یکی از اتفاقات رایج در بازار رمزارزها توکن سوزی است که در نهایت سود زیادی برای سرمایه گذاران و افراد فعال در این حوزه دارد. هدف از توکن سوزی متفاوت بوده و توسط عرضه کنندگان ارزهای دیجیتال رخ می دهد. در ادامه این مطلب بیشتر با توکن سوزی ارز دیجیتال و مزایای توکن سوزی ارز دیجیتال آشنا خواهید شد. اما قبل از هر چیز ابتدا مفاهیم توکن و کوین را مورد بررسی قرار می دهیم.

کوین در ارز دیجیتال چیست؟

یکی از انواع دارایی های دیجیتال که توسط تکنیک های رمزگذاری به وجود آمده است. کوین ها دارای بلاکچین مستقل خود هستند. از جمله مشهورترین کوین ها می توان بیت کوین و اتریوم را نام برد. کاربرد کوین در بازار رمزارزها در جهت خرید کالا، دریافت خدمات و... مشابه پول نقد است.

توکن در ارز دیجیتال چیست؟

یکی از دیگر دارایی های دیجیتال بدون داشتن بلاکچین اختصاصی و مستقل، که بر بستر دیگر بلاکچین ها ایجاد شده و فعالیت می کند کوین نام دارد. اصلی ترین کاربرد توکن ها در دی اپ ها یا اپلیکیشن های غیرمتمرکز است. از محبوب ترین بلاکچین های مورد استفاده برای حمایت از توکن ها، بلاکچین اتریوم است.

طبق تعاریف گفته شده توکن و کوین هر دو جزو دارایی های دیجیتال محسوب می گردند. اما اصلی ترین تفاوت آنها این است که کوین ها دارای بلاکچین مستقل بوده و یک شیوه پرداخت به شمار می روند. اما توکن ها دارای کاربردهای دیگری نیز هستند.

بیشتر بخوانید: بررسی تفاوت کوین و توکن در ارز دیجیتال

توکن سوزی در ارز دیجیتال

فرآیندی که منجر به نابودی توکن های در حال گردش در یک شبکه ارز دیجیتال می شود توکن سوزی یا سوزاندن ارز دیجیتال نام دارد. حذف کوین ها به مفهوم ارسال رمزارزها به یک آدرس عمومی است که این آدرس توسط هیچ شخصی قابل دسترسی نیست. به بیان دیگر می توان گفت کوین ها از گردش در شبکه خارج شده و اصطلاحا سوزانده می شوند. این عمل قابل انجام برای تمامی رمزارزها از جمله توکن ها و کوین ها است.

توکن سوزی در ارز دیجیتال

اهداف سوزاندن توکن ارز دیجیتال

سوزاندن توکن ها توسط سازندگان رمزارزها اتفاق می افتد. اصلی ترین هدف برای انجام این کار حفظ و افزایش ارزش توکن های باقی مانده در گردش است. این اتفاق مشابه اتفاقاتی است که در حوزه نفت رخ می دهد. به این صورت که اگر عرضه نفت دچار اشباع شود و تقاضا نسبت به عرضه کم باشد، کشورهای تولید کننده نفت، تعداد بشکه های نفت را کاهش داده تا مجددا قیمت آنها دوباره افزایش یابد. به عبارت دیگر میزان عرضه و تقاضا و پویایی آن نقش مهمی در این فرآیند دارد.

این موضوع را در نظر داشته باشید که احتمال توکن سوزی ارزهای دیجیتال حتی قبل از راه اندازی یک شبکه نیز وجود دارد. تعدادی از توسعه دهندگان تمایل به سوزاندن رمزارزهای باقی مانده و فروخته نشده در پایان عرضه اولیه سکه دارند.

آشنایی با روش های مختلف سوزاندن توکن

در حالت کلی برای انجام فرآیند سوزاندن توکن دو روش وجود دارد. در ادامه با آنها آشنا می شویم:

  1. شرایط عمومی اقتصادی
    زمانی که توسعه دهندگان یک میزان فروش مشخص می کنند اما همه توکن ها فروخته نمی شوند، برای حفظ ارزش دارایی لازم است توکن های باقی مانده را بسوزانند.
    در این صورت توسعه دهندگان توکن ها را برای آینده نگه نمی دارند و آنها را می سوزانند.
    در چنین پروژه هایی سرمایه گذاران تشویق می شوند تا سرمایه بیشتری را به داخل پروژه وارد کنند.
  2. الگوریتم های اثبات سوزاندن(PoB)
    یکی دیگر از روش های سوزاندن توکن ها استفاده از الگوریتم اثبات سوزاندن است. این الگوریتم توسط پروژه های ارز دیجیتال برای به دست آوردن اجماع و توافق مورد استفاده قرار می گیرد. با توجه به سختی های این روش، توسعه دهندگان از آن به عنوان الگوریتم اثبات کار استفاده می کنند.

این روش نسبت به الگوریتم اثبات کار دارای مزیت هایی است. از جمله این مزیت ها عدم نیاز به سخت افزارها و ماینرهای زیاد به منظور بررسی و تایید تراکنش هاست. بنابراین الگوریتم اجماع فقط نیازمند سوزاندن کوین است.

 سوزاندن توکن با استفاده از PoB در شبکه بلاکچین روش های مختلفی دارد که در ادامه با آنها آشنا می شوید:

  • سوزاندن بیت کوین به منظور ایجاد سکه های بومی جدید
    برخی از بلاکچین ها برای کسب مقدار متناظر سکه دیجیتال لازم است تعدادی بیت کوین را نابود کنند. در این روش ارز دیجیتال جدید ارزش بیشتری خواهد داشت.
  • سوزاندن کوین برای پاداش ماینر
    پیش از فعالیت یک کاربر در شبکه به عنوان یک ماینر لازم است اقدام به سوزاندن تعدادی از توکن ها کند.
  • تعادل در ماینینگ و سوزاندن
    از بین بردن سکه های بومی برای به وجود آوردن پاداش ماینرها که بیشتر در شبکه های اثبات سهام به کار برده می شود. این شبکه ها برای اجماع از سیستم استیکینگ استفاده می کنند.

توکن سوزی در ارز دیجیتال

بیشتر بخوانید: توکن در ارز دیجیتال چیست و انواع آن کدام است؟

مهم ترین مزایای توکن سوزی برای سرمایه گذاران

سوزاندن توکن دارای چندین مزیت مهم است. مهم ترین این مزیت ها ارزش افزوده و بالا رفتن ارزش توکن های باقی مانده است. به طور مثال در رابطه با رمزارز استلار XLM شرکت عرضه کننده آن 55 میلیارد رمزارز XML را سوزاند و با این کار ارزش این توکن را افزایش داد. بنابراین ارزش رمزارز XML در آن موقع بیشتر از 25 درصد شد.

توکن سوزی منجر به کاهش موجودی رمزارز و بالا رفتن ارزش توکن می شود. همانطور که قبلا هم گفتیم ارزش هر رمزارز توسط میزان عرضه و تقاضای آن تعیین می گردد و بنابراین کاهش میزان عرضه یک رمزارز باعث بالا رفتن قیمت آن می شود.

علاوه بر این برخی از شرکت ها اقدام به توکن سوزی کرده تا سرمایه گذاران احساس امنیت خاطر کنند. در این حالت عمل توکن سوزی در زمان عرضه اولیه توکن یا کوین انجام می شود. با توجه به اینکه در زمان عرضه اولیه تعداد توکن های زیادی به بازار وار می شوند، تعادل میان عرضه و تقاضا در بازار از بین رفته و در نهایت قیمت توکن یا کوین مورد نظر کم می شود.

سوالات متداول درباره توکن سوزی ارز دیجیتال

  • آیا فرآیند توکن سوزی فقط مختص توکن هاست؟
    خیر. این عمل برای تمامی رمزارزها از جمله کوین ها و توکن ها قابل استفاده است.
  • در عمل توکن سوزی کدام توکن ها نابود می شوند؟
    در این فرآیند به طور معمول توکن های در گردش که به فروش نرفته اند از بین می روند.
  • آیا امکان دسترسی به توکن های سوزانده شده وجود دارد؟
    خیر. پس از نابودی توکن ها دیگر نمی توان به آنها دسترسی داشت.
  • فرآیند توکن سوزی چیست؟
    عملی است که منجر به از بین بردن تعدادی از کوین ها یا توکن های در گردش در یک شبکه بلاکچین می شود و در نهایت ارزش آن کوین افزایش می یابد.

جمع بندی

موضوع پیرامون بحث در این مطلب توکن سوزی، اهداف توکن سوزی و مزایای توکن سوزی ارز دیجیتال است. فرآیند توکن سوزی در واقع منجر به سوزاندن توکن های باقی مانده به منظور حفظ و افزایش ارزش توکن است. در واقع توکن سوزی روشی برای کم کردن تعداد توکن های در گردش محسوب می گردد که توسط توسعه دهندگان و تیم پروژه رمزارز به صورت عمدی انجام می شود. زیرا کاهش تعداد ارزهای دیجیتال در بازار رمزارزها منجر به افزایش ارزش آنها خواهد شد. در واقع زمانی که شرکت تولید کننده توکن های ارز دیجیتال اشتباها اقدام به تولید تعداد توکن های بیشتری می کند عمل توکن سوزی انجام می شود تا ارزش توکن ها کم نشود. بازه زمانی توکن سوزی ممکن است فقط یکبار اتفاق بیفتد یا به صورت پریودیک باشد. به طور کلی به کاربران پیشنهاد می شود به منظور سرمایه گذاری های بلند مدت در بازار رمزارزها، ارزی را برای سرمایه گذاری انتخاب کنند که از سیستم توکن سوزی استفاده می کند.