد مورد توجه بسیاری از مردم به ویژه غول های فناوری مطرح دنیا قرار گرفته و آینده بسیار روشنی پیش رو خواهد داشت.
  • آیا امکان کسب درآمد از متاورس وجود دارد؟
    بله. یکی از روش های کسب درآمد از متاورس در حوزه آموزش است.

در این مطلب دانستند متاورس چیست و مهم ترین کاربردهای متاورس کدام است. متاورس در واقع نسل جدیدی از اینترنت بوده که تعامل افراد با یکدیگر و با دنیای تکنولوژی را به طور کامل متحول می کند.