معمولا به منظور پیش بینی روند قیمت یک رمزارز از روش های مختلف تحلیل استفاده می گردد. یکی از این روش ها تحلیل تکنیکال است. در ادامه می خواهیم شما را با تحلیل تکنیکال و کاربردهای تحلیل تکنیکال در بازار رمزارزها بیشتر آشنا کنیم. برای اینکه در بازارهای مالی به ویژه بازار رمزارزها موفق عمل کنیم لازم است بتوانیم روند آینده بازار و نحوه انجام معاملات آن را به درستی پیش بینی کنیم. زیرا تنها در این صورت قادر به کسب سود از بازار خواهیم بود.

به همین خاطر افرادی که قصد دارند در این بازار شروع به فعالیت کرده و سرمایه گذاری کنند لازم است پیش از ورود به این بازار به طور کامل در رابطه با شیوه تحلیل این بازار و اصطلاحات کاربردی آن تسلط پیدا کنند. در این صورت قادر خواهند بود با دانش کافی اقدام به سرمایه گذاری و انجام معاملات کنند.

به طور کلی دو روش تحلیل در بازار ارزهای دیجیتال وجود دارد. از آنجا که روش تکنیکال مناسب پیش بینی روند کوتاه مدت قیمت ها و نوسان گیری است توجه بسیاری از افراد فعال در این بازار را به خود اختصاص داده است. در ادامه می خواهیم شما را بیشتر با روش تحلیل تکنیکال آشنا کنیم.

تحلیل تکنیکال در ارز دیجیتال

تحلیل تکنیکال ارز دیجیتال

در این شیوه تحلیل، روند آینده بازار از طریق بررسی گذشته آن پیش بینی می گردد. در این روش تحلیل چیزی که تعیین کننده تصمیم برای آینده بازار است قیمت و حجم معاملات انجام شده است و از طریق بررسی روند گذشته و الگوهای موجود در آن می توان روند بازار و قیمت ها را در آینده پیش بینی نمود.

در این شیوه تحلیل، تحلیلگر بر این عقیده است که عملکرد و رفتار مردم در برابر رویدادها و اتفاقات گوناگون در طی تاریخ یکسان بوده و همانند یک الگوی تکرار شونده عمل می کند. بنابراین جهت حرکت بازار در آینده بر اساس انتظارات افراد از روند حرکت قیمت ها تعیین می شود. پس می توان گفت چیزی که برای پیش بینی روند قیمت ها حائز اهمیت است در نظر گرفتن احساسات و انتظارات مردم است.

در حالت کلی می توان گفت روش تحلیل تکنیکال مناسب پیش بینی های کوتاه مدت بوده و بنابراین انتخاب خوبی برای بلند مدت نخواهد بود. پس افرادی که تصمیم به سرمایه گذاری های با مدت زمان کوتاه و یا نوسان گیری در بازار رمزارزها را دارند می توانند از این روش تحلیل استفاده کنند.

مهم ترین ویژگی های تحلیل تکنیکال

بیشتر بخوانید: ترید در ارز دیجیتال چیست و تریدر کیست؟

مهم ترین ویژگی های تحلیل تکنیکال

روش تحلیل تکنیکال ارز دیجیتال دارای ویژگی هایی است. در واقع می توان گفت این ویژگی ها اساس و علت اصلی به وجود آمدن این روش تحلیل قیمتی به شمار می روند.

  • قابل استفاده برای کلیه بازارهایی که فعالیت آنها بر اساس عرضه و تقاضاست.
  • ارائه پیش بینی دقیق تر برای بازارهای با شرایط عادی و حجم معاملات و نقدینگی بالا
  • تاثیر اخبارهای مختلف روی روند آن که منجر به بالا رفتن ریسک این نوع پیش بینی می شود.
  • تمرکز روی قیمت و اعتقاد بر این موضوع که قیمت لحظه ای هر کدام از ارزهای دیجیتال بیانگر انتظارات و احساسات عوامل اقتصادی مختلف بوده که از طریق آن می توان تمامی سوالات خود در مورد روند بازار را پاسخ داد.
  • این شیوه تحلیل به استفاده از نمودارها و تعیین الگوها و روندهای حرکت قیمت تاکید می کند.
  • کاربرد این روش تحلیل برای پیش بینی های کوتاه مدت بوده و به طور معمول مناسب برای بلند مدت نیست.
  • روش تحلیل تکنیکال فقط به جایی که قیمت هم اکنون در آن قرار دارد اهمیت داده و برعکس روش تحلیل بنیادی به دنبال قرار گرفتن در این نقطه نیست.

مهم ترین ویژگی های تحلیل تکنیکال

مزایای تحلیل تکنیکال در بازار رمزارزها

مزایا تحلیل تکنیکال در ارز دیجیتالمعایب تحلیل تکنیکال در بازار رمزارزها

معایب تحلیل تکنیکال در بازار رمزارزها

تحلیل تکنیکال در بازار رمزارزها چگونه کار می کند؟

امکان استفاده از روش تحلیل تکنیکال روی سهام، اوراق قرضه، اوراق بهادار دارای داده تاریخی و... وجود دارد. تا زمانی که بتوان به اطلاعات قیمت های گذشته دسترسی پیدا کرد می توان از روش تحلیل تکنیکال استفاده نمود.

در روش تحلیل تکنیکال بهترین روش پیش بینی قیمت ها در آینده بررسی رفتار قیمت در گذشته است. به منظور شناسایی روندها و تعیین مسیر یک اوراق بهادار می توان از اندیکاتورهای مختلفی استفاده نمود. علت اصلی تحلیل تکنیکال برای استفاده کردن از قیمت های گذشته یک رمزارز این است که می گویند تاریخ مجدد تکرار خواهد شد. البته این اتفاق عینا تکرار نمی شود اما الگوها شبیه به هم خواهند بود.

به طور کلی سه اصل در روش تحلیل تکنیکال وجود دارد:

  • رفتار بازار منجر به بی اثر کردن همه چیز می شود: قیمت یک دارایی نشان دهنده تمام چیزهایی است که روی یک دارایی تاثیر دارد یا می تواند تاثیر بگذارد.
  • تاریخ مجدد تکرار می شود: امکان پیش بینی قیمت ها به دلیل تکرار تاریخ به این صورت که می توان چارت ها را تحلیل کرده و روندها را شناسایی نمود و یا آینده یک رمزارز را به طور کلی پیش بینی کرد.
  • قیمت ها در مسیر روندها حرکت می کنند: به این مفهوم که پس از ایجاد یک روند، تا زمان ایجاد روند جدید حرکت قیمت ها در آینده احتمالا در همان مسیر ترند خواهد بود.

عرضه و تقاضا به عنوان هسته اصلی تحلیل تکنیکال به شمار می رود. این موضوع منجر به نمایش احساسات بازار می شود. به بیان دیگر میزان فشار خرید و فروش یک دارایی قیمت آن را تعیین می کند و این فشار وابسته به احساسات تریدرها و سرمایه گذاران است.

تحلیل تکنیکال برای بازارهای با روند قیمتی رو به افزایش کاملا طبیعی تاثیرپذیر تر بوده و قابل اعتماد تر است. افزایش معاملات بازار منجر به دستکاری قیمت ها شده و نوسانات غیرطبیعی بسیار کمتر خواهند شد. نوسانات غیرطبیعی منجر به ایجاد سیگنال های اشتباه در تحلیل تکنیکال شده و کارایی و دقت آن را کاهش می دهد.

تحلیل تکنیکال ارز دیجیتال چیست

مهم ترین کاربردهای تحلیل تکنیکال

یکی از روش هایی که امکان بررسی وضعیت بازار ارزهای دیجیتال را برای کاربران فراهم کرده است استفاده از تحلیل تکنیکال است. این روش به شما اجازه می دهد وضعیت بازار ارزهای دیجیتال را تحلیل کرده و بهترین تصمیم را به منظور خرید و فروش رمزارزها بگیرید. تحلیل تکنیکال دارای کاربردهای زیادی است. در ادامه این مطلب با مهم ترین کاربردهای تحلیل تکنیکال آشنا می شوید:

  • شناسایی روند بازار
    با استفاده از روش تحلیل تکنیکال می توان روند بازار را شناسایی کرد. یکی از مهم ترین عواملی که در زمان ترید لازم است به آن توجه کنیم روند بازار است. بر این اساس شما قادر خواهید بود روند بازار را شناسایی کرده و معاملات خود را به خوبی انجام دهید.
  • شناسایی بهترین موقعیت ها
    مشخص نمودن بهترین نقاط خرید و فروش رمزارزها برای معامله گران و تریدرها از مهم ترین کاربردهای تحلیل تکنیکال به شمار می رود. بنابراین شما می توانید به کمک تحلیل تکنیکال بازار را مورد ارزیابی قرار داده و بهترین نقطه برای خرید و فروش رمزارزها را بیابید.
  • پیش بینی قیمت
    از دیگر کاربردهای مهم قیمت رمزارزها امکان پیش بینی قیمت آنهاست. در واقع تحلیل تکنیکال مهارتی است که این امکان را برای شما فراهم می کند تا قیمت یک رمزارز را پیش بینی کنید. البته در نظر داشته باشید این روش مناسب پیش بینی قیمت رمزارزها برای کوتاه مدت است.

بیشتر بخوانید: آشنایی با مفهوم ارز دیجیتال

تحلیل تکنیکال چیست

تاثیر تحلیل تکنیکال بر ترید رمزارزها

در صورتی که تصمیم دارید در بازار ارزهای دیجیتال یا دیگر بازارهای مالی تبدیل به یک تریدر یا معامله گر حرفه ای بشوید و معامله های با سود انجام دهید لازم است مهارت تحلیل تکنیکال را فرا بگیرید تا بتوانید قیمت رمزارزها را برای بازه زمانی کوتاه مدت پیش بینی کنید. به بیان دیگر یکی از فاکتورهای مهم که لازم است یک تریدر داشته باشد و قادر به استفاده از آن باشد تحلیل تکنیکال است. پس پیشنهاد می کنیم به منظور ترید رمرارزها این شیوه تحلیل را یاد گرفته تا کمتر دچار ضرر در انجام معاملات شوید.

همانطور که توضیح دادیم تحلیل تکنیکال در واقع یک روش تجزیه و تحلیل وضعیت بازار رمزارزها یا دیگر بازارهای مالی است که دارای نمودار یا چارت قیمتی هستند و منجر می شود معامله گر با استفاده از ابزارهای موجود و نمودار قیمتی روند بازار را شناسایی کرده و قیمت هر یک از رمزارزها را برای مدت زمان کوتاهی پیش بینی کند. از ابزارهای مورد استفاده در تحلیل تکنیکال می توان نمودارهای قیمتی، اندیکاتورها و... را نام برد. بر اساس توضیحات گفته شده نتیجه می گیریم تحلیل تکنیکال در انجام معاملات ارزهای دیجیتال و دیگر بازارهای مالی تاثیر بسیار زیادی دارد. در واقع می توان گفت تحلیل تکنیکال یکی از عامل های مهم در موفقیت معاملات محسوب می گردد.

جمع بندی

تحلیل تکنیکال یکی از روش های تحلیل برای پیش بینی روند حرکت قیمت یک رمزارز است. برای انجام معاملات ارز دیجیتال و سرمایه گذاری روی آنها لازم است ابتدا با این روش تحلیل و تحلیل فاندامنتال آشنا شویم. تحلیل تکنیکال یک رمزارز اطلاعات مفیدی در رابطه با شرایط کوتاه مدت بازار در دسترس شما قرار می دهد.