در بازارهای مالی و به ویژه بازار رمزارزها می توان از چندین روش مختلف برای تحلیل بازار و تصمیم گیری جهت خرید و فروش رمزارزها استفاده نمود. یکی از مهم ترین این روش ها تحلیل فاندامنتال است. در ادامه این مطلب می خواهیم بیشتر با تحلیل فاندامنتال در ارز دیجیتال آشنا شویم.

تحلیل فاندامنتال در بازار رمزارزها

برای اینکه بتوان ارزش حقیقی فعلی و آینده یک رمزارز را تعیین نمود می توان از علم تحلیل فاندامنتال بهره برد. در واقع تحلیل فاندامنتال روشی است که تحلیل گر در آن شرایط مختلف یک پروژه را از تمام جنبه ها بررسی و تحلیل کرده و اخبار و اطلاعات مهم مربوط به آن را دنبال می کند. به طور کلی می توان گفت تحلیل فاندامنتال عبارت است از آنالیز و بررسی کلیه عوامل و جوانب تاثیرگذار روی یک پروژه یا شرکت به گونه ای که بتوان ارزش ذاتی و پتانسیل های آن را شناسایی کرد.

تحلیل فاندامنتال در بازار رمزارزهابیشتر بخوانید: تحلیل تکنیکال و کاربرد آن در ارز دیجیتال چیست؟

عوامل موثر در تحلیل فاندامنتال

موضوع مهم در هر سرمایه گذاری هدف از آن سرمایه گذاری است که به طور کلی به سه دسته کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت قابل تقسیم است. در روش سرمایه گذاری کوتاه مدت احتمال کسب سود از بازه های زمانی کوتاه بدون توجه به تحلیل فاندامنتال و تنها با به کار بردن روش تحلیل تکنیکال وجود دارد. اما در اهداف میان مدت و بلند مدت می توان در کنار تحلیل تکنیکال به بررسی پروژه از نظر فاندامنتال پرداخت. در ادامه به بررسی عوامل موثر در تحلیل فاندامنتال می پردازیم:

1. حجم معاملات

یکی از معیارهای مهم به منظور بررسی میزان فعالیت در شبکه حجم معاملات مربوط به پروژه است. از طریق داده های هر دوره یا میانگین متحرک می توان میزان تغییر فعالیت شبکه در طول زمان را محاسبه کرد.
در واقع حجم معاملات یک شاخص تحلیل بنیادی است که میزان توانایی یک توکن یا یک سکه برای حفظ روند را نشان می دهد.

2. ارزش کل بازار یا مارکت کپ

میزان کل سرمایه در گردش یک ارز دیجیتال بر حسب دلار را مارکت کپ یا ارزش کل بازار آن رمزارز می گویند و به صورت زیر به دست می آید:


ارزش کل بازار= قیمت یک واحد از آن سکه * تعداد کل سکه های در گردش

3. بررسی پارامتر FCAS

این پارامتر اخیرا در وب سایت کوین مارکت کپ اضافه شده است و نشان دهنده امتیاز پروژه ها از نظر فاندامنتال است که توسط پارامترهای مختلفی مشخص می گردد.
این شیوه امتیازدهی نسبی و مقایسه ای میان پروژه های مختلف انجام می شود. فعالیت کاربران یک پروژه و عملکرد برنامه نویسان آن از جمله معیارهای این امتیاز دهی محسوب می گردند.
امتیازدهی در این پارامتر به این شکل است که اول بازه امتیاز دهی از صفر تا 1000 در نظر گرفته شده سپس این بازه به پنج دسته زیر تقسیم می گردد:

برای اینکه بهتر بتوانید این پارامتر و نحوه تقسیم بندی آن در این 5 دسته را درک کنید عوامل مهمی که در این امتیازدهی در نظر گرفته می شوند را بررسی می کنیم:

- فعالیت کاربران
شامل فعالیت های کاربران در شبکه های اجتماعی یک پروژه تحت عنوان دنبال کننده پیشرفت ها و توسعه آن پروژه و فعالیت کاربرانی است که از این تکنولوژی استفاده می کنند.
- عملکرد برنامه نویسان پروژه
یکی از مهم ترین شاخص ها از روند پیشرفت و توسعه یک پروژه، عملکرد برنامه نویسان آن پروژه است. برای بررسی این عامل سه پارامتر مهم بررسی می گردند:
تغییرات کد، بهبودهای کد، مشارکت جامعه
به منظور ارزیابی این سه پارامتر لازم است اطلاعاتی نظیر تعداد Comimit های اضافه شده به گیت هاب را مورد بررسی قرار داد.
پارامتر FCAS همانطور که گفتیم جدیدا به کوین مارکت کپ اضافه شده اما داده های ارائه شده از آن همان داده های جمع آوری شده از خود پروژه ها، صرافی ها و... است.
به منظور دستکاری اطلاعات کاربران فعال یک پلتفرم، میزان حجم معاملات در صرافی ها و... روش های زیادی وجود دارد. اما شرکت واسطی که این پارامتر را به کوین مارکت کپ ارائه داده تصور خود را بر صحت اطلاعات گذاشته است.

پس با وجود اینکه پارامتر FCAS ارائه دهنده اطلاعات مفیدی است اما شناسایی عوامل موثر بر این پارامتر به صورت مستقل توسط خودمان با در نظر گرفتن قابلیت دستکاری اطلاعات از این پروژه دید بهتری به ما خواهد داد.

4. نرخ بازگشت سرمایه(ROI)

ROI یا همان درصد بازگشت سرمایه میزان سود به دست آمده از یک رمزارز برحسب تغییرات قیمتی آن از زمان راه اندازی تا قیمت فعلی آن است.
برای محاسبه مقدار ROI بیت کوین، طبق داده های موجود در سایت کوین مارکت کپ، اولین قیمتی که برای بیت کوین در تاریخ 28 آوریل سال 2013 ثبت شد 135 دلار بود. قیمت آن در تاریخ 28 می سال 2019 معادل 8731 دلار است.

5. بررسی تاریخچه و کل پروژه

یکی از چیزهای مفید در رابطه با یک پروژه داشتن یک دید کلی درباره تاریخچه آن است. زیرا برخی از پروژه ها از گذشته وجود داشته اند که با به کار ردن تکنولوژی بلاکچین و... در پلتفرم خود توانسته اند منجر به بهبود فعالیت های خود شوند. پس می توان گفت دارا بودن یک سابقه خوب و طولانی در رابطه با ارائه یک پلتفرم یا یک تکنولوژی یکی از ویژگی های مثبت در پروژه ها به شمار می رود.

عوامل موثر در تحلیل فاندامنتال ارز دیجیتال

6. نحوه کارکرد پروژه

لازم است نوع سرویس ارائه شده بررسی شده که آیا این پلتفرم قابلیت اجرا دارد یا فقط یک پیشنهاد است که قابل اجرا نیست. اگر در حد یک پیشنهاد است آیا جزئیات پروژه عنوان شده و نقشه راه آن مشخص شده و یا اینکه به صورت کلی بیان شده و جزئیاتی از آن مطرح نشده است. اگر این پروژه اجرا شده هم اکنون در چه مرحله ای قرار دارد. آیا آخرین نسخه از آن منتشر شده یا فقط در مرحله انتشار نسخه های آلفا و بتا است.

همچنین بررسی می شود آیا رابط کاربری مورد استفاده برای پروژه مناسب بوده و قادر به جذب کاربران فعال شده است یا نه؟ آیا برای برطرف نمودن عیب های موجود در پلتفرم ارائه شده آپدیت مناسبی ارائه می شود یا خیر؟
پس از اینکه کلیه موارد گفته شده بررسی گردید، اگر آخرین نسخه آن موجود بود و توانست کاربران فعالی را جذب کند، باید شیوه کارکرد آن مورد بررسی قرار گرفته و ضعف های احتمالی آن ارزیابی گردد.

7. کاربردها

به منظور بررسی کاربردهای پروژه لازم است این کار کاملا هوشمندانه انجام شود. دلیل آن این است که اکثر پروژه ها دارای کاربردهای مختلفی هستند که ارزش زیادی ندارند. تنها زمانی کاربردهای ارائه شده ارزشمند خواهند بود که جدید بوده و برای پاسخ به یک نیاز واقعی باشند.
بنابراین در زمان بررسی کاربردهای یک پروژه لازم است از خود سوال کنیم آیا کاربردی که ارائه شده است برای پاسخ به یک مشکل و نیاز واقعی بوده یا خیر؟

8. چالش ها و راهکارهای آن

به منظور بررسی چالش ها و مشکلات یک پروژه کافیست به وب سایت یا وایت پیپر پروژه مراجعه کنیم. سپس مشکلات موجود و احتمالی آنها را شناسایی کنیم. اما در رابطه با برخی پروژه ها انجام این کار ممکن است زمان زیادی ببرد و علاوه بر این به دلیل گسترش حوزه فعالیت آنها افراد عادی نتوانند مشکلات موجود در پلتفرم های گوناگون را تشخیص دهند.
بنابراین شما می توانید نظرات افراد گوناگون را در مورد یک پروژه مورد مطالعه قرار داده و پروژه های رقیب را بررسی کنید و سپس چالش های یک پروژه را بیابید.
پس از ان به شبکه های اجتماعی و وب سایت پروژه مراجعه کرده و راه کارهای احتمالی آن را که ممکن است توسط تیم و طرفداران آن پروژه عنوان شده باشد پیدا کنید.
در صورت منطقی بودن و عملی بودن راه کارهای ارائه شده و سابقه خوب تیم پروژه در حل مشکلات و چالش های قبلی می توان امیدوار به موفق بودن پروژه در برخورد با چالش های احتمالی آن بود.

9. برنامه ها و رویدادهای آتی

در رابطه با بررسی یک پروژه نقشه راه آن و برنامه هایی که تیم پروژه های مختلف در زمان های گوناگون برای خود ترسیم می کنند از موراد مهم و تاثیرگذار به شمار می رود. همچنین یکی از مواردی که می تواند یک دید خوب از پروژه به ما دهد بررسی برنامه های گذشته آن است که چه مقدار از آنها موفق و سر وقت انجام شده است.
به طور مثال پروژه هایی که به برنامه های تعهد داده در گذشته خود عمل نکرده و یا آنها را با تاخیرهای زیادی انجام داده اند و وایت پیپرهای خود را به روزرسانی نکرده اند برای سرمایه گذاری گزینه مناسبی نیستند.

10. مشارکت ها

یکی از مواردی که تاثیر بسیار مثبت هم برای کوتاه مدت و هم بلند مدت داشته است پیمان همکاری پروژه ها با شرکت های بزرگ و مشهور بوده است. در واقع همکاری با شرکت های بزرگ و مشهورد از آنجا که تا حد زیادی تضمین کننده تحقق اهداف پروژه و وعده های داده شده توسط اعضای تیم است منجر به افزایش اعتبار پروژه ها خواهد شد.
پس لازم است در زمان بررسی پروژه ها به همکاری های آن با دیگر شرکت ها توجه داشته باشید.

11. صرافی ها

با اینکه هک های زیادی در سال های 2018 و 2019 رخ داده اما وجود صرافی های معتبر و مطمئن بسیار احساس می شود. پس لازم است به منظور بررسی یک پروژه تمامی صرافی هایی که توکن آن پروژه در آن معامله می شود مورد ارزیابی قرار گیرد.
در صورتی که مشخص شود توکن یک پروژه در هیچ کدام از صرافی های معتبر لیست نشده، سرمایه گذاری روی آن پروژه ریسک بالایی به همراه دارد. به این خاطر که برای فروش توکن مورد نظر دچار مشکل شده و ملزم به فروش آن همراه با ضرر خواهیم شد.
پس به منظور کم کردن خطر سرمایه گذاری ، لازم است رمزارز مورد نظر حداقل در یکی از صرافی های معتبر لیست شده باشد.

12. تیم پروژه

یکی از موضوعات حائز اهمیت در یک پروژه قرار داشتن افراد با تجربه در یک تیم است. پس می توان گفت یکی از موضوعاتی که در تحلیل فاندامنتال پروژه لازم است بررسی گردد، تیم پروژه و بررسی پروفایل و سابقه اعضای تیم است.
هر چه افراد با سابقه تری در تیم حضور داشته باشند نشان دهنده موفقیت بیشتر پروژه خواهد بود.
همچنین سرمایه گذاران مشهور و افراد تاثیرگذار در کنار تیم پروژه می توانند به عنوان مشاور فعالیت داشته و منجر به جذب سرمایه گذاران بیشتر شوند. این کار منجر به توسعه بیشتر پروژه خواهد شد.

13. وایت پیپر

نمای کلی یک پروژه ارز دیجیتال با وایت پیپر نمایش داده می شود. در واقع اهداف و شیوه فعالیت یک پروژه در این سند مشخص می شود. علاوه بر این اطلاعات مفید و کاربردی در رابطه با هر رمزارز در اختیار شما قرار می دهد. پس لازم است وایت پیپر هر کدام از پروژه های ارز دیجیتال با دقت بررسی شود.
از جمله اطلاعات قابل دسترسی در یک وایت پیپر کاربردها و اهداف پروژه، فناوری به کار رفته، نقشه راه برای توسعه و ارتقاء، اضافه کردن ویژگی های جدید، توزیع کوین یا توکن، اقتصاد توکن و اطلاعات فروش ارز، راه حل های فناوری بلاکچین، اطلاعات تیم و... است. در حالت کلی بهترین روش برای مشخص نمودن ارزش ذاتی یک رمزارز، تحقیق درباره پروژه آن رمزارز است. از طریق مطالعه وایت پیپر یک پروژه می توانید اهداف پروژه، کاربردها و فناوری به کار رفته در آن را به دست آورید.
البته لازم است بدانید تمامی اطلاعات وایت پیپر یک پروژه به مفهوم برخوردار بودن رمزارز از تمامی ویژگی های گفته شده نیست.

15. رقبا

به کمک بررسی رقیبان پروژه می توانیم در میان پروژه های دارای تکنولوژی و کاربردهای مشابه پروژه های ماندگار در طولانی مدت را به عنوان بهترین پروژه شناسایی کنیم.
یکی از موضوعات مهم در بررسی رقبای یک پروژه یافتن تمام پروژه های رقیب و به دست آوردن یک دید کلی از ارزش و جایگاه کلی تکنولوژی ارائه شده توسط آن پروژه هاست. در صورتی که مقدار ارزش بازار یک پلتفرم یا یک تکنولوژی در مقایسه با کل سرمایه موجود در بازار رمزارزها مورد توجه باشد ممکن است آن تکنولوژی یا پلتفرم در آینده رشد خوبی کرده و توسعه یابد.
چیزی که برای بررسی رقیبان یک پروژه باید مد نظر قرار داد مقایسه تمام عوامل گفته شده در تحلیل فاندامنتال در میان پروژه هایی با اهداف و کارکرد مشابه است.

علاوه بر موارد گفته شده عوامل موثر دیگری نیز در تحلیل فاندامنتال یک پروژه ارز دیجیتال وجود دارند.

بیشتر بخوانید: منظور از وایت پیپر ارز دیجیتال چیست؟

مزایای تحلیل فاندامنتال رمزارزها

  • یکی از بهترین روش های تحلیل به منظور سرمایه گذاری های بلند مدت در بازار رمزارزهاست.
  • بسیار تاثیرگذار در درک کلی بازار رمزارزها به ویژه پیش بینی قیمت بیت کوین
  • در نظر گرفتن عوامل مهم و تاثیرگذار در پیش بینی قیمت کوین و دیگر رمزارزها

مزایا و معایب تحلیل فاندامنتال

معایب تحلیل فاندامنتال

  • نیاز به صرف زمان زیاد زیرا این روش تحلیل نیاز به تحلیل و بررسی همه جانبه عوامل گوناگون نیاز خواهد داشت.
  • احتمال برداشت اشتباه از یک سری عوامل تاثیرگذار در این شیوه تحلیل
  • نیاز به باخبر بودن سرمایه گذار از کلیه فاکتورهای موثر بر قیمت بیت کوین و دیگر رمزارزها.

تحلیل فاندامنتال در بازار ارزهای دیجیتال چگونه عمل می کند؟

احتمال تغییر قیمت بیت کوین و دیگر ارزها در پی اخبار، رویدادها و شایعات پخش شده وجود دارد. قسمت عمده ای از نوسانات رمزارزها با احساساتی شدن تعدادی از سرمایه گذاران رخ داد. پس بسیار مهم است که برای پیش بینی قیمت رمزاززها و بیت کوین از تجربیات و نظرات افراد با تجربه بهره مند شوید تا بتوانید بهتر تصمیم گیری کنید.

اگر قصد استفاده از تحلیل فاندامنتال را دارید باید به موارد زیر توجه کنید:

  • میزان تقاضا برای ارز دیجیتال
  • وضعیت فعلی بازار
  • شیوه عرضه و استخراج رمزارزها در بازه زمانی طولانی

بیشتر بخوانید: آنچه باید در مورد صرافی های ارز دیجیتال بدانید!

سوالات متداول درباره تحلیل فاندامنتال ارز دیجیتال

  • تحلیل فاندامنتال در ارز دیجیتال به چه معنی است؟
    یکی از روش های تحلیل بازارهای مالی به ویژه بازار رمزارزها که امکان بررسی وضعیت یک ارز یا سهام و محاسبه ارزش واقعی آن را فراهم می کند.
  • تاثیر تحلیل فاندامنتال بر معاملات در بازار ارزهای دیجیتال چیست؟
    امکان انتخاب یک رمزارز با دید کامل تر و ریسک کمتر را برای معامله گر فراهم می کند و باعث می شود یک معامله را با سود بیشتر انجام دهد.
  • مهم ترین عوامل موثر بر تحلیل فاندامنتال چیست؟
    شرایط اقتصادی جهانی، رخدادهای مهم جهانی، قانون گذاری ها، روندهای کلی بازار، رویدادهای مربوط به ارز دیجیتال، سرمایه گذاران، تغییرات در بازار بورس، پذیرش توسط شرکت ها و سازمان های مختلف و... از جمله عوامل موثر در تحلیل فاندامنتال به شمار می روند.

جمع بندی

یکی از معیارهای مهم برای انتخاب یک پروژه و سرمایه گذاری روی آن تحلیل و بررسی فاندامنتال آن پروژه است. در واقع روش فاندامنتال یک روش ثابت شده است که بسیاری از افراد سرمایه گذار و تریدرها از آن استفاده می کنند. همچنین در اختیار داشتن اطلاعات تکنیکال و بررسی نمودار قیمتی پروژه ها کمک زیادی به سرمایه گذاران خواهد کرد تا بتوانند با خرید و فروش درست و در زمان مناسب بیشترین میزان سود را کسب کنند. تحلیل فاندامنتال یک پروژه بسیار گسترده بوده و عوامل مختلفی را شامل می شود. در صورتی که بتوانید از تحلیل بنیادی یا فاندامنتال در حوزه رمزارزها به درستی استفاده کنید می توانید دیدگاه بسیار ارزشمندی را به دست آورید که حتی تحلیل تکنیکال نمی تواند چنین دیدگاهی را به شما ارائه کند. با این وجود ترکیب هر دو روش تحلیل تکنیکال و فاندامنتال باعث می شود معامله گران بهتر بتوانند بفهمند کدام دارایی می تواند منجر به کسب سود برای آنها شود.