در معاملات بازارهای مالی و رمزارزها مفاهیم و اصطلاحات زیادی به کار برده می شود. یکی از مهم ترین آنها مفهوم ترید است. منظور از ترید در معاملات دادن چیزی و گرفتن چیز دیگری است. هدف از ترید کسب سود است به این معنی که معامله گر یکی از رمزارزها را با هدف کسب سود بر اساس تحلیل نمودارهای قیمتی، اخبار و رویدادها خریداری می کند به این امید که در آینده بتواند آن را با قیمت بیشتری بفروشد. در ادامه این مطلب به طور کامل با مفهوم ترید در ارز دیجیتال و تریدر آشنا می شوید.

ترید در ارز دیجیتال چیست؟

معامله رمزارزی مانند بیت کوین با قیمت پایین و فروش آن با قیمت بالا را ترید می نامند. سرمایه گذاری روی بیت کوین به معنی نگهداری آن برای مدت طولانی است. در حالی که ترید بیت کوین به این معنی است که معامله گر قصد دارد قیمت آن را پیش بینی کند. برای این کار لازم است با نمودارهای مختلف آشنا بوده و بتواند اخبار و اتفاقات مربوط به این رمزارز را دنبال کند. برای کسب مهارت در انجام معاملات فرد معامله گر به سرمایه و تلاش زیاد نیاز دارد.

ترید در ارز دیجیتال چیست

تریدر ارز دیجیتال کیست؟

شخصی که در بازارهای مالی تصمیم به خرید و فروش انواع دارایی های مالی است تریدر نام دارد. اصلی ترین تفاوت میان تریدر و سرمایه گذار مدت زمان نگهداری یک دارایی است. سرمایه گذاران یک رمزارز را برای طولانی مدت نگهداری می کنند در حالی که تریدرها به دنبال کسب سود در بازه های زمانی کوتاه مدت هستند. بنابراین تعداد خرید و فروش تریدرها نسبت به سرمایه گذاران در یک بازه زمانی بیشتر است.

افرادی که در طی مدت زمان یک روزه الی چند ماهه اقدام به خرید و فروش ارزهای دیجیتال گوناگون می کنند معامله گر بازار رمزارزها نامیده می شوند. اما سرمایه گذاران در پی نگهداری دارایی های خود در بازه زمانی یک تا چند سال درون کیف پول هایشان هستند.

تریدر ارز دیجیتال کیست

بیشتر بخوانید:  ارز دیجیتال چیست؟

منظور از ترید ارز دیجیتال چیست؟

استفاده درست از نوسان بازار رمزارزها، اخبار و اتفاقات مختلف و به کار بردن استراتژی های مبادلاتی جهت به دست آوردن سود را ترید یا معامله ارز دیجیتال می گویند. معامله گران در مقایسه با سرمایه گذاران دارای ابزار کار متفاوتی هستند. به طور مثال معامله گران به منظور انجام خرید و فروش لحظه ای رمزارزها دائما از صرافی های آنلاین استفاده می کنند. ریسک معاملات معامله گران نسبت به سرمایه گذاران بیشتر بوده و همچنین در محلی متفاوت دارایی های دیجیتال خود را نگهداری می کنند.

انجام معامله در بازار رمزارزها نیاز به تحلیل و بررسی قیمت رمزارزها در زمان های مختلف دارد. بنابراین معامله گران لازم است دانش تحلیل تکنیکال و فاندامنتال را داشته باشند. در این صورت می توانند فرصت هایی که در بازار به وجود می آید را شناسایی کنند.

تریدینگ ارز دیجیتال دارای انواع مختلفی است. چیزی که در رابطه با همه آنها مهم است صبر کردن است. علاوه بر این لازم است هر کدام از روش های ترید کردن برای مدتی مورد آزمایش قرار گیرد. تا مشخص شود که آن شیوه مفید است یا نه. با این وجود در برخی مواقع ممکن است تحلیل شما درست نباشد.

در نظر داشته باشید روش خرید و فروش و معامله برای افراد مختلف متفاوت است. چیزی که اهمیت دارد یافتن روشی است که در آن موفق هستید. در ادامه با روش های مختلف تریدینگ آشنا خواهید شد:

  • خرید و فروش روزانه(Day Trading)
    این نوع معاملات به صورت روزانه و کوتاه مدت انجام می شود و ممکن است دارایی فقط برای یک روز نگه داشته شود. در این شیوه خرید و فروش تریدر اقدام به فروش دارایی خود قبل از اتمام روز می کند. برای خرید و فروش روزانه رمزارزها از روش تحلیل تکنیکال استفاده می گردد.
  • خرید و فروش نوسانی یا سووینگ(Swing Trading)
    در بازه زمانی میان مدت از این روش ترید استفاده می گردد. در معاملات روزانه خرید و فروش به صورت روزانه برای به دست آوردن سود کم انجام می شود. اما در روش نوسانی تریدرها از تحلیل تکنیکال استفاده کرده و تلاش می کنند موقعیت های مناسبی را به منظور سرمایه گذاری در بازه های زمانی 2 هفته ای الی 2 ماه به دست آورند. در این صورت میزان سود آنها بیشتر خواهد بود.
  • خرید و فروش فوری یا اسکالپینگ(Scalping)
    یکی از انواع تریدهاست که در بازه زمانی بسیار کوتاهی در حد چند ثانیه تا چند دقیقه جهت به دست آوردن سود سریع انجام شده و به آن اسکالپینگ می گویند. در این روش تحلیل با استفاده از پلتفرم های معاملاتی خودکار، ربات های معامله گر و تحلیل تکنیکال انجام می شود.
  • موقعیت گیری(Position Trading)
    این روش در بازه های زمانی بلند مدت و از طریق استفاده از تحلیل تکنیکال و فاندامنتال انجام می شود. در این روش از طریق تحلیل فاندامنتال برای بازه زمانی 3 الی 12 ماه یک موقعیت خرید و فروش در نظر گرفته می شود.

مزایا و معایب ترید ارز دیجیتال

بیشتر بخوانید: ارز دیجیتال بیت کوین چیست و مزایای سرمایه گذاری در بیت کوین کدام است؟

انواع روش های تحلیل قیمت رمزارزها

به طور کلی دو روش برای بررسی و تحلیل قیمت رمزارزها وجود دارد. از طریق استفاده از این تحلیل ها می توان وضعیت فعلی و آینده یک دارایی را به دست آورد.

1. تحلیل فاندامنتال یا بنیادی

مشخص نمودن قیمت کلی یک دارایی در این نوع تحلیل انجام می شود. مثلا در بیت کوین لازم است تمامی اخبار مربوطه و توسعه های فنی بیت کوین مانند شبکه لایتنینگ، قانون گذاری های کل جهان و دیگر اخباری که ممکن است روی قیمت بیت کوین تاثیر بگذارد را مورد بررسی قرار داد و قیمت آن را تا حدودی پیش بینی نمود.

ارزش بیت کوین در این روش از دیدگاه تکنولوژی مشخص می گردد. همچنین برای پیش بینی قیمت به بررسی عوامل خارجی می پردازد. به طور مثال اگر چین تصمیم بگیرد بیت کوین را ممنوع کند قیمت آن به شدت سقوط می کند.

2. تحلیل تکنیکال

دومین روش تحلیل قیمت رمزارزها، پیش بینی قیمت بر اساس تاریخچه قیمتی و حجم معاملات آن رمزارز است. در این روش معامله گر تلاش می کند الگورها و روند قیمت را تعیین کرده و طبق آن به این نتیجه برسد که چه اتفاقی روی قیمت رمزارز مورد نظر در آینده رخ می دهد.

ترید در ارز دیجیتال چیست و تریدر کیست

مناسب ترین روش تحلیل کدام است؟

با وجود روش های تحلیل بازار امکان پیش بینی دقیق آینده وجود ندارد. در تحلیل بنیادی معامله گر با تمرکز روی رویدادهای خاص تعیین می کند کدام ارز مناسب برای خربد است و بهترین زمان خریداری آن چه زمانی است. ترید در روش تحلیل فاندامنتال یک روش معامله استراتژیک خرید و نگهداری ارز به جای معامله کوتاه مدت است. در هر دو تحلیل بنیادی و تکنیکال امکان وقوع اشتباه وجود دارد. بنابراین هیچ تضمینی برای درستی یک تحلیل وجود ندارد. با این وجود پیشنهاد می گردد برای کسب نتیجه بهتر از هر دو روش تحلیل استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: والت یا کیف پول ارز دیجیتال چیست؟

جمع بندی

به منظور انجام ترید در ارز دیجیتال لازم است دانش خود را در زمینه تحلیل رمزارزها افزایش دهیم. فرآیند ترید ارز دیجیتال، در واقع معامله یا خرید و فروش ارزهای دیجیتال با هدف کسب سود از این بازار است. در این مطلب به طور کامل با مفهوم ترید در ارز دیجیتال، تریدر و روش های مختلف تریدینگ ارز دیجیتال آشنا خواهید شد. علاوه بر اینها مهم است از چه پلتفرمی برای خرید و فروش ارز دیجیتال استفاده می کنید.